B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

02 juni 2008

150 Vrienden

Via een tweet werd ik op het spoor gezet van enkele interessante berichten over het aantal vrienden dat iemand kan hebben.

De Britse anthropologist Robin Dunbar heeft in 1993 gesteld dat 150 de vermeende cognitieve grens is voor het aantal individuen waarmee een persoon een stabiele sociale relatie kan onderhouden (in deze publicatie). Sindsdien staat dit aantal bekend als Dunbar's number.

In de context van online social networks duikt regelmatig de vraag op : wat is een zinvol maximum is voor het aantal vrienden op zo'n online social network, bijvoorbeeld op ReadWriteWeb.

Uit het recente overzicht over het gebruik van Twitter in België bleek dat sommige Belgische Twitter-gebruiker een indrukwekkend aantal followers hebben en/of zelf een indrukwekkend aantal andere Twitter gebruikers volgen ("followen"). Regelmatig krijg ik van Twitter een mailtje dat mij op de hoogte brengt dat weer iemand mijn Twitter berichten volgt. Ik voel mij niet geroepen deze geïnteresseerden ook te volgen. Ik wil de stroom van Twitter berichten onder controle houden. 101 Twitter accounts is al redelijk veel. Dat 188 anderen mij wensen te volgen stoort mij niet. De grootste aandachtshoeren heb ik overigens al geblockt.

Op Linkedin krijg ik af en toe aanvragen voor extra connecties. Het belangrijkste criterium voor mij om een dergelijke extra te connectie te aanvaarden is het feit of ik deze persoon in real life al ontmoet heb. Former colleagues die ik van haar noch pluim ken komen er niet in, net als recruiters. Bij klasgenoten waarbij ik mij niet meer voor de geest kan halen hoe dit persoon er uit ziet ben ik ook zeer terughoudend. In een eerder bericht heb ik al wat cijfertjes gepubliceerd over mijn Linkedin connecties.

Op Facebook ben ik tot nu toe ook redelijk selectief geweest. Het criterium dat ik hier ook toepas is het feit dat ik de persoon al in real life ontmoet heb (op een bloggersbijeenkomst bijvoorbeeld). Facebook friend requests van personen die enkel met hun blogschuilnaam op Facebook geregistreerd staan maken ook geen enkele kans.

Het is opmerkelijk dat van de drie social networks waarop ik min of meer actief aanwezig ben, enkel Facebook het begrip "friend" hanteert. De notie follower op Twitter dekt eigenlijk goed de lading. Je wil op de hoogte blijven van de berichten van een specifieke Twitter user. Dit wil helemaal niet zeggen dat je een vriend bent van de betrokken persoon of dat je deze persoon ook in real life moet kennen. Twitter is dan ook een kanaal waar je vaak losse berichten, soms zelfs roddels ziet passeren.

Nog een verschil tussen Twitter enerzijds en Linkedin en Facebook anderzijds is dat een follower-relatie niet symmetrisch is. Als er op Linkedin een connectie is tussen twee personen, dan is persoon A een connectie van persoon B en persoon B is een connectie van persoon A. Op Twitter is een follower-relatie assymetrisch. Persoon A is een follower van persoon B impliceert niet dat persoon B automatisch follower is van persoon A.

Wat denken jullie hiervan ? Zijn jullie Twitter followers, Linkedin connecties, Facebook vrienden, ... ook je "echte" vrienden ? Hoe jullie pakken jullie het aan indien het aantal followers/following, connecties, vrienden, ... zich boven de 150 bevindt ?

Technorati : - - - - -

5 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 03 juni, 2008 00:08, de volgende bedenking ...

Inderdaad, de monkeysphere.

 
Anonymous Anoniem had op 03 juni, 2008 22:45, de volgende bedenking ...

het blijft een leuke oefening ;)
http://www.nettooor.be/?p=242

 
Anonymous Anoniem had op 04 juni, 2008 12:55, de volgende bedenking ...

ik ben enkel echt bezig met linkedin en zelfs daar beperk ik me sinds een half jaar (toen ik over de piek van 250 connecties ging) in principe tot het goedkeuren van connection requests van mensen die ik al ontmoet heb.

ik vind linkedin bijzonder nuttig, maar het heeft inderdaad zelden iets met "vrienden" te maken.

 
Blogger boskabout had op 04 juni, 2008 21:28, de volgende bedenking ...

Twitter spreekt me niet direct aan. Al begin ik stilletjes aan wel zin te hebben om het eens "out te checken" :-).

 
Blogger Lucie had op 05 juni, 2008 01:56, de volgende bedenking ...

LinkedIn heb ik niet, voor Facebook hanteer ik de volgende regel: ik moet met die persoon al eens gebabbeld hebben. Maar ik durf wel uitzonderingen maken voor mensen die mij toevoegen en die ik ken van zien.
Ik heb ook de indruk dat mensen heel laks omspringen met vriendjes toevoegen, getuige mijn experiment: http://jemmonfoe.wordpress.com/2008/05/18/who-the-fck-is-alice/

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails