B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

08 oktober 2008

Bedrijven en online reputatie

Bedrijven zouden aandacht moeten hebben voor hun online reputatie. Een dergelijke boodschap wordt uitgedragen door een heleboel bedrijven actief in het web en social media gebeuren. Op de IT-Professional site verscheen vorige week een bericht over online reputatie waarin aan bod kwam dat bedrijven (en Amerikaanse politici) meer aandacht hebben voor dit onderwerp. In het bericht werd ook een klaagzang top 10 voorgesteld. Deze lijst is opgesteld door BSeen, een bedrijf dat diensten aanbiedt om de online reputatie van bedrijven te verhogen. BSeen onderzocht deze zomer de onlinereputatie van een zeventigtal merken of bedrijven uit ons land. Er werd in dit onderzoek gekeken naar negatieve berichten bij de eerste twintig resultaten van drie zoekmachines: Google, MSN en Yahoo. Er werd bij verteld dat de lijst slechts een tijdsbeeld was en dus constant aan verandering onderhevig.

De klaagzang Top 10
1. Electrabel
2. Inbev
3. Omega Pharma
4. Dexia
5. Agfa-Gevaert
6. IJsboerke
7. De Post
8. NMBS
9. Jetair
10. Belgacom/Proximus

Bij een dergelijk bericht vraag ik mij voor de zoveelste keer af wat de bedoelingen zijn van dit lijstje. Is het de intentie van IT-Professional en/of BSeen om bedrijven angst in te boezemen ? Is het een vorm van free publicity voor BSeen ?

Het bericht op de IT-Professional site bevat geen enkele info hoe het lijstje samengesteld is. Op de website van BSeen en op hun blog is er evenmin iets terug te vinden. Welke 70 bedrijven en merken zijn onderzocht ? Wat zijn de criteria om een zoekresultaat als negatief te beschouwen ? Wat is de relevantie van MSN en Yahoo als zoekmachine in België als het marktaandeel van Google ver uitstijgt boven dat van de twee andere ? Welke zoekmachines werden beschouwd, enkel de algemene, of ook de specifieke zoals de blogsearch ? Wat is de waarde van de momentopname in de zomer ? De voorbije weken was er zeer hoge turbulentie op de aandelenmarkten waarin niet alle bedrijven even goed communiceerden. Waar staat bijvoorbeeld Fortis ? Mij lijkt deze eenmalige klaagzang top 10 een veel te hoog hocus pocus gehalte te hebben.

Online reputation management is zeker belangrijk voor bedrijven. Een klaagzang top 10 zoals opgemaakt door BSeen doet mijns inziens echter weinig goed.

Technorati : - -

6 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 08 oktober, 2008 22:42, de volgende bedenking ...

Meh, zo'n lijstjes kunnen alleen maar negatieve speculatie teweegbrengen. Lijstjes opgesteld door een bende nitwits die amper weten waar ze mee bezig zijn, maar zichzelf wel een bepaalde authoriteit toegemeten zien. (ff mijn gal spuien ;-))

 
Anonymous Anoniem had op 09 oktober, 2008 16:34, de volgende bedenking ...

Dag Bruno,

Een verduidelijking over het artikel op IT Professional kan je vinden op http://search-marketing-blog.bseen.be/online-merken-onderzoek-verschijnt-in-november/

Mvg

Marnik

 
Anonymous Anoniem had op 14 oktober, 2008 09:50, de volgende bedenking ...

bSeen kan best oppassen met hun eigen online reputatie. Zo plaatsten ze eind september onder valse naam Mark Deroo een project op Bobex, zogezegd ter optimalistie van de website cowparade.be (screenshot beschikbaar). Het BTW nummer bij de offerte was de gsm van de managing director van bSeen. Bij nader onderzoek bleek de site cowparade eigendom te zijn van diezelfde Marnik d'Hoore. Toen het wat heter onder de voeten werd, verscheen op Marnik.be plots een melding dat hij al een tijdje cowparade.be beheert. Maar onder valse naam proberen offertes van concullega's los te krijgen... foei!

 
Anonymous Anoniem had op 24 oktober, 2008 14:09, de volgende bedenking ...

@ anoniem
U heeft voorbarige conclusies genomen op basis van onvolledige informatie.

Cowparade is wel degelijk op zoek naar een freelancer of klein bedrijf om onze search marketing uit te voeren.

Mag ik u beleefd verzoeken om u eerst juist te informeren alvorens dergelijke uitspraken te doen.

 
Anonymous Anoniem had op 28 oktober, 2008 10:35, de volgende bedenking ...

De korte reactie: We onthouden uit uw opmerking dat Cowparade.be - dat reeds werd “geoptimaliseerd” door bSeen, althans dat staat in de footer van elke pagina - nu een ander bedrijf zoekt voor hun internet marketing . Vreemd, want Cowparade en bSeen zijn van dezelfde eigenaar.

De uitgebreidere versie en correcte informatie:
1. bSeen.be en cowparade.be zijn beiden eigendom van de bseen managing director
2. Dat is op zich geen geheim: Op Marnik.be maakt die zelf reclame voor cowparade.be in deze post: http://www.marnik.be/cowparadebe-beschilderde-koeien-als-relatiegeschenk/
3. Wat minder openbaar is: Op Bobex verscheen een offerte aanvraag van een zekere “Mark Deroo”. Daarbij was onder het BTW nummer een gsm nummer geschreven. Een google search op dat nummer (zonder spaties) leidde naar Belgianart.be waar bleek dat de gsm van Marnik d’Hoore is (screenshot van offerte aanvraag in ons bezit)
4. Bij bellen naar het nummer antwoordde u positief op de vraag of we “met de heer Deroo” spraken
5. Met andere woorden: als een internet marketing bedrijf via Bobex offertes aanvraagt voor een website die in hun eigen bezit is, dan is dat op zijn minst raar te noemen.
Conclusie blijft: voor internet marketing doet Cowparade geen beroep op eigen diensten maar zoekt andere leveranciers via Bobex. De interpretatie voor de beweegredenen daartoe laten we over aan de lezers uit de sector.

 
Anonymous Anoniem had op 29 oktober, 2008 08:19, de volgende bedenking ...

Voila, u heeft het juist. Laten we de interpretatie over aan lezer uit de sector.

Cowparade is inderdaad nog op zoek naar een freelancer niet actief bij bSeen. Dat is in samenspraak en daar hebben we onze eigen redenen voor.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails