B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

31 oktober 2008

Canvas+ en Ketnet+ nu ook via DVB-T

Sinds verschillende jaren wordt ten huize BVLG naar VRT (en heel af en toe naar RTBF) gekeken door middel van de uitzendingen via DVB-T. DVB-T staat voor Digital Video Broadcasting - Terrestial. Dit zijn de uitzendingen in digitaal formaat die je via een antenne kan ontvangen. Tussen de antenne en je TV moet er nog een DVB-T decoder komen, wat in sommige duurdere TV's reeds ingebouwd is. De analoge uitzendingen van VRT stoppen op 3 november, de digitale uitzendingen blijven.

Sinds eind september biedt de VRT dagelijks extra programma's aan onder de benaming Canvas+ en Ketnet+. Deze kan je bekijken via de rode knop, indien je abonnee bent op de digitale televisiediensten bij Belgacom of Telenet.

In het voorjaar was ik nog bij de VRT voor een rondleiding achter de schermen. De technici die ons begeleiden zeiden toen dat er helemaal geen sprake van was om Canvas+ en Ketnet+ ook via DVB-T ter beschikking te stellen. Uit een bericht op de Meer Canvas-blog blijkt dat het tot zeer recent niet de bedoeling was Canvas+ en Ketnet+ ook via DVB-T te verspreiden. Gelukkig is er daar nu verandering in gekomen. Ik heb mijn decoder opnieuw op zoek moeten laten gaan naar het nieuwe kanaal. Vanaf nu kan er ten huize BVLG gekeken worden naar Ketnet+ (niet echt mijn ding) en Canvas+ (eerder mijn ding).

Een leuk neveneffect van de DVB-T uitzendingen is dat je ook alle radiozenders van de VRT in digitale vorm binnenkrijgt. Dit heeft er wel voor gezorgd dat er ten huize BVLG redelijk wat kabeltjes tussen DVB-T decoder, TV, DVD-speler en stereo lopen.

Technorati : - - -

Related Posts with Thumbnails