B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

23 oktober 2008

Belgische kranten en Twitter - Twinfluence

Onlangs heeft is de site Twinfluence gelanceerd (zie ook dit bericht van TwitterFacts). Deze site laat toe een aantal indicatoren te bepalen voor een Twitter users die een idee geven van de "influence" van de Twitter user. In een vorig bericht had ik al wat cijfertjes verzameld over de Twitter accounts van de Belgische nieuwsbronnen. Hieronder kan u nogmaals de nieuwsbronnen terugvinden, deze keer met de Twinfluence cijfertjes.

Eerst komt de tabel met de cijfertjes. Daarna kan u nogmaals de grafieken bekijken.
Krant Twitter User Reach Velocity Social Capital Centralization
Le Soir lesoir 61.538 130 535,1 11,38
  lesoirbe
L'echo lecho 50.036 110 602,8 14,00
Vers l'avenir actu24 57.426 120 797,6 15,14
RTBF RTBFinfo 1.907 9 146,7 60,50
  rtbfweb 188 1 94,0 80,43
  RTBF 274 1 137,0 92,73
RTL rtlinfo 85.422 172 508,5 10,17
Overige belgium_fr 74.391 380 585,8 11,68
  benews_fr 56.504 115 672,7 12,40
  jeux_olympiques 699 10 30,4 20,95
           
De Standaard dsoberoemd 427 34 71,2 90,05
  dsobinnenland 431 34 53,9 88,82
  dsoblogs 19.126 79 617,0 36,64
  dsobuitenland 949 75 118,6 53,35
  dsocultuur 407 32 135,7 95,11
  dsoeconomie 82 6 11,7 59,18
  dsofestivals 21.421 44 319,7 32,66
  dsomedia 407 32 81,4 94,65
  dsonline 52.366 94 333,5 20,85
  dsosport 445 35 74,2 86,45
  standaard 1.213 2 242,6 55,96
De Tijd tijd 59.292 104 494,1 14,65
Gazet Van Antwerpen gva 1.331 2 121,0 29,01
Het Belang van Limburg hbvl 127 2 25,4 63,39
Het Laatste Nieuws hln 243 0 121,5 58,61
Het Nieuwsblad nieuwsblad_be 59.553 132 527,0 11,76
VRT vrtnieuws 23.344 41 228,9 19,52
Overige belgium_nl 66.531 340 528,0 10,53
  benews_nl 63.580 129 683,7 11,02
  nieuwspuntbe 1.965 14 115,6 25,54



De actieve kranten Twitter accounts aan Franstalige kant hebben een iets grotere reach, dit is de som van de followers van de Twitter account (eerste graad) en van de followers van de followers (tweede graad).


De Velocity geeft aan hoe snel een Twitter user zijn netwerk (eerste en tweede graad) heeft opgebouwd. De Twitter accounts belgium_nl en belgium_fr scoren merkwaardig hoog.


Social Capital volgens Twinfluence wordt berekend als het gemiddelde eerste graadsnetwork van de followers van de Twitter users. Het is eigenlijk een indicatie van hoe invloedrijk de followers zijn. Een hoge waarde geeft aan dat de followers zelf veel followers hebben. Hier scoren de Franstalige kranten weer beter.


Centralization volgens Twinfluence geeft aan in welke mate de reach wordt bepaald door een beperkt aantal followers. Een lage waarde wil zeggen dat de reach afhankelijk is van een zeer beperkt aantal users. Als één of meerdere hiervan wegvallen zal de reach aanzienlijk dalen. De minder actieve Twitter users scoren hoog qua centralization.

Door het toepassen van de Twinfluence indicatoren op een concreet voorbeeld wordt het duidelijk wat de toegevoegde waarde van de indicatoren is. De toegevoegde waarde van de reach lijkt mij zeker zinvol, deze van de velocity al iets minder. De toegevoegde waarde van de social capital en de centralization indicatoren lijkt mij betwijfelbaar te zijn. Uit het overzicht van de waarden voor de onderzochte Twitter accounts kan ik geen zinvolle conclusies trekken.

Wat denkt u er van ? Zijn de Twinfluence indicatoren zinvol voor het aanduiden van de "influence" van een Twitter account ?

Technorati : - - - -

Related Posts with Thumbnails