Bel20 bedrijven en Twitter
Nu dat Twitter meer en meer bekend wordt, beginnen bedrijven ook interesse te tonen voor Twitter. Vaak moeten bedrijven spijtig genoeg vaststellen dat de Twitter account met de naam van hun bedrijf reeds in gebruik is.
Erik J. Heels heeft vastgesteld dat 93% van de top 100 global brands Twittersquatted zijn, dat hun Twitter account niet door de eigenaar van de brand beheerd wordt. Reeds in een bericht van 24 april 2007 op Twitterfacts kwam de problematiek van Twitter accounts van bedrijven aan bod.
Ik heb onderzocht hoe de 19 bedrijven die op dit ogenblik deel uitmaken van de Bel20 beursindex presteren op dit gebied. Zijn ze eigenaar van van de domeinnaam in het .be en het .com domein en beschikken ze over de Twitter account ?
De situatie voor de domeinnamen van de 19 Bel20-bedrijven ziet er redelijk uit.
16 van de 19 bedrijven of 84% hebben een werkende .be website. 15 van de 19 bedrijven of 79% hebben een werkende .com website. Het plaatje voor de Twitter accounts ziet er helemaal anders uit.
bedrijf | ||
Anheuser-Busch InBev | twitter.com/abinbev | bestaat niet |
Ackermans & van Haaren | twitter.com/avh | elders in gebruik |
Agfa-Gevaert | twitter.com/agfa | elders in gebruik |
Bekaert | twitter.com/bekaert | bestaat, maar niet in gebruik |
Belgacom | twitter.com/belgacom | bestaat, maar niet in gebruik |
Cofinimmo | twitter.com/cofinimmo | bestaat niet |
Colruyt | twitter.com/colruyt | bestaat niet |
Delhaize | twitter.com/delhaize | bestaat, maar niet in gebruik |
Dexia | twitter.com/dexia | bestaat, maar niet in gebruik |
Fortis | twitter.com/fortis | bestaat, maar niet in gebruik |
Groep Brussel Lambert | twitter.com/gbl | bestaat, maar niet in gebruik |
KBC | twitter.com/kbc | elders in gebruik |
Mobistar | twitter.com/mobistar | elders in gebruik |
Nationale Portefeuillemaatschappij | twitter.com/npm | elders in gebruik |
Nyrstar | twitter.com/nyrstar | bestaat niet |
Omega Pharma | twitter.com/omegapharma | bestaat niet |
Solvay | twitter.com/solvay | bestaat niet |
UCB | twitter.com/ucb | elders in gebruik |
Umicore | twitter.com/umicore | bestaat niet |
Geen enkel Belgisch bedrijf van de Bel20 gebruikt op dit ogenblik een Twitter account die overeenkomt met de URL van de bedrijfswebsite. Sommige van deze Twitter accounts zijn op dit ogenblik nog vrij, andere zijn reeds in gebruik door, de overblijvers zijn wel geregistreerd maar worden niet gebruikt. De kans dat ze door het bedrijf met de overeenstemmende URL geregistreerd zijn lijkt mij klein te zijn.
Het feit dat geen enkel Belgisch bedrijf van de Bel20 er aan gedacht heeft de Twitter account te gebruiken en vermoedelijk zelf te registreren doet vermoeden dat de grote Belgische bedrijven nog niet wakker liggen van het fenomeen Twitter. Of er daar op korte termijn verandering in zal komen valt nog af te wachten. De kans is groot dat de Twitter accounts die op het ogenblik van publicatie van dit bericht nog beschikbaar zijn vrij snel zullen ingepikt worden door Twittersquatters.
Een bedrijf waarvan de Twitter account ingenomen is hoeft overigens niet te wanhopen. Er is immers een procedure waarmee een Twitter account die al meer dan 9 maanden inactief is kan aangevraagd worden.
Bruno, Interessante post. Tijdje geleden hebben we dat bij LVT ook even bekeken.
http://www.publicrelated.be/2008/09/a-lesson-from-exxon-mobil-on-twitter/
Dit soort zaken kan een probleem geven op het moment dat deze kanalen als volwaardige tools worden om met je aandeelhouders te communiceren...
Verrassend dat www.bekaert.be niet meer werkt. Bekaert was een van de eerste Belgische bedrijven om een url te registreren (toen nog bij professor Verbaeten aan de KULeuven).
Hmmm... Ja, een "presence" op Internet (website, Twitter, Facebook, etc.) kan ook vanuit bedrijfstandpunt belangrijk zijn (ik heb trouwens zonet mijn domeinnaam ook beschermd tegen squatters - dus dank voor de tip). Maar, beste bedrijfsleiders, laat dat aub. geen reden zijn om uw _interne_ communicatie te verwaarlozen. Uw personeel is immers uw grootste troef in de huidige economische omstandheden. Als je interne communicatie niet orde is, vergeet dan de rest ook maar...
Domeinnamen, of het nu voor een website is of voor een Twitter account of... maken gewoon deel uit van het merk. Bij grote organisaties valt dit beheer zelfs onder "intellectual property en corporate assets" of zelfs de "legal department". Het kan soms echt tot een PR ramp komen, jkijk maar eens naar: http://www.glenntilton.com waar Glenn Tilton een CEO is. Ik heb zelf een klant gehad waarvan ik een Twitter account ontdekte en waarvan zij niets wisten, vandaag is het één van hun online assets die ze zeer regelmatig (dagelijks) gebruiken. Soms moet het eerst "mis" gaan voor firmas sociale media beginnen te verstaan...
Even aanvullen: met de launch van de nieuwe bekaert.com is nu ook bekaert.be terug in orde.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home