B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

03 februari 2009

Dikke-truiendag - verbruiksmetingen 3


Zoals in een vorig bericht vermeld heb ik een tijdje in huis allerlei apparaten aan de energiemeter gelegd.

Het elektriciteitsverbruik van de televisie ten huize BVLG werd ook eens nader bekeken. De televisie bevindt zich in een kast waar zich ook enkele andere apparaten bevinden, een CD/DVD-speler, een DVB-T modem en een versterker. Al deze apparaten zijn onderling met elkaar verbonden. Aan de DVB-T modem vertrekt een scart kabel naar de televisie, maar er vertrekken ook audio kabeltjes naar de versterker. Via DVB-T zendt de VRT ook de digitale radiokanalen uit, wat prima geluidskwaliteit oplevert. Van de televisie en de CD/DVD speler vertrekken ook audio kabels naar de versterker. Het was niet praktisch om in de kast te duiken om de netstekkers van de verschillende apparaten afzonderlijk op te meten. Bijgevolg heb ik mij beperkt tot het globale verbruik.

Het sluimerverbruik is het elektriciteitverbruik dat een apparaat met zich mee brengt zonder dat het toestel gebruikt wordt. Het sluimerverbruik van de ganse kast bedroeg 22 watt, wat mij redelijk veel lijkt. Alle apparaten stonden hierbij effectief uit. Het gemiddelde elektriciteitsverbruik per dag, gemeten over meerdere dagen, bedroeg 1,768 kilowattuur. Op jaarbasis is de kostprijs van het elektriciteitsverbruik maar liefst 110 euro.

Het verbruik verminderen kan op twee manieren. We kunnen het sluimerverbruik beperken door de ene stekker die in het stopcontact gaat telkens uit te trekken. Minder naar TV kijken en minder naar de radio en CD's luisteren levert ook een besparing op - die misschien wel minder wenselijk is. Het uittrekken van de stekker doen we reeds als we voor langere tijd weg zijn. Misschien moeten we dat wat meer doen. Het nadeel is wel dat de datuminstellingen van sommige apparaten dan telkens opnieuw moet ingesteld worden.

Dikke-truiendag 2009 - Schrijf in en win
Binnenkort, op 13 februari, is het de Dikke-truiendag. Het is nog niet te laat om je in te schrijven, wat je op de website van de Vlaamse Overheid kan.

2 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 03 februari, 2009 11:36, de volgende bedenking ...

Je voorziet een stekkerblok met schakelaar, gemakkelijk om alles in 1 keer aan en uit te zetten. Eventueel een 2de zonder schakelaar voor de apparaten die datum/tijd niet bewaren.

 
Anonymous Anoniem had op 03 februari, 2009 13:07, de volgende bedenking ...

Ik maak ook gebruik van eens stekkerdoos met schakelaar. Mijn Tv, dvdspeler, versterker, ... en Airport zitten hier allemaal op aangesloten. Voordat ik ga slapen, zet ik de schakelaar uit. Gemiddeld staat dit toch 8 uur per dag ('s nachts) effectief af. Dat is toch weer eenderde minder verbruik.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails