B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

19 mei 2009

Hoe negatief is de blogosfeer

Vaak worden bloggers er van beschuldigd te negatief voor de dag te komen in de berichten op hun blogs. Indien ze slechte ervaringen hebben met producten of diensten zullen ze immers niet nalaten om dit aan de kaak te stellen.

Carma International heeft zopas de resultaten van een onderzoek gepubliceerd waarin onderzocht werd of bloggers (in deftige termen consumer generated media of CGM) inderdaad zo vaak negatief zijn. Carma International is een bedrijf dat "Customized Media Research and Analysis" diensten aanbiedt.

In de studie werden meer dan 3.700 blogberichten vergeleken met 75.000 berichten uit de klassieke pers, weliswaar in de Verenigde Staten. Een eerste vaststelling is dat bloggers slechts in 27,8% van de onderzochte berichten negatief voor de dag kwamen, 30,8% van de berichten waren neutraal en 41,4% was zelfs positief. Globaal gesproken klopt de negatieve tendens dus niet.

Vervolgens is er gekeken of bloggers negatiever voor de dag kwamen in vergelijking met klassieke berichtgeving. Bloggers publiceren in vergelijking met klassieke berichtgeving inderdaad vaker "intensely negative" berichten, 8,5% versus 4,3%. Aan de andere kant is de berichtgeving door bloggers evenwichtiger, in 8,3% van de berichten zijn ze "intensely positive". Klassieke berichtgeving is veel onevenwichtiger, met 12,7% "intensely positive" berichten.


De perceptie dat bloggers eerder negatief zijn blijkt niet uit dit onderzoek van Carma International. Of de resultaten van het onderzoek statistisch relevant is wel nergens in het rapport aangegeven. Klassieke berichting blijkt minder vaak negatief voor de dag te komen dan bloggers. Of de oorzaak hiervan bij de bloggers of eerder bij de auteurs van de klassieke berichtgeving moet gezocht worden blijft natuurlijk een discussiepunt. In ieder geval zijn er in België geen bloggers die om den brode bloggen, waar auteurs van de klassieke berichtgeving dit vaak wel zijn. Zou dit een verklaring kunnen zijn ?

En jongens en meisjes uit het Belgische PR-landschap. Kunnen jullie de bevindingen van de Carma studie bevestigen ?

2 Bedenking(en) :
Blogger Greetthings had op 19 mei, 2009 23:54, de volgende bedenking ...

Inderdaad, journalisten lijken in dit onderzoek algemeen genomen positiever dan bloggers. Journalisten werken dan ook voor een werkgever. Een werkgever die ook af te rekenen heeft met het economisch klimaat (cfr De Morgen). Dat journalisten verloond worden om te bloggen? Zij zijn dan ook getrainde berichtgevers, vaak met de vinger aan de pols, en zouden over de kunde moeten beschikken persoonlijke opinie te onderscheiden met die van hun werkgever. Die werkgever is dan ook een medium, in het geval van De Morgen, dat staat voor een opinie, een lezerspubliek, een achterban... Ik heb geen zin om ‘s middags in mijn krant polemieken te doornemen van “recht op antwoorden”, hoewel dat soms heel entertainend is, liever een tof genuanceerd opiniestuk, en zelfs lees ik liever feitelijke weergave van het nieuws of van producten dan tegen-de-schenen-schopperij (ook al moet het soms gezegd worden). Bloggers die mogen best kritisch zijn of net helemaal enthousiast. Bloggers zijn mensen met een mening, vaak ook goede schrijvers, én net daarom ook fijn om lezen (gieren met gekunstelde klantendiensten - het handelt hier toch om positieve vs negatieve berichtgeving om retail en multinationals?). En als bloggers dat willen - en het past in hun way-of-doing-or-blogging - zou de marketeer van de retailer of multinational zich dat moeten aanttrekken. Bloggen zij om een groot publiek te verwerven, zouden ze misschien beter journalist geworden zijn, of brand/product manager, wat dan weer een ander verhaal is.

En wat met bloggende - in hun vrije tijd - journalisten?

 
Anonymous Bart had op 30 mei, 2009 06:28, de volgende bedenking ...

Ik heb de indruk dat positieve gevoelens eerder gedeeld worden met naasten, terwijl negatieve gevoelens (en dan vooral frustraties) vaak meer aanzetten tot een publieke aanklacht. Dus in die zin *verwacht* ik dat blogs vrij negatief zijn.

Daarnaast is de content van een blog meestal veel meer emotioneel geladen dan die van de georganiseerde media, dus lijkt deze "studie" een vergelijking van zowel medium, als boodschap en kan je de resultaten niet zomaar zuiver toeschrijven aan het medium.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails