B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

16 september 2010

Internet Explorer 9

Begin september kreeg ik via het gekende reclamebureau de vraag of ik geïnteresseerd was aanwezig te zijn op de exclusieve lancering van IE9, Internet Explorer 9. Het gebeuren zou plaatsvinden in de lokalen van Microsoft te Zaventem. Tijdens het event zou er een live streaming zijn vanuit San Francisco.

Tijdens het event konden de naar verluidt 70 aanwezigen (bloggers, medewerkers van web agencies en een niet onaardig aantal Microsoft medewerkers) live de presentatie vanuit San Francisco meemaken. Internet Explorer 9 belooft weer een mooie stap voorwaarts te zetten. De browser zal nog meer in de computer geïntegreerd worden, waarbij nog meer beroep zal gedaan worden op de hardware. HTML5 en CSS3 zullen volledig ondersteund worden. Bing, de zoekmachine van Microsoft, zal onmiddellijk beroep doen op de nieuwe features van IE9. Dit alles maakt dat Microsoft niet meer uitpakt met technische argumenten, maar eerder op de customer experience speelt, "the beauty of the web". Een nieuwe download manager die gebruikers waarschuwt bij het (ongewild) downloaden van verdachte software zal de gebruikers enkel maar ten goede komen.

Microsoft heeft voor deze lancering nogmaals beroep gedaan op het clubje van "social media influencers" waaronder ondergetekende. Hierbij wordt er op gerekend dat deze "social media influencers" verder de boodschap verspreiden. Belangrijk hierbij is dat de organisator van een dergelijk event kan nagaan welke boodschappen er tijdens en na afloop van het lanceringsevent de wereld in gestuurd worden. Tijdens de lancering werd er uitvoerig getwitterd vanuit de lokalen van Microsoft, vaak op Apple hardware ;-). De uitdaging voor de organisator is vervolgens het detecteren van de relevante Twitter berichten uit België. De lancering van IE9 was een wereldwijd event, wat er toe leidde dat IE9 een trending topic werd. Dit brengt met zich mee dat er een massa Twitter berichten waren, te veel om via Twitter Search op een eenvoudige wijze op te zoeken.

Een mogelijke oplossing is vragen dat de aanwezigen een specifieke hashtag gebruiken, in dit geval #ie9be. Je moet er dan wel voor zorgen dat alle aanwezigen deze hashtag gebruiken, wat niet het geval was ...

Voor de hashtag #ie9be heb ik via de Twitter Search API 226 verschillende Twitter berichten van 62 verschillende Twitter users teruggevonden. Ik heb deze in twee grafiekjes gegoten, de Twitter berichten uitgezet in de tijd en de 62 Twitter users met telkens het aantal Twitter berichten met de juiste hashtag. Door op de plaatjes te klikken kan u een grotere versie bekijken.



Een traditionale manier van het verslaan van een dergelijk event is het live bloggen. Een dergelijk live verslag kan u nalezen op de blog van Michel Vuijlsteke.

2 Bedenking(en) :
Blogger localhost had op 16 september, 2010 11:37, de volgende bedenking ...

Ze hebben niet alleen beroep gedaan op het clubje van "social media influencers". Ik was ook uitgenodigd, maar kon helaas niet gaan omdat ik belangrijker dingen te doen had.

Toch vreemd dat het gekende reclamebureau aan een onbeduidende Linux geek denkt voor een Microsoft event.

 
Anonymous Herman dailybits had op 16 september, 2010 19:20, de volgende bedenking ...

Ik vraag me altijd af of zo een twitterstorm wel zin heeft.

Gisterenavond twitter niet echt gevolgd, dus die vele berichten gemist.

Ok, de blogposts heb ik ondertussen wel gelezen en lijken me dan ook zinvoller voor het verspreiden van de boodschap.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails