B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

24 september 2010

Week van vervoering

Vorige woensdag was het de slotdag van de week van vervoering. Mijn werkgever had net als vorige jaren opgeroepen niet met de wagen naar Brussel te komen. Er was mooi weer voorspeld, bijgevolg heb ik nogmaals mijn fiets van stal gehaald om naar Brussel te rijden (en terug). Live bloggen of live tweeten tijdens het fietsen is niet zo evident, al was het maar voor het tijdverlies. Daarom in uitgesteld relais de verslaggeving van het ochtendtraject

0:00 Ik vertrek om kwart na zeven in Korbeek-Dijle. Het is nog niet volledig licht en bovendien eerder frisjes. Boven de velden hangt er nog nevel.
0:08 Ik heb de beklimming van de Dijle-vallei naar fietsknooppunt 2 achter de rug. Onderweg keek een haas mij een beetje verbaasd aan en huppelde vervolgens het veld in. Een beetje verder waren enkele fazantenhennen opgeschrikt door mijn passage - overigens eerder aan de trage kant wegens bergop. Ze vlogen op om zo'n tien meter verder in een koolzaadveld neer te strijken.
0:15 Aangekomen aan fietsknooppunt 3. Hier verlaat ik de fietsroute en duik naar beneden, naar de vallei van de Voer, naar Leefdaal.
0:20 In de Dorpstraat van Leefdaal lijkt het mij drukker te zijn in vergelijking met vorige fietstochten. Ik vraag me af of dit kan te maken hebben met het feit dat de oprit Bertem op de E40 tijdelijk afgesloten is.
0:30 De bakker in Vossem heeft al goed te doen. Vanaf Vossem duiken de eerste fietsers op, hoofdzakelijk scholieren die onderweg verzamelen blazen om vervolgens in groepjes naar hun school af te zakken. Ik draai het park van Tervuren op, er zijn eventjes geen auto's meer, enkel fietsers en een eenzame wandelaar. De zon breekt door, maar omdat de route onder een statige rij beuken leidt, verdwijnt ze gauw. Boven de vijvers is er nog een flinterdunne nevel te bespeuren. Mooi om te fotograferen, maar daar heb ik nu geen tijd voor.
0:40 Aan het einde van het park is het gedaan met de rust. Het marktplein van Tervuren staat vol met wachtende auto's die door een wegens wegenwerken afgesloten straat een omweg dienen te maken. Tesamen met andere fietsers laveer ik tussen de auto's.
0:45 Ergens op de Tervurenlaan ben ik volgens mijn kilometerteller halverwege. Iets voorbij dit punt draai ik rechts de Brusselsesteenweg op. Het gaat nu omhoog naar het Vier Armen kruispunt.
0:55 Na zwoegen, sleuren, duwen en zuchten bereik ik het het Vier Armen kruispunt, het hoogste punt van mijn traject. Op dit kruispunt zijn de verkeerslichten nog in gele en zwarte tinten getooid, het is hier immers nog steeds het Vlaams Gewest. Vlak na de lichten verwelkomt een groot bord de passanten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het valt mij voor de zoveelste keer op dat de naam van de gemeente in het Nederlands met een accent geschreven wordt : Sint-Pieters-Woluwé. Zou dit wel corect zijn ?
1:00 Aan het eerstvolgende verkeerslicht, naar goede Belgische traditie nog steeds in rood en wit, schakel ik over naar het fietspad op de ruime middenberm van de Tervurenlaan, onder de kastanjebomen. Het gaat snel bergaf, langs de verschillende ambassades. Aan de Chinese ambassade zijn de dranghekken weggenomen, aan de Rwandese ambassade verder richting Brussel staan er daarentegen nieuwe. Het is gelukkig te vroeg voor protestvoerders.
1:05 Na de leuke afdaling kom ik aan het kruispunt van de Tervurenlaan met de Vorstlaan en de Woluwedal. Politieagenten regelen het verkeer. Het fietspad op de middenberm is door de werken tijdelijk niet meer toegankelijk, ik haal samen met enkele andere fietsers heksentoeren uit om op het tijdelijke fietspad te geraken. Eén van de politieagenten gaat hiervoor vriendelijk eventjes opzij staan.
1:10 Na de zoveelste beklimming bereik ik het Montgommery ronde punt. Hier is er geen fietspad meer. Ik zet mij in het midden van de meest rechtse rijstrook, ik laat mij door de cowboy chauffeurs niet in een hoekje drummen.
1:15 Het gaat snel vooruit op de zijbaan van de Tervurenlaan. Het Jubelpark komt er aan. Door het Jubelpark rijden is eventjes een verademing, geen auto's meer. De vlag onder de triomfboog hangt er slapjes bij, wegens geen wind.
1:20 Op Schuman ronde punt staat het verkeer stil door de verkeerslichten. Verschillende fietsers verzamelen op de fietsstrook aan het kruispunt met de Kortenberglaan. Van zodra het licht op groen springt laveren we tussen de nog steeds stilstaande wagens en bussen naar de Wetstraat. Hier komt de laatste strook fietspad.
1:25 Het einde van de Wetstraat is bereikt, of is het eerder het begin, het is maar hoe je het bekijkt. De voetgangers hebben zich weer tijdig uit de voeten gemaakt van het fietspad, af en toe was een belsignaal hiervoor wel nodig. Nu gaat het langs de zijbanen van de kleine Brusselse ring richting Rogier. Vooral het laatste deel, van de Koningsstraat/Kruidtuin naar Rogier, is weer best de moeite : tegen meer dan 40 km per uur over de bustrook naar beneden zoeven.
1:30 Ik haal mijn badge boven om toegang te krijgen tot mijn werkplaats. Mijn fiets mag uitrusten in de fietsstalling. Zelf zoek ik de kleedkamer op voor een verkwikkende douche.

Related Posts with Thumbnails