B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

08 juni 2011

Foursquare

Ik heb mij al verschillende maanden terug op Foursquare aangemeld, maar ik was tot 24 mei laatstleden zeer passief. Mijn eerste checkin vond immers plaats op 24 mei, iets wat ook met een tweet de wereld ingestuurd werd. Voor je eerste checkin krijg je van Foursquare de "Newbie" badge : I just unlocked the "Newbie" badge on @foursquare! http://4sq.com/m16fxF.

Het feit dat ik een tijdje een Samsung Galaxy tab (van Belgacom) kon uittesten hielp natuurlijk ook om Foursquare te gebruiken. Je hebt immers een mobiel apparaat nodig om Foursquare te laten weten waar je bent. Foursquare draait immers volledig rond locaties waar je incheckt, waar je laat weten dat je er bent. Foursquare is ook een sociaalnetwerksite waar je vriendjes kan maken. Het grote verschil met de misschien meer bekende sociaalnetwerksites zoals Facebook en Linkedin is dat de gebruikers van Foursquare als zodanig geen "bagage" hebben. Op een site als Facebook kan je als gebruiker berichten, links, foto's, video's en dies meer plaatsen. Op Linkedin plaats je als gebruiker professionele informatie zoals je werkervaring, je interesses, de events waarop je aanwezig was, ... Op Foursquare laat je enkel een spoor na van waar je geweest bent, eventueel met een beetje commentaar. Je kan er een todo lijst opstellen van locaties waar je nog wil langslopen. Je kan ook je favoriete locaties aanbevelen met een "tip". Je kan je dan ook terecht afvragen wat de toegevoegde waarde is van een site zoals Foursquare.

Je zou het natuurlijk als zeer negatief kunnen bekijken. Personen met slechte bedoelingen kunnen mooi het spoor volgen waar iemand vertoeft. Als de persoon dan ook nog regelmatig incheckt op zijn thuislocatie, kunnen personen met slechte bedoelingen enerzijds zeer eenvoudig te weten komen waar je woont en anderzijds ook wanneer je niet thuis bent. Op een dergelijk moment zouden ze je woning eventueel een bezoekje kunnen brengen.

Je kan het natuurlijk ook positief bekijken. Foursquare geeft elke gebruiker punten en badges. Als je incheckt verdien je punten. Dan zijn er nog talrijke regeltjes die er voor zorgen dat je puntenaantal oploopt, door voor de eerste keer ergens in te checken, als je Foursquare vrienden er ook zijn, ... Ten slotte zijn er de badges. Foursquare laat je toe een heleboel badges te verzamelen, voor je eerste checkin, als je op 10 verschillende plaatsen ingecheckt bent, als je drie keer op dezelfde plaats geweest bent in een week, ... Foursquare gebruikers kunnen elkaar uitdagen om zoveel mogelijk punten en zoveel mogelijk badges te verzamelen. Ten slotte zijn er de mayorships. De persoon die het vaakst op een locatie ingecheckt heeft in Foursquare krijgt de titel "Mayor". Foursquare gebruikers kunnen elkaar dan ook de loef afsteken met om ter meeste mayorships, of om het mayorship van een bepaalde locatie af te snoepen van een andere Foursquare gebruiker.

De afgelopen week vond ik het best leuk om dankzij de ingebouwde GPS op de Galaxy tablet op een aantal locaties in te checken. Ik heb mij bewust beperkt tot professionele locaties. Bovendien heb ik dan sommige locaties ook niet gedeeld met mijn Foursquare vrienden. Je hoeft ook niet al je checkins bekend te maken op Twitter en Facebook. Sommige Foursquare gebruikers maken er geen probleem hun woonst ook te definiëren, iets waar ik helemaal geen zin in had. Ik vond het ook niet gepast om bij vrienden of familie telkens in te checken (of de locaties aan te maken). Het resultaat van al die checkins is een leuk overzicht van Foursquare stats.


In al die maanden dat ik over een account op Foursquare beschik, heb ik bijna 50 friend requests gekregen. Daar waren bekenden bij, maar daar waren ook een heleboel onbekenden bij. Tot nu toe ben ik zeer spaarzaam geweest in het aanvaarden van Foursquare vriendjes. Als u tot de 50 pending friend requests behoort, dan vermoed ik dat u daar nog een tijdje zal blijven hangen. Indien u mij na publicatie van dit bericht ook een friend request bezorgt, riskeert uw request hetzelfde lot te ondergaan.

Voor de geïnteresseerden wil ik een link delen naar een site met een overzicht van Foursquare badges, waaronder ook instructies hoe je de badges kan binnenhalen. Mijn teller van badges staat nog maar op drie. Misschien komen er daar nog enkele bij - althans als ik Foursquare zal blijven gebruiken.


Een Foursquare checkin doe je normaal gezien van een mobiel apparaat dat je positie bepaalt aan de hand van een ingebouwde GPS. Er zijn Foursquare apps voor de verschillende platformen (Iphone, Android, Blackberry, Windows Phone, ..). Via de gewone Foursquare website kan je niet inchecken. Maar er is gelukkig een alternatief. Als je naar de mobiele versie van de website van Foursquare surft (https://foursquare.com/mobile), kan je wel je locatie manueel aangeven (of opzoeken in de lijst van gekende applicaties). Je hoeft bijgevolg helemaal niet op de gekozen locatie aanwezig te zijn. Je kan dus een beetje valsspelen, maar zeg niet dat je het hier gelezen hebt.

2 Bedenking(en) :
Anonymous boskabout had op 08 juni, 2011 11:37, de volgende bedenking ...

Er zijn ook redelijk wat web apps, http://www.wheredoyougo.net/ is bijvoorbeeld heel handig om heatmaps van waar je geweest bent te maken.

 
Blogger Pvw had op 08 juni, 2011 18:29, de volgende bedenking ...

Allemaal best leuk en ik ben zelf een Foursquare gebruiker, maar ik betrap me erop dat ik het heel selectief gebruik en me meer en meer afvraag "what's in there for me?" Ik heb er eerder ook al op mijn blog over nagedacht ... http://www.nettooor.be/?p=860

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails