Alterian
Deze maand werd bekend dat het bedrijf Alterian positief gereageerd heeft op een overnamebod van SDL (FT.com - SDL wins Alterian takeover battle). Alterian is een leverancier van verschillende producten, onder meer voor web content management, email marketing, campaign management en wat mij persoonlijk het meeste interesseert social media marketing. Hun product voor social media marketing is meer bekend onder de afkorting "SM2". Het 'marketing' luik in de naam (social media marketing) vind ik persoonlijk een beetje te ver, SM2 is immers een social media monitoring oplossing.
SDL staat bekend als een aanbieder van oplossingen in het domein van Global Information Management. Het product SDL Tridion wordt door verschillende bedrijven, waaronder verschillende Belgische, gebruikt voor web content management. Zowel Alterian als SDL zijn Britse beursgenoteerde bedrijven.
Alterian bevond zich al een tijdje in financieel slechte papieren. Het had in het voorjaar na publicatie van een stevig verlies al een herstructureringsplan aangekondigd, met de intentie het aantal werknemers van 440 tot 260 te reduceren (Alterian reveals full woes with losses of £4.4 million). In november werd nog bekend dat het kantoor van Alterian in Chicago de boeken zou sluiten (Alterian to shutter Chicago office).
SM2 was geen eigen ontwikkeling van Alterian. SM2 werd initieel ontwikkeld door Techrigy, een Amerikaans bedrijf dat in juli 2009 overgenomen werd door het Britse Alterian. Robin Wauters van TechCrunch was een tijdje terug zeer positief of Techrigy, hij betitelde hun product als "Google Alerts on Steroids".
Blijkbaar was voor een volgende aanbieder van social media monitoring software een stand alone positie niet meer haalbaar. In het voorjaar werd al bekend dat Radian6, één andere misschien nog meer bekende social media monitoring tool, overgenomen werd door Salesforce. Bij de overname van Radian6 was er sprake van een totaal bedrag van 326 miljoen USD (Salesforce Buys Social Media Monitoring Company Radian6 For $326 Million). Voor Alterian is er sprake van "slechts" 107 miljoen USD.
Salesforce is volop bezig met de integratie van Radian6 in hun CRM oplossingen. De verwachting van marktanalysten is dat de toekomst van de Alterian web content management oplossingen er niet zo goed uitziet. Voor de social media monitoring oplossing daarentegen voorspellen ze wel nog een mooie toekomst (What the SDL acquisition of Alterian means for customers en SDL Acquires Alterian, Beefing Up Its Customer Experience Story). Ongetwijfeld zal SDL al ideeën hebben om SM2 aan te sluiten op hun eerdere producten zoals SDL Tridion.
Alterian maakt op dit ogenblik op de eigen website in de rubriek "about us" nog geen melding van het overnamebod. Zelfs een zoektocht naar "SDL" op de Alterian site levert niets op. Op hun Twitter accounts @Alterian en @alterianSM2 is evenmin iets te lezen over de overname. Op de corporate blog "Engaging Times" blijft het eveneens muisstil, net als op de Nederlandstalige variant. Op de Facebook page The Real Alterian dateert het laatste bericht van Alterian ook al van 27 oktober 2011.
Van een bedrijf dat een oplossing heeft voor "social media marketing" zou je toch verwachten dat ze van social media zou gebruik maken om belangrijke informatie over het bedrijf te delen met aandeelhouders, klanten, prospecten, pers, ...
Zelfs SDL blijkt een beetje in hetzelfde bedje ziek te zijn. In de rubriek "press releases" op de corporate website is nog niets over Alterian te vernemen. In de rubriek Investors is er gelukkig wel een pagina "Potential Acquisition of Alterian".
Zelfs op Twitter blijkt het overnamebod weinig buzz op te leveren. Ofwel zijn de gebruikers van web content management en social media monitoring oplossingen van Alterian nog niet op de hoogte, ofwel voelen ze zich niet geroepen om er op Twitter op te reageren.
Vermoedelijk zal de consolidatie op de markt van social media monitoring oplossingen zich nog een tijdje doorzetten. Ik ben benieuwd wat de volgende overnames zullen zijn.
Beste,
na het lezen van uw blog wil ik graag even enkele correcties maken:
1) SM2 is het Alterian social media monitoring product, nergens is er sprake van "marketing"
2) Het Alterian content Mangement systeem is ook beschikbaar in België en heeft enkele geronmeerde klanten, zie maar bij de klantensectie op de alterian NL site.
3) SM2 is reeds geïntegreerd in het Alterian CMS
4) op de Alterian site staan er wel degelijke vermeldingen naar de SDL take over, zoals deze: http://www.alterian.com/ourcompany/newsevents/news/378445/
Wat natuurlijk deze fusie gaat brengen voor CMS klanten is niet echt geweten, ze hebben een overlappend product met elk hun marktaandeel dus afwachten op dat vlak dus voor bestaande klanten.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home