B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

25 september 2012

Insites Social Media around the world

Insites heeft weer een mooie verzameling slides met een heleboel cijfers gepubliceerd met als titel "Social Media around the world".



De Standaard Mobilia trekt alvast de volgende conclusie :

Zestig procent van de Belgische internetgebruikers is lid van Facebook. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau InSites Consulting dat dinsdag is verspreid. Facebook blijft de populairste netwerksite, gevolgd door LinkedIn (19 procent), Google+ (18 procent) en Twitter (12 procent). Het onderzoek toont bovendien aan dat het gebruik van sociale media gestimuleerd wordt door het stijgende gebruik van smartphones.

Het artikel wordt afgesloten met :

Er werkten 7.827 respondenten uit 19 landen mee aan het onderzoek van InSites Consulting, datasamplingbedrijf SSI en vertaalbureau No Problem. Dat zijn gemiddeld 400 respondenten per land. De ondervraagden waren allemaal internetgebruikers, wat wil zeggen dat ze minstens een keer per maand het internet gebruiken.

De combinatie van beide paragrafen maakt een evidente zwakheid in de analyse duidelijk. Is het mogelijk op basis van 400 Belgische antwoorden statistisch relevante conclusies te trekken ? Wat is de foutenmarge ? Telkens Belgische kranten resultaten van een onderzoek naar de kiesintenties publiceren, zijn ze verplicht de grootte van de onderzochte groep en het nauwkeurigheidsinterval te vermelden. Vaak worden toch minstens een 1000-tal personen bevraagd. Voor de laatste peiling die door De Standaard gepubliceerd werd op 5 september laatstleden werd de onderstaande info vermeld :

De peiling werd tussen 27 augustus en 2 september uitgevoerd door Dedicated Research bij 2.707 kiezers. De foutenmarge bedraagt 3,3 procent.

Misschien moeten we ook van consultancy bedrijven die cijfers publiceren eisen dat ze dezelfde regels zouden hanteren als voor peilingen naar kiesintenties.


PS Volgens de steekproefcalculator brengt een steekproefgrootte van 400 personen een foutenmarge van 5% met zich mee. In een eerder bericht - ook over de penetratie van Twitter in Vlaanderen - had ik op hetzelfde mankement in een gelijkaardig onderzoek gewezen.

2 Bedenking(en) :
Anonymous Magali Geens had op 25 september, 2012 21:03, de volgende bedenking ...

Beste,

we hebben uw bedenking over onze 'Social Media Around the World' goed ontvangen en bevestigen graag dat de steekproef calculator die u gebruikte helemaal gelijk heeft: een steekproefgrootte van 400 personen brengt een foutenmarge van 5% met zich mee. Dit is dan ook een algemeen aanvaarde foutenmarge gebruikt in marktonderzoek bij consumenten.

Uiteraard - en gelukkig maar - worden hierop uitzonderingen gemaakt in o.m. levensnoodzakelijk onderzoek zoals wetenschappelijke studies naar nieuwe medicijnen e.d.m. En soms ook in opiniepeilingen e.d.m. Het is echter jammer genoeg onmogelijk om dit in alle marktonderzoek toe te passen. Het zou bijvoorbeeld dergelijke mooie initiatieven als het gratis ter beschikking stellen van zoveel bruikbare data uit alle uithoeken van de wereld geheel onmogelijk maken (lees: onbetaalbaar).

Wij lanceren deze studie voor de 3e maal op rij op eigen initiatief met partners uit de onderzoekswereld zodat we volledige onafhankelijkheid hebben over de inhoud ervan en deze ook in alle vrijheid zonder enige kost met geïnteresseerden wereldwijd kunnen delen. Vorig jaar heeft dit geleid tot ruim 800.000 views en heel veel positieve reacties.

Uiteraard geldt dat van die 'hoge bomen' ook en dus blijven kritische opmerkingen nooit uit. We verwerken die zoveel mogelijk om elk jaar nog te verbeteren.

Ook uw input zullen we uiteraard graag evalueren met het oog op toekomstige studies.

In afwachting kan u altijd bij ons terecht voor meer achtergrond en vragen.

Beste groeten,
@magaligeens

 
Blogger bvlg had op 25 september, 2012 21:36, de volgende bedenking ...

@magaligeens

Bedankt voor uw snelle en relevante feedback. Ik wens in te herhalen dat Insites nogmaals een mooie prestatie geleverd heeft met het vrijgeven van deze studie. Het gevolg hiervan zal ongetwijfeld zijn dat jullie cijfers zoals voor voorgaande edities rijkelijk overgenomen worden in talrijke andere presentaties van social media consultants. Het spijtige is dat ze echter maar een deel van het verhaal zullen vertellen. Een Twitter penetratie van 12% met een foutenmarge van 5% geeft al een veel meer genuanceerde boodschap. Nu krijgen jullie terecht reacties dat 800.000 Twitter gebruikers in België veel te optimistisch is.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails