B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

24 september 2012

Social media monitoring tool reviews

Social media monitoring is in. Bedrijven willen weten wat er over hun bedrijf, hun producten en diensten en soms ook de belangrijkste personen van het bedrijf gezegd wordt. Er zijn een heleboel gratis tools die (een beetje) kunnen helpen in deze zoektocht. Met de regelmaat van de klok zie ik verwijzingen naar blogposts opduiken in mijn Twitter en Facebook tijdslijn. Aan het andere einde van het spectrum zijn er stevig geprijsde tools, die vooral rekenen op grote bedrijven met grote budgetten (en met veel schrik voor social media). Reviews van deze tools zijn ook in grote getale terug te vinden, net als berichten waarin meerdere tools met elkaar vergeleken worden. Vaak verschillen deze vergelijkingen door de keuze van tools en de gehanteerde criteria.

Ik heb al uitgebreid ervaringen opgedaan met enkele social media monitoring tools. Bovendien hebben we op het bedrijf waar ik werk recent een evaluatietraject achter de rug. Tijdens dit traject hebben we verschillende van de grote namen nader bekeken en meestal ook gedurende een beperkte periode uitgetest.

Sommige reviews die ik her en der op internet vind werken soms eerder op mijn lachspieren. Sommige kenmerken en gebreken die ik heb kunnen vaststellen voor aspecten zoals volledigheid van de coverage, toewijzing van social media mentions aan locaties, herkenning van talen en sentimentbepaling komen in sommige reviews helemaal niet naar boven. De problematiek van social media monitoring in een meertalig landje zoals België maakt het er bovendien niet eenvoudig op voor social media monitoring. Maar in België wordt amper Afrikaans of Indonees gesproken. Soms wordt er in de reviews overdreven veel aandacht besteed aan gadgets zoals leuke rapportering. Maar als je met crappy data te maken hebt, dan krijgt het top management leuke plaatjes te zien die eigenlijk een onvolledig of zelfs verkeerd beeld geven van de realiteit. En wie is hiermee gebaat ?

Related Posts with Thumbnails