B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

04 december 2013

DPD

Enkele dagen terug vroeg een kennis mij om hem mijn adres te bezorgen, zodat hij mij een pakje kon laten bezorgen. Een pakje waarvan je op voorhand niet weet wat er in zou kunnen zitten, is altijd spannend.

Vanmiddag zat er een formulier in mijn bus. Blijkbaar was DPD langsgekomen. Niettegenstaande ik nog steeds in Vlaanderen woon, dat Nederlands nog steeds mijn moedertaal is en dat de afzender ook Nederlandstalig is, vond de DPD-medewerker het nodig een Franstalig formulier te gebruiken. Ik ben geen communautaire hardliner, maar een Franstalig formulier vind ik niet correct.
Volgens het formulier gaat een medewerker van DPD op 5/12 tussen 8u en 18u nogmaals een poging wagen. Verwacht DPD nu dat ik een dag verlof neem om de levering af te wachten? Op het formulier staat ook een adres in Mechelen vermeld waarop ik zelf het pakje kan afhalen (na afspraak). Ik zit niet echt te springen om naar Mechelen te rijden (32 km enkele reis volgens Google Maps) om een pakje af te halen waarvan ik absoluut niet weet of de inhoud wel de moeite is (hopelijk wel ...).

Op het formulier staat ook een 070 telefoonnummer vermeld. Natuurlijk is dit een betaalnummer (0,15 euro per minuut). Het positieve is dat de kostprijs vermeld wordt. Maar ik vind het allerminst gepast dat de ontvanger van een pakje nog zou moeten betalen om het pakje geleverd te krijgen.

Op het formulier staat gelukkig ook een website vermeld, waar ik een andere afspraak kan maken : www.nouvellelivraison.be. Zoals het formulier is de URL Franstalig, gelukkig bevat de website ook een "nl" knop. Of er ook een Nederlandstalige URL is, is mij niet duidelijk.
Na aanmelding krijg je info over je pakje te zien, met de opties DPD ParcelShop, Ander adres, Neerzettoestemming, Leveringsdatum afspreken.
Ik kies eerst voor 'Leveringsdatum afspreken'. Je kan daar enkel een andere datum opgeven, een tijdstip opgeven is niet mogelijk. Als teken van klantgerichtheid kan dit tellen. Een vrije zone waarin je eventueel kommentaar kan opgeven is er evenmin.
Een alternatief is 'Neerzettoestemming'. Dit woord was mij onbekend, maar Google heeft al 607 vermeldingen gevonden. Ik heb geen werkplank in de linkergarage (zoals voorgesteld in de popup). Vermits ik de inhoud van het pakje (en de mogelijke waarde) niet ken, lijkt deze optie niet gepast.
Ik kan het pakje ook laten afleveren in een DPD ParcelShop. Volgens de kaart is de dichtsbijgelegen shop op 5 kilometer, bij een chocolatier. Het afhaalpunt in Wezenbeek-Oppem (op meer dan 10 km) heeft een Franstalig adres : Chaussee De Malines 303, 1970 WEZEMBEEK-OPPEM. Zou DPD niet beseffen dat Wezenbeek-Oppem nog steeds deel uitmaakt van Vlaanderen waardoor een Nederlandstalig adres te verkiezen is, zeker op een Nederlandstalige site? De DPD ParcelShops liggen iets te ver van mijn dagelijkse routes, dus voorlopig ook geen optie.
Ik ben benieuwd welke pogingen DPD nog zal ondernemen om mij het pakje te bezorgen. Ik wacht hun verdere pogingen af.

Als ik zelf een pakje moet versturen, privé of professioneel, dan zou ik op basis van deze ervaring in geen enkel geval beroep doen op DPD. Ik voel mij als bestemmeling van een pakje helemaal niet gerespecteerd : verkeerde taal van het formulier, geen flexibiliteit voor het leveren, geen gratis telefoonnummer, ... De indruk die ik krijg dat DPD de processen maximaal geoptimaliseerd heeft vanuit hun perspectief. Strikt genomen ben ik geen klant, ik heb niet betaald voor een dienst bij DPD. Ik ben "maar" een afleveringsadres. Dit afleveringsadres heeft zoals u kan lezen stevige bedenkingen bij hun gebrek aan respect voor de ontvanger.

Zou DPD overigens ook aan social media monitoring doen en bijgevolg dit verhaal oppikken? Op hun site vind ik alvast geen social media info. Op het contactformulier staat wel 'Wij hechten waarde aan uw mening, dus neem gerust contact met ons op.' Ik wacht even af tot ze zelf iets van zich laten horen.

De ervaring van het ontvangen van een pakje met een ongekende inhoud zou normaal gezien leuk en spannend moeten zijn. DPD heeft er al voor gezorgd dat er al een negatieve ervaring is zelfs voor aflevering van het pakje. Ik hoop alsnog op een positieve afloop.

5 Bedenking(en) :
Blogger Paul Cobbaut had op 05 december, 2013 00:20, de volgende bedenking ...

Interessant verhaal, wordt vervolgd ?

 
Blogger Unknown had op 05 december, 2013 08:22, de volgende bedenking ...

Het pakje zal na een 2e aanbieding een tijd beschikbaar blijven in het depot. Daarna gaat het terug naar afzender.
DPD is meer gericht op bedrijven (waar overdag iemand thuis is) dan op particulieren.
In dit tijdperk van thuisleveringen zijn verschillende transportbedrijven bezig om hun delivery samen met een partner als bijvoorbeeld Kiala aan te bieden, zodat ze ook particulieren beter kunnen bedienen via dit fijnmazige net.

 
Blogger Joachim had op 05 december, 2013 10:54, de volgende bedenking ...

In mijn ervaring blijk de goedkoopste optie, waarbij de uiteindelijke aanbieding door DePost georganiseerd wordt vaak nog de beste. Zij droppen pakje al na eerste gefaalde aanbieding bij een postpunt in de buurt. Zo win je één dag tov een nutteloze 2de aanbieding.
Dat durft al eens wisselen, zo'n postpunt dus je leert de verschillende krantenwinkels in de buurt kennen; maar gelukkig hebben de meeste lange openingstijden waardoor je er vóór of na je werk om kan.

Een alternatief is de grootst mogelijke brievenbus installeren en je postbode omkopen om zelf af te tekenen.

 
Anonymous Anoniem had op 24 december, 2013 01:08, de volgende bedenking ...

Een uur afspreken is niet evident voor die koeriers... . Die moeten dagelijks tot meer dan 100 stops doen. Als je dergelijke service wenst dan moet je daar simpelweg voor betalen (dat zijn express diensten) die DPD ook wel zal aanbieden.
Dat ze zich geëxcuseerd hebben is ook wat voor de show.
Bij UPS of andere moet je dergelijke medewerking niet verwachten. Dat je kan kiezen om ze ergens af te halen (5km) vind ik ook een mooie optie (ook onmogelijk de andere koeriers).
Ik wist zelfs niet dat DPD dergelijke site had om pakken toch geleverd te krijgen...

BPOST valt wel mee... maar je zal ook snel 5km moeten rijden als levering fout loopt.
Bij BPOST is het dan weer de sport om zonder bellen briefje in de bus te steken ... en op een lopen gaan.

Dit is mijn inziens een correcte service geweest. Geloof mij, had dit met BPOST geweest had je 3 weken mogen wachten op een antwoord op je dossier.

 
Blogger maria vero had op 31 januari, 2019 19:55, de volgende bedenking ...


Aanbieding voor alle individuen

U bent op zoek naar een groot bedrag om uw bedrijf nieuw leven in te blazen of u bent op zoek naar een lening om uw huis te kopen.
We kunnen u deze lening verstrekken.

E-mail: info@creditfinance-bank.com
Rolandgadner@outlook.de
WhatsApp-nummer: +33784505888
Website: https://creditfinance-bank.com

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails