B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

20 februari 2015

Wikipedia bezoekers

Op een recente vergadering van de Wikimedia Foundation - de stichting die Wikipedia beheert - werd een overzicht gegeven van de bezoekers aan de Wikipedia sites. Het aantal bezoekers dat via een mobile device Wikipedia bezoekt stijgt, bezoek via een desktop daalt. Er was ook een slide die de landen aangaf die de grootste daling kenden. België staat in deze rangschikking op de tweede plaats. De trafiek vanuit België is op een jaar tijd met 29,6% gedaald. Enkel in Ecuador was de daling nog iets groter (-30,5%). De landen met de sterkste groei zijn overigens Iran (+167,9%), Ukraine (+52,5%) en Zuid-Korea (+37,7%).


Op de site met statistieken van Wikimedia kan je ook een overzicht bekomen van een specifieke Wikipedia-versie. Het overzicht voor de Nederlandstalige Wikipedia toont ook al geen al te fraai beeld. Het aantal bewerkingen per maand is op een jaar tijd met 33% gedaald. Het aantal actieve gebruikers (5 of meer bewerkingen per maand) is op een jaar tijd met 2% gedaald, het aantal zeer actieve gebruikers (100 of meer bewerkingen per maand) met 14%. Het aantal nieuwe gebruikers is eveneens gedaald, met 11%.
Ik ben benieuwd welke acties de lokale verenigingen Wikimedia Nederland en Wikimedia België gaan ondernemen om deze indicatoren opnieuw te doen stijgen.

2 Bedenking(en) :
Blogger Hans Vandeveire had op 20 februari, 2015 10:07, de volgende bedenking ...

dit verwondert mij niet: de toon waarop ik ooit 'tot de orde' geroepen werd omdat ik me niet aan de regels hield - en dan laat ik in het midden of dat al dan niet terecht was... ook dat is voor interpretatie vatbaar - was allerminst bevorderlijk om me verder te engageren en artikels toe te voegen, te aktualiseren, te bewerken...
heel jammer vond ik dat; het effect is immers dubbel: ik had geen interesse meer om me verder te engageren én bovendien verliest wikipedia zijn geloofwaardigheid (de 'samenwerkingsgedachte' komt immers op losse schroeven te staan als blijkt dat er toch mensen zijn die hun idee kunnen/mogen doordrukken op gelijk welke wijze)
dergelijke imago-beschadiging lijkt me heel moeilijk te herstellen :-(

 
Blogger Bruno Peeters had op 20 februari, 2015 12:47, de volgende bedenking ...

Hallo Hans,

ik heb ook geen al te prettige ervaringen op de NL Wikipedia, wat op dit blog vroeger al aan bod kwam.. De sfeer is daar af en toe rotslecht. Of dit de verklaring is dat het globale bezoek gedaald is, durf ik te betwijfelen. Dit zal vermoedelijk wel een effect op het aantal actieve gebruikers.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails