B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

05 oktober 2015

Twitter Bel200

De Twitter Bel200 is een lijst van 200 Twitter-accounts, telkens 10 accounts in 20 categorieën (van leden van de regering over politiezones en cultuurhuizen tot een selectie van de social media incrowd). De volledige lijst kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200/members

Waar de afgelopen maanden de toename van het aantal followers van de 200 Twitter-accounts maand na maand daalde, is er nu opnieuw sprake van een lichte stijging! De toename bedroeg 1,8% in augustus en was in september 2,0%.

De Twitter-account van de Twitter Bel200 die de grootste groei liet optekenen is net als de vorige maanden @Vannieuwkerke, de account van Karl Vannieuwkerke. Er kwamen in september 5021 followers bij. Studio Brussel doet het ook prima, met een aangroei van 4714 followers in september. De top drie van grootste toename wordt volledig gemaakt door Philippe Geubels, die netto 4458 extra followres kon aantrekken. Cain Ransbottyn is de hekkesluiter, zijn Twitter-account kende een afname van 72 followers (hij houdt er nog steeds meer dan 21.000 over ...).

De grootste procentuele stijging per categorie is net als vorige maand voor de CEO's (+4,2%) gevolgd door de federale regering (+3,0%). De groep van universiteiten en hogescholen kende een globale stijging van 2,7%, zou de start van het academiejaar daar iets voor tussen zitten? De minst grote stijging is net als vorige maand voor de Social Media Incrowd (+0,6%).



De Twitter Bel200 bedrijven bestaat uit 200 Twitter-accounts van bedrijven. De volledige lijst kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200-bedrijven/members Vermits bedrijven af en toe gebruik maken van advertenties om het aantal followers op te drijven, moet er opgepast worden met conclusies over de evolutie van de followers van deze 200 accounts. In tegenstelling tot de globale lijst, is er hier wel sprake van een lichte vertraging van de toename van het aantal followers. In augustus bedroeg de toename nog 2,3%, in september was de toename maar 2,1%.


De grootste toenames per categorie zijn voor de beursgenoteerde bedrijven +8,2% (voornamelijk veroorzaakt door AB InBev News met een toename van 1890 followers), gevolgd door de energie-bedrijven +7,8% (hier is het Electrabel die een mooie toename van 801 followers kent) en tenslotte de categorie food & drinks +5,6% (sterke groeiers hier zijn Coca-Cola Belgique +683 followers, Coca-Cola België +723 followers en Alpro Belgium +1033 followers).

 
De Twitter Bel200 non-profit bestaat uit 200 Twitter-accounts van non-profit organisaties. De volledige lijst kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200-non-profit/members De globale toename van het aantal followers van de 200 Twitter-accounts van non-profit organisaties bedroeg in september 2015 2,0%, voor de tweede maand op rij een lichte toename..
Het detail per categorie toont net als vorige maand geen grote uitschieters. De sterkste groeiende account (uit de lijst van 200 non-profit accounts) is Stad Antwerpen met 1087 extra followers. In september kwam AB Concerts op de tweede plaats met +1069 followers. De categorie "Verenigingsleven" kende in het augustus de grootste relatieve stijging, met name 3,1%. De Twitter-accounts van de OCMW's stegen maar met 0,6%.

De globale lijst van 200 Twitter-accounts kent opnieuw een iets grotere toename van followers, net als de lijst van 200 non-profit Twitter-accounts. Zouden dit indicaties zijn dat Twitter opnieuw een beetje sneller groeit in België? Zolang Twitter geen informatie vrijgeeft over het aantal Belgische accounts, moeten we het met deze indicaties doen.

Related Posts with Thumbnails