B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

30 januari 2006

Nederlandstalige RSS-feeds van Belgische media

GoogleNaar aanleiding van de lancering van Google Nieuws heb ik even gekeken wat Google Nieuws mij kan bieden voor het opvolgen van het dagelijkse nieuws.

Ik maak nogal intensief gebruik van Bloglines voor het opvolgen van allerlei blogs. Van zodra ik RSS-feeds van de Vlaamse kranten ontdekte, heb ik mij er dan ook op een aantal ervan geabonneerd via Bloglines.

Om de verschillende RSS-feeds waarin de actualiteit aan bod komt te kunnen vergelijken heb ik mij tijdelijk geabonneerd op een aantal bijkomende feeds. Zoals u hieronder kan merken is het aantal berichten dat in de verschillende RSS-feeds dagelijks gepubliceerd wordt aan de hoge kant. Bovendien overlappen de berichten elkaar grotendeels, wat ook normaal is.

Kranten
De Morgen / telexberichten RSS
- titel + paragraaf per item
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 50
- aantal subscribers via Bloglines : 27

De Standaard Online: Snelnieuws RSS
- enkel titel per item
- elke rubriek (snelnieuws, binnenland, buitenland, economie, ...) beschikbaar in afzonderlijke RSS-feed
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 139
- De Standaard heeft ook enkele "echte" blogs (gebaseerd op Typepad), waarvoor telkens ook RSS-feeds beschikbaar zijn
- aantal subscribers via Bloglines : 41

Gazet van Antwerpen - Overzicht RSS
- enkel titel per item
- feeds zowel voor overzicht als voor berichten uit regio Antwerpen
- zelfde inhoud als Het Belang Van Limburg
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 29
- aantal subscribers via Bloglines : 47

Het Belang van Limburg - Overzicht RSS
- enkel titel per item
- feeds zowel voor overzicht als voor berichten uit regio Limburg
- zelfde inhoud als Gazet Van Antwerpen
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 29
- aantal subscribers via Bloglines : 33

Het Laatste Nieuws - Nieuws RSS
- naast titel ook eerste lijnen van item, soms zelfs vrij lange paragraaf
- enige feed met advertenties, dikwijls meerdere vlak na elkaar
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 157
- aantal subscribers via Bloglines : 10

Het Nieuwsblad: Nieuws RSS
- titel + paragraaf voor elk item
- elke rubriek afzonderlijk beschikbaar
- regionale edities beschikbaar
- regionale edities krijgen tijdens de dag geen nieuwe berichten, een dergelijke RSS-feed bevat +/- 10 berichten uit de regionale edities
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 88
- aantal subscribers via Bloglines : 39

Media
Vrtnieuws.net - Nieuws hoofdpunten RSS
- één zin per item
- bepaalde berichten komen meerdere keren na elkaar voor in de RSS-feed
- regionale edities beschikbaar
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 32
- aantal subscribers via Bloglines : 31

VTM.be - Nieuws RSS
- titel + zeer kort zinnetje per item
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 14
- aantal subscribers via Bloglines : 6

Overige aanbieders
Actualiteit RSS
- enkel titel per item
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 1
- aantal subscribers via Bloglines : 12

Belg.Be Uw Nieuwskanaal RSS
- foto + korte paragraaf per item
- het nieuws anders bekeken
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 9
- aantal subscribers via Bloglines : 14

Brussel Nieuws RSS
- titel + eerste paragraaf per item
- bevat enkel items die betrekking hebben op Brussel
- niet enkel nieuwsberichten, maar ook restaurantbesprekingen
- RSS feeds beschikbaar voor meerdere rubrieken
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 9
- aantal subscribers via Bloglines : 1

indymedia.be - NIEUWS / NOUVELLES / NEWS
RSS
- volledige tekst per item
- soms zeer korte, maar soms ook zeer lange (en ook langdradige) berichten
- berichten in Nederlands, Frans en Engels door elkaar
- af en toe politiek getint
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 2
- aantal subscribers via Bloglines : 13

Politieke persberichten RSS
- volledige tekst per item
- Persberichten van politieke partijen of belangengroepen, telkens korte paragraaf
- aantal berichten op 30 januari 2006 : 14
- aantal subscribers via Bloglines : 8

Per rubriek werden de feeds telkens alfabetisch gerangschikt, maar dat had u ongetwijfeld reeds gemerkt. Het aantal berichten dat ik telkens vermeld is het aantal berichten per feed tussen zondagavond en het tijdstip waarop ik deze post schrijf.

In het overzicht ontbreken natuurlijk een aantal feeds, bijvoorbeeld Het Volk, De Gentaar en Sportwereld bieden ook een RSS-feed aan. Vermits deze publicaties zeer nauw aansluiten bij wat Het Nieuwsblad aanbiedt heb ik ze niet in het overzicht opgenomen.

Dan zijn er natuurlijk ook nog de publicaties (zowel kranten als tijdschriften) die wel nieuwsitems publiceren op hun website, maar dit (nog) niet aanbieden via een RSS-feed. In de eerste plaats is dit De Tijd. De tijdschriften van Roularta, zoals Knack en Trends, publiceren af en toe artikels waarin RSS aan bod komt. RSS-feeds ontbreken echter op hun websites. Ik heb ze alvast niet ontdekt ...

De Krant Van WestVlaanderen (een Roularta-publicatie ik pas via Google Nieuws ontdekt heb) heeft wel een RSS-feed - aangeboden door lvb.net - maar deze bevat sinds 20 oktober geen nieuwe items meer.

Indien u zo masochitisch bent om op alle feeds die in deze post vermeld te abonneren dan heeft u bijna een volledige dagtaak nodig om de inhoud ervan te verwerken. Ik zal dan ook mijn abonnementen via Bloglines grondig reduceren. Ik heb geen tijd om elke dag 574 nieuws-item te lezen.

Ik verkies het volgen van de gedetailleerde feeds in Bloglines boven de geaggregeerde en gefilterde resultaten aangeboden door Google Nieuws. Bovendien heb ik helemaal geen boodschap aan de berichten die op Nederland betrekking hebben. Ik zou eerder kiezen voor berichten van de Franstalige Belgische media.

Technorati tags : - - - - - - - -

6 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 31 januari, 2006 03:00, de volgende bedenking ...

Hoe heb je die RSS-feed van de Krant van West-Vlaanderen gevonden? Die heb ik namelijk voor eigen gebruik gecreëerd, hij staat op "private" in mijn Bloglines-account en voor zover ik weet heb ik die nergens gepubliceerd.

Of zouden private feeds toch terechtkomen in de publieke zoekresultaten van Bloglines?

 
Blogger Bruno Peeters had op 31 januari, 2006 09:16, de volgende bedenking ...

@luc

Je kunt gerust zijn, Bloglines publiceert geen private feeds.

Ik heb de feed "ontdekt" via het hoofdscherm (http://www.bloglines.com/myblogs). Rechtsboven is er een drop-down box. Standaard staat daar "Search All blogs". Onderaan staat ook de optie "Subscribe to URL". Jouw feed wordt getoond indien je http://www.kw.be intikt in de zone naast de drop-down box.

 
Anonymous Anoniem had op 31 januari, 2006 10:14, de volgende bedenking ...

Ja, maar hoe weet Bloglines dat die RSS-feed bestaat? Omdat ik hem er ooit heb ingeplaatst.

Maar vermoedelijk heb ik er hem eerst als publieke feed in geplaatst, en hem pas enkele weken later op "private" gezet. Daardoor beschouwt Bloglines het bestaan van die feed als publiek.

 
Anonymous Rumah Dijual had op 04 juni, 2012 08:18, de volgende bedenking ...

Ik geloof dat een van de zoveel belangrijke informatie voor mij. En ik ben tevreden het lezen van uw artikel. Echter willen opmerking over enkele fundamentele kwesties, De website stijl is perfect, de artikelen is in werkelijkheid mooi.

 
Anonymous Aksesoris Sparepart Motor had op 05 juni, 2012 10:50, de volgende bedenking ...

Leuk bericht. Ik studeer een ding een grotere uitdaging op verschillende blogs elke dag. Het zou te allen tijde het stimuleren naar inhoud materiaal lezen van andere schrijvers en volg een beetje iets van hun winkel. Ik zou gebruik willen maken van een aantal te maken met de inhoud van mijn weblog wel of niet je het niet erg. Natually Ik zal u voorzien van een link in uw internet blog. Bedankt voor het delen.

 
Anonymous jual crystal x asli had op 14 maart, 2014 15:23, de volgende bedenking ...

thanks for share...

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails