B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

16 augustus 2006

Nieuwe Belgische nummerplaten

Geachte minister Landuyt,

Via de media heb ik vernomen dat u een beslissing genomen heeft over de nieuwe Belgische nummerplaten (De Standaard, Het Laatste Nieuws, VRT Nieuws). Op uw eigen website heb ik echter nog niets over deze beslissing kunnen terugvinden, wat ook het geval is voor de website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

Via dit communicatiemiddel heb ik enkele weken terug een oproep gedaan voor een originele oplossing voor het probleem van de nakende uitputting van beschikbare combinaties voor de Belgische nummerplaten.

De kans dat dit bericht bij u terecht gekomen is lijkt mij vrij klein te zijn, zeker omdat ik u het bericht niet persoonlijk heb bezorgd. De argumenten aangehaald in mijn bericht zullen dan ook om begrijpelijke redenen geen enkele rol gespeeld hebben bij het nemen van uw beslissing.

Het ziet er bijgevolg naar uit dat het eventjes zal duren vooraleer de nieuwe voorraad van combinaties uitgeput zal zijn. In het totaal zijn er immers 17.576.000 mogelijke nieuwe combinaties (10x10x10x26x26x26) en slechts een 700.000-tal aanvragen voor een nieuwe nummerplaat elk jaar.

Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat u binnen 20 jaar nog verantwoordelijk zal zijn voor de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Bijgevolg zou ik u hierbij vriendelijk willen vragen of u de bevoegde dienst bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer attent zou willen maken op de onderstaande aandachtspunten :
- de leesbaarheid van de rood-witte kleurcombinatie is niet optimaal
- het gehanteerde lettertype dateert van de voorbije eeuw en is niet echt modern en fraudebestending te noemen
- de huidige (en toekomstige) Belgische nummerplaten laten niet toe streekgenoten te herkennen
- de huidige (en toekomstige) Belgische nummerplaten laten niet toe na te gaan wanneer de wagen in het verkeer gebracht werd
- de huidige (en toekomstige) Belgische nummerplaten laten niet toe na te gaan sinds wanneer de chauffeur de wegen onveilig maakt
Hopelijk zal men bij uitputting van de nieuwe mogelijke combinaties wel rekening houden met deze aandachtspunten.

Ik dank u alvast bij voorbaat voor de aandacht die u aan dit verzoek zal besteden,

PS Uw persoonlijke website bevat nog steeds een Nedstat-teller om het aantal bezoekers aan de website op te volgen. Vermits deze teller ongewenste popup's genereert bij bezoekers en vermits sommige van deze popup's in het recente verleden van bedenkelijke aard waren (zoals porno & spyware), maken reeds een heleboel website-eigenaars niet langer gebruik van een dergelijke Nedstat-teller. Er zijn immers talrijke - eveneens gratis - alternatieven. Desgewenst kan ik u een aantal alternatieven voorstellen.

Technorati : - - - - -

2 Bedenking(en) :
Anonymous Karel had op 17 augustus, 2006 08:37, de volgende bedenking ...

20 jaar, zo lang gaat Landuyt het niet meer uitzingen, maar zo lang gaan de nieuwe nummerplaten het ook niet uitzingen.

Van een nieuw type Belgische nummerplaten zal er geen sprake meer zijn, binnen afzienbare tijd gaan we allemaal Europese nummerplaten krijgen.

Eenheidsworst troef!

 
Anonymous Anoniem had op 26 augustus, 2006 00:58, de volgende bedenking ...

Geachte minister Landuyt,

Volgens de VRT (http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060814nummerplaten/index.shtml) zullen er over twee jaren in België nieuwe nummerplaten komen die beginnen met drie cijfers gevolgd door drie letters. Daarbij hebt U beslist dat het grotere Europese model (dat al voor aanhangwagen-, handelaar- en proefrittenkenteken bestaat) niet wordt ingevoerd en de kleurcombinaties niet worden veranderd. Dit vind ik niet goed omdat:

- de huidige rood-witte nummerplaten veel slechter leesbaar zijn dan bijvoorbeeld de in het Europese buitenland gebruikte kleurcombinaties ‘zwart op wit’ een ‘zwart op geel’ (inderdaad wordt in alle andere EU-lidstaten een van deze twee combinaties gebruikt).

- in alle andere lidstaten van de EU (behalve Denemarken, zie http://de.wikipedia.org/wiki/Euro-Kennzeichen) het Europese model al wordt ingevoerd (België met Brussel als de inofficiële Europese hoofdstad zal daarbij volgens mij niet achterstaan).

Volgens U zou dat een grote investering inhouden die aan de belastingbetaler zou moeten worden doorgerekend. Ik kan me weliswaar niet voorstellen dat het tikje meer blik dat voor grotere kentekens gebruikt zal worden veel duurder zal zijn. En de infrastructuur voor de productie van grote kentekens bestaat sowieso al omdat die er al voor de nummerplaten voor aanhangwagens wordt gebruikt.

Ik stel voor in België nieuwe nummerplaten baserend op het Estlandse model (natuurlijk met een ‘B’ in plaats van ‘EST’) in te voeren (zie http://www.olavsplates.com/estonia.html). Het bestaat uit 3 cijfers gevolgd door drie letters, maar met zwarte cijfers/letters op witte grond en een blauw Europees vakje aan de linkerkant. Bovendien is het gebruikte lettertype veel beter leesbaar dan het tegenwoordig gebruikte.

Met vriendelijke groeten,

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails