B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

13 september 2006

Aantal blogs : zin of onzin ?

Met een zekere regelmaat verschijnen er in het blogwereldje cijfers over het aantal blogs, zowel globaal als per land of per blogplatform (hier is een voorbeeld). Hebben deze aantallen zin of is het eerder onzin ?

Een blog kan je met een schriftje vergelijken. Eens je een schriftje gekocht hebt kan je er vanalles mee doen. Je kan het maagdelijk schriftje in de kast laten liggen, je kan op de eerste bladzijde je naam en je contactgegevens vermelden (indien je het verliest kan de vinder je het terugbezorgen), je kan iets schrijven op enkele bladzijden, je kan er tekeningen in maken, je kan er foto's in kleven, je kan het helemaal volschrijven, … Buiten de fabrikanten van schriftjes is er niemand geïnteresseerd in het aantal schriftjes dat verkocht wordt, misschien met een kleine uitzondering voor fabrikanten van schrijfmateriaal die er immers alle belang bij hebben dat de schriftjes volgeschreven worden door hun schrijfmateriaal.

De auteur van een blog is nog steeds een persoon, die ergens woont en leeft. Blogs worden soms ook ingedeeld volgens de herkomst van de auteur(s). Indien inwoners van een land, een stad of een gemeente geteld worden, dan houden we enkel rekening met de inwoners die nog in leven zijn. De inwoners die hun laatste rustplaats op het kerkhof gevonden hebben zijn daar spijtig genoeg niet meer bij. Bij het tellen van het aantal blogs worden de overledenen daarentegen wel meegeteld.

Wie heeft er wel belang bij het vermelden van de (soms opgeblazen) aantallen blogs ?
- blogplatformen die willen aantonen hoe groot ze wel zijn
- blogaggregators die willen aantonen dat ze heel veel blogs kennen en hoe belangrijk ze wel zijn (zeker naar adverteerders)
- media die het blogfenomeen willen opblazen
- onderzoeksbureau's die een nieuw onderzoeksdomein ontdekken (en hopelijk extra opdrachten binnenrijven)
- consultants die hun eigen belang in de verf willen zetten
- marketeers die een nieuw speelgoedje ontdekken
- bloggers die hun eigen community extra in de verf willen zetten
- ...

Wie kan er nog bijkomende argumenten verzinnen ?

Technorati : - -

2 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 14 september, 2006 01:51, de volgende bedenking ...

Beleidsmensen die willen aantonen dat het merendeel van hun bevolking - na de peeceefobie campagne - geen internet-analfabeet meer is?

 
Anonymous Anoniem had op 19 september, 2006 14:03, de volgende bedenking ...

Bloggers die, in hun traditionele bescheidenheid, hun relatief belang willen minimaliseren?

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails