B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

24 november 2006

Raad het geslacht

Is het mogelijk op basis van woordkeuze uit te maken of de auteur van de tekst mannelijk of vrouwelijk is ? Een poging om deze vraag te beantwoorden kan je vinden op Gender Gesser, maar enkel voor teksten geschreven in het Engels.

Even uitproberen met berichten van enkele Engelstalige blogs uit België. Klik op de grafiekjes voor een duidelijker beeld.

Peter Forret
Peter Forret
Eerste bericht : Thalys to Amsterdam is way too slow

Tweede bericht : Yahoo should sell Flickr to Google

Kris Hoet
Kris Hoet
Eerste bericht : One year of ‘Cross The Breeze

Tweede bericht : Shut up, stop whining & get a life

Ine Dehandschutter
Ine Dehandschutter
Eerste bericht : Difficult Me

Tweede bericht : Which bank and why?

Veerle Pieters
Veerle Pieters
Eerste bericht : Kuler

Tweede bericht : Speaking at Web Directions North


Ik heb de indruk dat het tool er voor de gekozen voorbeelden toch af en toe naast zit. Kan dit te maken hebben met de subjectieve keuze van berichten (vermoedelijk wel) ? Kan dit te maken hebben met het feit dat het Engels niet de moedertaal is voor de gekozen personen ? Kan dit te maken hebben met de af en toe eerder technische onderwerpen van de gekozen berichten ? De auteur van de site geeft overigens zelf aan "And most importantly: This is an ESTIMATE. Please do not email me about instances where it made the wrong determination. (I've seen it generate incorrect results lots of times already.)"

De analyse van de geselecteerde berichten geeft meermaals aan dat de auteurs wel eens Europeanen zouden kunnen zijn. Dat was voor de gekozen berichten inderdaad het geval. Opmerkelijk.

Wie voelt zich geroepen een gelijkaardig tool uit te werken voor Nederlandse teksten ? Zou dan ook het verschil kunnen gemaakt tussen een Nederlander en een Vlaming ?

Technorati :

3 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 25 november, 2006 00:28, de volgende bedenking ...

Interessant. Maar ik vraag me wel af of je gender ooit in een betrouwbare formule kan gieten.

Wat doe je bijvoorbeeld met cultuurverschillen?

 
Anonymous Anoniem had op 27 november, 2006 11:55, de volgende bedenking ...

Ik voel mij alvast niet geroepen. ;-)

 
Anonymous Anoniem had op 07 december, 2006 19:43, de volgende bedenking ...

grin. mooie uitslag. als ik tussen de twee ben kan ik daar gerust mee leven.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails