B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

07 mei 2007

Verkeerscentrum Vlaanderen

Het belang van verkeersinformatie is vandaag door de grote drukte op de wegen nogmaals aangetoond. Verkeerscentrum Vlaanderen heeft een ruim aanbod van informatie over de Vlaamse (snel) wegen. Verkeerscentrum Vlaanderen is een afdeling binnen het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid met als taak verkeersinformatie over de Vlaamse wegen te verspreiden. Daarnaast doen de medewerkers van het Verkeerscentrum ook studies om de verkeersveiligheid en de doorstroming op de Vlaamse wegen te verbeteren.


Onlangs heeft Verkeerscentrum Vlaanderen een bevraging gehouden over de behoeften voor verkeersinformatie en over het aanbod van de diensten van Verkeerscentrum Vlaanderen. Via de Spitsmail nieuwsbrief werd ik daarstraks vriendelijk attent gemaakt op de resultaten van deze bevaging. Deze zijn zowel in samengevatte vorm als in uitgebreide vorm beschikbaar. Qua openheid van bestuur kan dit tellen.

De grootste groep van personen die de verkeersinformatie van Verkeerscentrum Vlaanderen consulteren zijn mannelijke veelrijders met een kantoorbaan die dagelijks pendelen met de wagen en gebruik maken van de snelwegen in de driehoek Brussel-Antwerpen-Gent. Er is zeer duidelijk interesse voor informatie over onverwachte, moeilijker in te schatten hindernissen zoals files door ongevallen of wegenwerken. Veel personen gevan aan de website te consulteren voor het vertrek. De vooraf verstrekte verkeersinformatie heeft bovendien een impact op het verplaatsingsgedrag, ofwel wordt een andere route genomen, ofwel wordt het vertrek uitgesteld. De abonnees van de Spitsmail (verkeersberichten via email) zijn in zeer grote mate tevreden over de dienstverlening. Veel websitebezoekers hebben de site al aangeraden aan mensen in hun omgeving.

Ik kan mij persoonlijk volledig terugvinden in de conclusies van de bevraging. Ik ben een trouwe afnemer van de verkeersinformatie verstrekt door het Verkeerscentrum Vlaanderen. Via email word ik 's avonds op de hoogte gehouden van de verkeersdrukte op het traject dat ik opgegeven heb. Meestal neem ik dan ook nog een kijkje op de kaart om de ernst van de files in te schatten. Naar de camerabeelden die ook via de website aangeboden worden ga ik slechts zeer uitzonderlijk kijken. Een tijdje terug heb ik een bezoek kunnen brengen aan de dispatching van het Verkeerscentrum Vlaanderen te Antwerpen. De muur van camerabeelden is indrukwekkend. Bij mijn bezoek had ik geen fototoestel bij, dus heb ik geen plaatje om dit te illustreren. Als je ook de gelegenheid zou krijgen de dispatching te bezoeken kan ik dit zeker aanraden.

Technorati : -

3 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 08 mei, 2007 07:17, de volgende bedenking ...

Ik ben blij dat ze rekening lijken te gaan houden met de suggesties. Als er bijvoorbeeld een ongeval is gebeurd dat in het nieuws komt gaat de site nogal "gemakkelijk" plat. En de info mag net dat ietsje duidelijker zijn.

Alles bij elkaar: ik zou niet meer zonder de website kunnen.

 
Blogger Stefaan Lammertyn had op 08 mei, 2007 21:56, de volgende bedenking ...

Verkeerscentrum Vlaanderen stuurt ook de VRT-verkeersinformatie aan en dus de on-line info op de GPS (de zogezegde RTE-functie)

Ik stel echter regelmatig vast dat de informatie ofwel verkeerdelijk ofwel te laat wordt weergegeven.

Er is nog werk aan de winkel om de accuraatheid van de info te verbeteren en sneller op de bal te spelen.

 
Anonymous Anoniem had op 07 mei, 2008 07:27, de volgende bedenking ...

http://blogimages.bloggen.be/verkeerscentrum/2-d90a998171df860bc78d6dd0eccc2725.jpg

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails