B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

28 oktober 2007

Blogs rangschikken

Ik lees de meeste blogs via Bloglines, een feedreader die toelaat RSS-feeds van blogs via één enkele interface te lezen. Ik mis daarmee wel de af en toe zeer mooie ontwerpen van blogtemplates. Vermits ik vertrouw op mijn feedreader heb ik een hekel aan blogs met afgekapte artikels. Bah.

Daarstraks kreeg ik plots een vlaag van inspiratie (soms overvalt mij dit inderdaad, gelukkig niet al te vaak ...). Ik besloot mijn feeds in Bloglines anders te rangschikken. Deze keer zou ik de feeds rangschikken volgens geografische locatie. Ik heb nu drie groepen - eigenlijk zijn het er vier - met blogs uit Antwerpen, Gent en Leuven. De vierde groep bevat de overige Belgische (persoonlijke) blogs.

Er zijn natuurlijk ook nog bloggers in bijna elke Vlaamse locatie. Maar ja, ik zie er tegen op om folders te maken van bloggers uit bijvoorbeeld Waregem, Dendermonde, Kruibeke, Houthalen, ... En dan zijn er nog de blogs die niet onthullen waar de auteurs woonachtig zijn.

Hoe organiseren andere bloglezers hun feeds in hun favoriete feedreader ? Welke criteria hantern jullie ?

8 Bedenking(en) :
Blogger Muggenbeet had op 28 oktober, 2007 11:05, de volgende bedenking ...

Ik gebruik ook bloglines maar open wel de blogs waarvan de feed me prikkelt. Het oogt mooier in de blog, vandaar. Ik rangschik gewoon per alfabet (zie bloglines-invoeging in sidebar van mijn site). Jouw nieuwe rangschikking is ook wel interessant.

 
Blogger koen fillet had op 28 oktober, 2007 12:48, de volgende bedenking ...

Ah, Kruibeke. Dat ben ik. Of zijn er hier nog?
(Ik gebruik Bloglines niet alleen als reader, maar ook als alternatieve bookmarktool.)

 
Blogger Bruno Peeters had op 28 oktober, 2007 13:10, de volgende bedenking ...

Ja Koen, ik beken, ik ben een lezer van jouw blog. Net als jij gebruik ik Bloglines om berichten bij te houden. Vandaar dat ik op dit ogenblik niet zou willen oversztappen naar een andere feedreader.

 
Anonymous Anoniem had op 28 oktober, 2007 14:16, de volgende bedenking ...

De rangschikking van mijn Bloglines-blogs is te zien op mijn blogroll, die rechtstreeks door Bloglines wordt gegenereerd:

http://lvb.net/blogroll.php

Zoals je ziet werk ik met groepen van categorieën, volgens onderwerp.

Omdat de volgorde van de categorieën niet zomaar willekeurig kan gekozen worden, laat ik de naam van elke categorie voorafgaan door een letter en/of cijfer, zodat de alfabetische rangschikking kan overeenstemmen met een logische rangschikkig.

 
Anonymous Anoniem had op 28 oktober, 2007 21:27, de volgende bedenking ...

Ik gebruik Google Reader en organiseer de feeds per type: fotoblog, weblog, stadsblog, krant, ...

 
Anonymous Anoniem had op 29 oktober, 2007 01:15, de volgende bedenking ...

Ik organiseer voor een stuk per thema maar ook en vooral volgens de "urgentie".

Wat ik zeker wil volgen staat in folders bovenaan.

Door steeds van boven naar onder te werken binnen beperkte timeframes heb ik meestal het meest dringende/waardevolle mee, de rest kan dan wachten op een moment met meer tijd.

http://www.bloglines.com/public/PascalVanHecke
(bevat enkel mijn publiek subscriptions)

 
Anonymous Anoniem had op 29 oktober, 2007 09:17, de volgende bedenking ...

Ik organiseer mijn feeds in Google Reader volgens hoe graag ik ze lees of hoe belangrijk ik ze vind.

0. Personal (bvb. flickr comment feed, nieuwe vacatures, enz.)
1. High (Stuff zoals bvlg, wordt praktisch dagelijks gelezen.)
2.Normal (Interessant om te lezen maar niet zo dringend.)
3. Low (Heel misschien als er nog tijd over is; anders: markeer als gelezen.)
4. Filter (Hier beginnen alle nieuwe feeds.)
5. Not (Oude feeds die ik eigenlijk niet goed vond. Wanneer ik die binnen een jaar opnieuw wil toevoegen zal mijn feedlezer me zeggen dat ik die feed al heb staan, en maak ik de fout niet opnieuw.)

Dat geeft wel een aardig resultaat: "From your 124 subscriptions, over the last 30 days you read 3672 items."

 
Anonymous Anoniem had op 29 oktober, 2007 18:58, de volgende bedenking ...

Volgens categorie, jij staat met deze blog onder "lees blog"

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails