B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

12 september 2008

Billy

Op het BGGD/Open Coffee event van 20 augustus kregen alle aanwezigen een Billy, een prepaid cadeaubon om op internet aankopen te doen. Blue Ocean, de initiatiefnemers van Billy, wensten van het geeky publiek gebruik te maken om hun product uit te testen.

Een dag later dan aangekondigd kreeg ik een email met instructies om de bon te verzilveren. Het activeren van een gekregen bon gebeurt door een combinatie van email, website en sms. Op het BGGD/Open Coffee event moesten we daarvoor een email adres en een gsm nummer opgeven. Het activeren van de Billy verliep vlot, de SMS kwam vrij snel binnen.

Enkele dagen terug heb ik uiteindelijk mijn keuze gemaakt waaraan ik de gekregen Billy ter waarde van 50 euro zou besteden. Pieter De Wit heeft via zijn blog een wedstrijdje opgezet waarbij kon opgegeven worden aan welk goed doel zijn Billy zou besteed worden (lees dit bericht voor de ontknoping). Ik heb ook twee personen een cadeau gedaan. De eerste dreumes krijgt een Van Mij T-shirt, de tweede - een tiener - een junior WWF lidmaatschap voor een jaar.

Het grootste probleem dat ik ondervonden heb bij het gebruiken van de gekregen Billy is dat ik mijn paswoord vergeten was. Via de Billy website kan je aanvragen dat een nieuw paswoord aangemaakt wordt. Daarvoor wordt een email naar je opgestuurd. Bij mij duurde het meer dan twee uur vooraleer deze email effectief aankwam. Het zou best kunnen dat de vertraging niet bij Billy moet gezocht worden, maar eerder bij mijn email provider.

Beide aankopen werden uitgevoerd op woensdag 10/9. Vandaag wordt nog maar één aankoop vermeld in het overzicht. Ik heb niet uitgetest of het saldo van mijn Billy nu 15 euro is (vermeld op het overzicht) of 2 euro (het effectief saldo).



Billy is een leuk concept. Het grote verschil met een klassieke cadeaubon (met een vast bedrag) is dat je het totale bedrag nooit kan overschrijden. De Billy is eigenlijk een eenmalige Mastercard. Als je op een website een aankoop verricht kan je maar één betaalmiddel opgeven, het combineren van meerdere betaalmiddelen is niet mogelijk (bv 50 euro met een eerste kredietkaart en de rest met een andere kredietkaart). Met een klassieke cadeaubon ben je verplicht minstens het bedrag van de bon op te souperen, het saldo betaal je dan cash of met een ander betaalmiddel. Het resterend saldo voor mijn Billy is 2 euro. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ik hiervoor nog iets zal vinden. Misschien is het businessmodel van de initiatiefnemers wel voorzien op het recuperen van al deze overblijvende (kleine) bedragen.

2 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 15 september, 2008 09:47, de volgende bedenking ...

Dat lijkt me inderdaad het businessmodel te zijn en voor mij de voornaamste reden om nooit een Billy cadeau te doen. Heel vervelend dat je nooit boven het bedrag van de bon kan gaan.

 
Anonymous Anoniem had op 20 oktober, 2008 11:55, de volgende bedenking ...

hallo,
ik vond het wél leuk om een billy te krijgen. Liever online shoppen dan het eeuwige verfrommeld bankbiljet te krijgen dat toch meteen wordt uitgegeven aan vergangkelijke dingen. Ik heb eerst een verlanglijstje opgesteld om dan te snuffelen op het net. De wereld ligt aan je voeten met zo'n code; je laat spullen overkomen vanuit het buitenland voor jezelf of je vrienden, schoolbenodigheden of luxe goederen.. én je verliest geen tijd meer door naar de winkel te stappen. Als je niets vindt klap je je pc toch gewoon dicht en bekijk je de aanbiedingen later nog eens!
Je mag er een jaar over nadenken of je het gekozen object wel écht nodig hebt :)

Geef het overgebleven bedrag uit aan een goed doel! Ik denk niet dat de Billy bedenkers de boel hiermee draaiende houden maar dat ze eerder een aandeel krijgen van de deelnemende ketens die ons toelaten om met je billy kaart te betalen.
Wat het ook mag zijn, ik vind het een leuke en originele cadeautip. Je vernauwt de keuze van het feestvarken niet meer, wat je bijvoorbeeld wel deed met een cadeaubon van Fnac of H&M. Dit concept bestaat al langer in de Verenigde Staten en is ten deze tijden niet meer uitzonderlijk .. springen we met ze mee op de trein of zijn wij nog steeds niet vertrouwd met het online shoppen?
Misschien vind ik het allemaal zo geweldig omdat ik de nieuwe generatie in de consumptiemaatschappij vertegenwoordig :)

Groetjes Juliette x

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails