Site van het Jaar - de ontbrekende 22ste categorie
Uit betrouwbare bron vernemen we dat op het laatste nippertje een categorie verwijderd is uit de lijst van categorieën waarop dit jaar kan gestemd worden in het kader van de verkiezing van Site van het Jaar. Op dit ogenblik zijn er immers maar 21 categorieën, die op het stemformulier telkens met twee naast elkaar getoond. Dit toont overduidelijk aan dat er een rubriek ontbreekt.
De rubriek die ontbreekt zou vermoedelijk de naam Mobiliteit gekregen hebben. In primeur krijgt u hier op BVLG de lijst van 10 sites voor dewelke u in deze rubriek had kunnen stemmen. U kan nog steeds uw stem uitbrengen, maar dan onder de vorm van een bedenking onderaan dit bericht.
Mobiliteit
filebeeld.be
de mobiele versie van verkeerscentrum.be
flits.bnet.be
alles wat u ooit over flitspalen wenste te weten te komen
mobielvlaanderen.be
voor uw vragen over mobiliteit en openbare werken
myferrari.be
Ferrari natuurlijk
touring.be
Touring
vab.be
VAB
verkeerscentrum.be
verkeersinformatie op kaart en in tekstvorm van de Vlaamse Overheid
wegcode.be
wegwijs in het Belgische verkeersreglement
wegeninfo.be
verkeersinformatie van de Belgische federale politie
wegenwerken.be
wegenwerken in Vlaanderen
Over de redenen voor het niet opnemen van deze rubriek in het finale stemformulier doen enkele verhalen de ronde. Enerzijds is er het gerucht dat de NMBS die nog steeds door de federale overheid gesponsord wordt, het niet zag zitten dat een heleboel bijkomende sites waarvoor de Vlaamse overheid ruim met centen rondstrooit zouden opduiken in de rubriek mobiliteit. In de rubriek "Reizen & toerisme" moet de site van de NMBS reeds de strijd aangaan met Erfgoed Vlaanderen, Vlaanderen Fietsland en bovendien nog Vlaanderen Vakantieland. Bovendien zien de spoorgasten de auto-sites niet zitten. De Vlaamse overheid zou maar eens op het idee moeten komen om op verkeerscentrum.be ook een kaart te plaatsen met info over wachtende treinreizigers en lijnen met treinen in vertraging.
Een andere versie luidt dat Touring en VAB niet door dezelfde deur kunnen, laat staan dat beide sites in dezelfde lijst zouden opgenomen worden. De spanningen tussen beide organisaties gaan al heel lang terug. Ze kenden enkele jaren terug een hoogtepunt toen Touring via een goed ingelichte bron weet kreeg van het plan van VAB om file-informatie te gaan verzamelen en aan te bieden onder de naam VAB Mobilis. Touring heeft hierop vliegensvlug gereageerd en is zelf met Touring Mobilis voor de dag gekomen.
Er is tenslotte nog een derde versie. Het opnemen van een rubriek Mobiliteit zou de initiatiefnemers voor een politiek dilemma plaatsen. Mobiliteit is zowel een bevoegdheid op federaal niveau als op Vlaams niveau. Binnen de Vlaamse regering heeft minister Kathleen Van Brempt de bevoegdheid mobiliteit gekregen. Op federaal is Etienne Schouppe staatssecretaris voor Mobiliteit. Minister Kathleen Van Brempt had al lucht gekregen van de extra rubriek Mobiliteit in de Site van het Jaar verkiezing. Zij vond dat zij de meest geschikte persoon zou zijn om de laureaat in deze rubriek uit te reiken (en in dezelfde beweging ook al andere categorieën). Etienne Schouppe, niet toevallig van een andere politieke kleur, had dankzij zijn informanten in de redactie van Clickx juist op tijd vernomen dat Rode Kathleen op 15 december te Gent haar opwachting wenste te maken op de uitreiking van de prijzen. Etienne Schouppe zag dit natuurlijk niet zitten. Rode Kathleen moest in zijn ogen haar promotionele activiteiten maar beperken tot de provincie Antwerpen. Hij ging dan wel voorbij aan het feit dat Liedekerke, de gemeente waar Etienne Schouppe enige tijd burgemeester was ook niet tot de provincie Oost-Vlaanderen behoort, maar nog steeds in de provincie Vlaams Brabant te situeren valt.
De redactie van Clickx zag het niet zitten om betrokken te worden in een politieke tweestrijd. Clickx wordt immers uitgegeven door Minoc Business Press, een bedrijf dat in de loop van vorig jaar opgenomen is in de Corelio-groep. De redactie van Clickx vreesde niet onterecht dat indien Peter Vandermeersch, algemeen hoofdredacteur van de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar en Het Volk, te weten zou komen dat de redactie van Clickx zich ook aan politiek waagde, hij daar ook de plak zou komen zwaaien. Hij zou onmiddellijk zijn pionnetjes in de redactie van Clickx plaatsen, wat ze daar in Turnhout helemaal niet zagen zitten.
Zo ziet u maar wat er zich allemaal achter de schermen van de verkiezing van Site van het Jaar afspeelt. De blog die de Clickx redactie ter promotie van van de verkiezing opnieuw geactiveerd heeft, kreeg de benaming "niet voor publicatie". Tot nader order zal u daar dit bericht uit de coulissen van het redactiegebeuren niet kunnen lezen.
Technorati : site van het jaar - svhj2008 - clickx
Begin BVLG zich nu ook aan satire te wagen?
Indien niet: OMG! Wat een reeks van kinderachtigheden...
Ik vind dat de mobiele versies van deredactie en de mobiele versie van sporza er ook bij mogen. Of de iphone versie voor nieuws en sport. Of tellen beta projecten niet mee ?
Knap staaltje internetjournalistiek. Dan Gillmor zou trots op je zijn! Toch een beetje opletten met dit soort onthullingen, B. De laatste die de gangsterpraktijken van Clickx aan het licht probeerde te brengen, werd prompt (allez ja, eigenlijk niet zo prompt) ontslagen (allez, nee, niet echt ontslagen). :-)
Alle politiek opzij gezet, verdient de NMBS site opname in een lijst over mobiliteit? Zoja, waarom? Mijn inziens loopt de site sterk achter op technologisch vlak (geen RSS feeds, amateuristische nieuwsbrieven) om dan nog maar te zwijgen over hun statische database van treinuren die niet eens gekoppeld is aan de werkelijke treinuren (lees: vertragingen). Kortom, NMBS.be mag van mij part staan in het lijstje van de sites met het meeste potentieel, maar waar het minste wordt uit gehaald.
Enig idee waarom er geen categorie 'onderwijs' is? Maatschappelijk gezien ook heel belangrijk en er zijn tal van schitterende initiatieven.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home