B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

05 september 2009

Norton 360

Vandaag heb ik mij bezig gehouden om Norton 360 op een recent aangeschafte laptop te installeren. Bij aanschaf van de laptop bleek er McAfee software op te staan, maar toen de gratis bescherming afgelopen was had ik geen zin om over te stappen naar een betalende versie van McAfee.

Na opstart van de installatie-CD merkte Norton onmiddellijk op dat ZoneAlarm Firewall reeds geïnstalleerd is. Er werd dan ook gevraagd deze software te verwijderen. Als je goed toekeek kreeg je onderaan nog een optie om door te gaan. Ik koos er bijgevolg voor om de ZoneAlarm Firewall actief te laten en tegelijkertijd Norton 360 te installeren. Nadien detecteerde de installatieprocedure van Norton 360 dat er nog een oudere versie van Norton software geïnstalleerd was, een trial versie. Deze wordt verwijderd en uiteindelijk kreeg ik de boodschap dat de PC moest herstart worden om de desinstallatie definitief te maken. Zo gevraagd, zo gedaan. Na het heropstarten van de PC bleek de oude versie van Norton inderdaad verwijderd te zijn. Zelfs het gadget in de Windows sidebar waar de beveiligingsstatus aangegeven staat, was weg. Het gadget was wel vervangen door de klok die er juist onder stond, zodat de klok nu twee keer voorkwam in de toolbar. De installatieprocedure bleek na de herstart niet automatisch verder te gaan. Er zat dus niet anders op dan het installatieprogramma op de CD opnieuw te lanceren. Weer moest ik de product-key invoeren en opnieuw moest ik de bypass uitvoeren om ZoneAlarm Firewall niet te laten verwijderen. De verdere installatieprocedure liep prima en uiteindelijk stond Norton 360 op mijn PC.

Bij het opstarten van Internet Explorer stond er ongevraagd een nieuwe toolbar. Deze was relatief eenvoudig te verwijderen, je kan rechtsklikken in de zone van de toolbars en de Norton toolbar disablen. Het gevolg daarvan was echter dat de beveiligingsstatus van Norton 360 van groen naar oranje ging. De oorzaak van status oranje is "uw browser is niet ingesteld om frauduleuze websites te detectern of legitieme websites te verifiëren". Met een dergelijke boodschap kan ik leven, ik ben niet verontrust indien mijn laptop voor dit aspect niet beschermd wordt door Norton 360.

Ook Firefox is ongevraagd aangepast door Norton 360. Het verwijderen van de Firefox add-on is echter minder evident. Gelukkig biedt even surfen al snel enkele oplossingen aan, bijvoorbeeld deze, deze en deze. Eigenlijk getuigt het ongevraagd aanpassen van browsers van gebrek aan respect voor de gebruikers van je software. Dit is nog des te erger indien blijkt dat je al enige toeren moet uithalen om de toolbar uit FireFox te verwijderen.

Het is altijd interessant te weten of een product als Norton 360 inderdaad vuiligheid op je PC vindt. Ik koos er voor een volledige scan uit te voeren, je weet immers maar nooit. Tot mijn verbazing kreeg ik na het selecteren van een volledige scan een scherm te zien dat te maken heeft met backup. Help, ik wilde helemaal geen backup uitvoeren, ik wilde enkel mijn harde schijf scannen op virussen. Norton 360 deelde mij mee dat ik in het kader van mijn product recht heb op 2GB backupruimte op hun servers. Maar ik heb veel meer staan op mijn laptop. Ik kan steeds extra ruimte bijkopen. Maar naar een externe backupsoftware ben ik helemaal niet op zoek. Na enig zoekwerk bleek dat het lanceren van een uitgebreide scan zonder het gedoe met de backup enkel maar mogelijk is door de backup uit te schakelen. De scan gaf maar uiteindelijk slechts één probleem aan, een tracking cookie. Dit is weer iets waar ik mij helemaal geen zorgen over maak. Het verbaast mij overigens dat er maar één dergelijk cookie gevonden werd.

De laptop werd vervolgens dichtgeklapt voor wat interessantere offline activiteiten. Wat later toen de laptop weer opengeklapt werd kreeg ik een blauw scherm te zien, zo'n beruchte BSOD - blue screen of death. De foutboodschap was "multiple_IRP_complete_requests". Gelukkig startte de PC nadien weer op. Eventjes zoeken naar deze foutboodschap gaf geen uitsluitsel of het blauw scherm verband zou kunnen houden met de pas geïnstalleerde Norton 360. Ik zal maar afwachten of het probleem zich opnieuw voordoet.

Een licentie Norton 360 laat toe de software op drie PC's te installeren. Ik ga een poging wagen om Norton 360 nog op een oudere laptop met Windows XP te installeren. Hopelijk loopt daar ook alles prima. Indien niet, dan zal u het hier lezen.

1 Bedenking(en) :
Blogger Paul Cobbaut had op 06 september, 2009 17:12, de volgende bedenking ...

Tja, blijf zo ver mogelijk weg van Norton zou ik zeggen. In vergelijkende tests scoort Grisoft AVG (gratis) telkens beter dan Norton...

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails