B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

13 november 2009

Rood licht

Op mijn traject naar het werk in het centrum van Brussel kom ik langs verschillende kruispunten met verkeerslichten. In het Brusselse is er een zekere nonchalance wat betreft het respecteren van de verkeerslichten. Oranje licht staat steevast gelijk met stevig gas geven om niet voor het rode licht te moeten staan. De betekenis van het rode licht is blijkbaar dat je de eerste seconden nog mag doorrijden, zeker indien je daarvoor lang aangeschoven hebt.

Als je zelf steeds de rode lichten respecteert, kan de bedenking wel in je opkomen dat anderen veel sneller in het verkeer vooruitkomen. Maar aan de andere kant kunnen die rood-rijders wel een positief effect hebben op personen die wel stoppen voor rode lichten. Als je op een kruispunt naar links moet afslaan, moet je vaak enige tijd wachten. De tijd om linksaf te slaan is meestal redelijk kort. Indien de wagens voor jou het niet zo nauw nemen met het rode licht, bekom je dat je toch sneller vooruit geraakt, wat jou wachttijd ook positief kan beïnvloeden (dwz dat je minder lang moet wachten). Wat tot gevolg heeft dat verkeersovertredingen van anderen een positieve impact kunnen hebben ...

1 Bedenking(en) :
Anonymous Wim had op 13 november, 2009 10:47, de volgende bedenking ...

Ik doe het ook geregeld. Ik ben ondertussen al zo geindoctrineerd dat als mijn vrouw vraagt wanneer je in Brussel stopt voor een rood licht ik automatisch 'als die voor mij stopt' antwoord.

Een collega is echter onlangs op de bon geslingerd omdat hij het deed en het kostte hem 150 euro

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails