B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

12 juli 2010

Linkedin Follow Company

Het begrip follower/following werd op grote schaal bekend door Twitter. Op Linkedin was lang enkel sprake van connections. Ondertussen begint het begrip followers stilaan ook zijn weg te vinden naar Linkedin.

De eerste plaats waar sprake was van followers, waren de groepen - zie ook dit bericht op de Linkedin blog. Voor iemand - niet noodzakelijk een rechtstreekse connectie - kan je aangeven of je deze persoon wil followen, dan brengt Linkedin je op de hoogte van iemand zijn activiteiten op Linkedin. Alle personen waarmee je een directe connectie hebt volg je automatisch.



De personen die je zelf volgt en de personen die jou volgen kan je vinden via Groups / My Groups / Following, of via deze rechtstreekse linken : followees en following.



Nu kan je ook een bedrijf "followen". Op de pagina van het bedrijf krijg je de optie "Follow company".



Het gevolg hiervan is dat Linkedin je op de hoogte brengt van personeelswijzigingen, zoals profile changes, new hires, recent departures en promotions & changes. Dit kan je natuurlijk ook via de Linkedin website bekijken. Als je het bedrijf volgt zal Linkedin je de info ook via email bezorgen.



Net zoals bij Twitter is een bedrijf "followen" niet anoniem. Van elk bedrijf kan je de lijst zien van alle followers.



Het is grappig om te zien hoe in het bovenstaande voorbeeld de 6 getoonde personen telkens werken voor het bewuste bedrijf. Je zou toch kunnen denken dat interne medewerkers niet beroep moeten doen op een externe bron zoals Linkedin om op de hoogte gebracht te worden van personeelswijzigingen. Aan de andere kant is het "followen" van een bedrijf een handige manier voor een buitenstaander om inzage te krijgen van de interne keuken. Maar je kan het niet anoniem doen, tenzij je natuurlijk een fake account aanmaakt. Of anders biedt Linkedin binnenkort nog de mogelijkheid aan (tegen betaling) om een "hidden" follower te kunnen zijn.

Een andere leuke gimmick van de follow company functionaliteit is dat je bedrijven onderling kan vergelijken. VRT had op het bovenstaande plaatje 950 followers, de VMMa - het bedrijf achter VTM - heeft er "maar" 307.

Related Posts with Thumbnails