B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

28 september 2010

Fiets

De afgelopen weken ben ik af en toe met de fiets naar mijn werkplaats te Brussel gereden. Het is eens iets anders dan met de wagen langs de wegenwerken op de E40 naar Brussel te sukkelen. Natuurlijk doe ik er over de 26km met de fiets toch wel iets langer over dan met de wagen - zelfs met de wegenwerken.

Brussel heeft ontegensprekelijk de laatste jaren veel inspanningen gedaan om fietsen in de stad te stimuleren. In de Wetstraat is er bijvoorbeeld een rijstrook verdwenen ten voordele van twee fietspaden, één in elke richting. Je moet er wel bijnemen dat voetgangers vaak niet door hebben dat er zich daar een fietspad bevindt. En de persmuskieten die zich ophouden voor het CD&V hoofdkwartier in de Wetstraat trekken zich niets aan van de voorbij zoevende fietsers. Maar gelukkig was de afgelopen weken het CD&V hoofdkwartier niet meer de politieke toplocatie.

Brussel kent ondertussen al een pak meer fietspaden en aangeduide fietsstroken. Van Tervuren tot bijna aan het Montgomery ronde punt kan je een veilig fietspad nemen. Aan de kruising van de Tervurenlaan met de Vorstlaan/Woluwelaan wordt al een eeuwigheid gewerkt en het ziet er naar uit dat dit nog een eeuwigheid zou kunnen duren. In de huidige faze van de werken vond de aannemer er niet beter op dan het fietspad op de middenberm doodleuk af te sluiten. Fietsers kunnen van een tijdelijk fietspad gebruik maken, aan de kant van het trammuseum. Op een bepaald ogenblik staat er doodleuk een bord dat je als fietser maar moet afstappen. Hoe je dan juist moet stappen is niet volledig duidelijk, want iets verder staat een bord verboden voor voetgangers. Zouden wegenwerkers al overwogen hebben om autobestuurders ook te vragen uit te stappen en hun wagen als voetganger te duwen ? Voor fietsers is dit blijkbaar geen probleem. Ik vraag me af of de betrokken aannemer of de opdrachtgevers zelf al eens de fiets genomen hebben om de user experience van een fietser langs dit kruispunt mee te maken.

Een ander voorbeeld hoe weinig er soms nagedacht wordt over de user experience van fietsers is het kruispunt van de Tervurenlaan met de Tervuurse Steenweg te Oudergem. Aan dit kruispunt moeten fietsers van het fietspad in het midden van de Tervurenlaan oversteken naar het fietspad dat zich dan aan de zijkant bevindt. Dit oversteken moet aan verkeerslichten die moeten geactiveerd worden met een drukknop. De plaatsing van deze drukknop houdt helemaal geen rekening met fietsers, de knop bevindt zich aan de voetgangerskant. Als je er dan toch in geslaagd bent de drukknop te bedienen, moet je nog geruime tijd wachten vooraleer je groen licht krijgt om over te steken. Als je van Brussel komt heb je een lange beklimming achter de rug. De eerder lange wachttijd aan de lichten kan je dan gebruiken om even uit te blazen.

Related Posts with Thumbnails