B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

17 oktober 2010

Zwart Wit op Gunk TV

Vanmorgen heb ik een deel gezien van het debatprogramma Zwart Wit op Gunk TV. Het programma van Jurgen Verstrepen was zoals kon verwacht worden hallucinant. Er was een debat tussen Abu Imran van Sharia4Belgium en Filip Dewinter van Vlaams Belang. Ik had eerst de indruk naar een carnavalsfiguur te kijken, maar Abu Imran van Sharia4Belgium meende alles wat hij zei. België moet de Sharia invoeren en Belgen die hier niet mee instemmen moeten maar verhuizen naar een ander land. Filip Dewinter kwam voor de dag als een volleerde Koran-kenner, hij citeerde naar hartelust Koran-verzen, die volmondig bevestigd werden door Abu Imran. Op dat gebied kwamen beide personen goed overeen. Vrouwen hebben volgens de Koran maar recht op een halve erfenis en homo's en lesbiennes krijgen in een Sharia-België de doodstraf als ze daad bij het woord voegen. Het zijn leuke vooruitzichten ...

Eén van de doelstellingen van een gesprek is het overtuigen van de andere deelnemers aan het gesprek van jouw standpunten. Bij politieke debatten is de kans dat de gesprekspartners op andere gedachten komen onbestaande. Het doel van een dergelijk politiek debat is aan de omstaanders, luisteraars, kijkers, ... duidelijk te maken waar je voor staat. Je moet niet scoren bij de gesprekpartners maar bij je eigen achterban. Bovendien is er nog de hoop je eigen achterban te kunnen uitbreiden. De deelnemers hebben er bijgevolg alle belang bij goed voor de dag te komen. De organisator van een dergelijk debat streeft vaak ook een eigen belang na, wat hier niet anders is. Jurgen Verstrepen, voordien Vlaams Belang en nu LDD, zocht met dit debat duidelijk extra promotie voor zichzelf.

De enige verdienste van de uitzending was dat de standpunten van de deelnemers aan het debat - hoe ridicuul ze ook soms zijn - aan een groter publiek kenbaar gemaakt werden. Beide personen hebben een beperkte achterban. Bij Vlaams Belang is deze volgens de laatste verkiezingen en polls aan de dalende kant. Bij Sharia4Belgium kunnen we enkel maar hopen dat de aanhang marginaal is. Dat beide personen door dit debat hun aanhang zouden zien stijgen, is mijns inziens een minder gelukkig effect van het debat.

Het had mij veel meer geïnteresserd te vernemen hoe iemand die in België opgegroeid is tot dergelijke extreme standpunten komt. Wat drijft zo Fouad Belkacem - wat blijkbaar zijn echte naam is - hoe komt hij er toe, zeker als je weet dat zijn verleden toch enkele minder mooie kantjes heeft waarbij hij zeker niet in overeenstemming met de Sharia gehandeld heeft (volgens een Humo-artikel heeft hij autozwendel, schriftvervalsing en btw-fraude op zijn kerfstok en volgens een GVA-artikel komt daar nog inbraak en weerspannigheid bij).

Maar voor een dergelijk eerder diepgravend gesprek moet je geen confrontatie opzetten met Filip De Winter. Een dergelijk gesprek zal u eerder vinden in De Zevende Dag, het zondagochtendprogramma van de VRT. De Zevende Dag kreeg overigens veel meer reacties op Twitter (#7edag) dan het debat op Gunktv.

Als u alsnog het debat wil bekijken, kan u dit nog steeds via de blog van Jurgen Verstrepen.

4 Bedenking(en) :
Anonymous Jan Seurinck had op 18 oktober, 2010 08:10, de volgende bedenking ...

Eigenlijk begrijp ik ook niet zo goed dat iemand die politicus is, een debatprogramma kan hebben op televisie. Is dat niet gewoon wat vreemd ook? Het kan aan mij liggen.

 
Blogger Gilles Deplancke had op 18 oktober, 2010 22:12, de volgende bedenking ...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

 
Anonymous Anoniem had op 18 oktober, 2010 22:17, de volgende bedenking ...

@ BVLG: Ik vond het nu ook niet direct heel hoogstaand, maar toch zal ik zwart-wit blijven volgen. ZwartWit vond ik vroeger altijd wel de moeite, no nonsense, alle onderwerpen en partijen kunnen aan bod komen. Voorts vind ik het wel een extra touch dat je als kijker je vragen kan stellen en daar effectief iets mee gebeurt in tegenstelling tot 7e dag... Het kan nog beter, maar voorlopig in elk geval een leuke opwarmer voor de 7e dag op zondag .

@ Jan Seurinck: Vreemd inderdaad, al kan je je de vraag stellen in welke mate Jurgen Verstrepen nog politicus is... Het enige wat nog op z'n blog komt de laatste tijd was eerst promotie voor V&H, nu promotie voor ZwartWit. Voor de rest moet je op z'n blog al heel sterk zoeken naar nog een teken van lidmaatschap bij LDD ...

 
Anonymous Anoniem had op 27 augustus, 2011 16:56, de volgende bedenking ...

Vanmiddag heel de uitzending nog is bekeken via YouTube. Interesseert mij niet of die kerel die het presenteert bij een politieke partij zit zolang hij het maar deftig brengt, hij had er nu zelf geen winst uit gehaald dus chapeau, maar het niveau hoe hij het bracht was veel te laag. Wat mij wel opviel was dat Filip wist waar hij over sprak vanuit het standpunt van zijn partij dan wel te verstaan, en dat Abdu geen kritiek kon verdragen noch een debat kon voeren, en zijn eigen Koran plots niet zelf durfde te brengen, wrm? Was zijn kennis te gering? Ik vond Filip goed voorbereid en zijn kennis van geschiedenis en De Koran was zeer grondig. Beste stuk vond ik na de belediging van de paus waar ik denk bewust de leeftijd van de bruid hoger had gezegd dan het werkelijk was, kwestie van de ander harder laten af te gaan. Let ik ben totaal geen Vlaamsbelang lief hebber, maar hij kwam er wel sterk uit. Vervolgens wil ik toch even iets vermelden, hij was niet tegen de homo's maar dat homo's konden kinderen adopteren kon hij niet verkroppen, hij kwam hier op voor het belang van het kind. En nu kan je zeggen ja maar ze hebben een verborgen agenda en zijn tegen de homo's das wat wij er van maken zolang ik dat ZELF niet zwart op wit kan lezen of kan horen geloof ik dit niet! Zo ja zal ik hier tegen protesteren, en over zo gevoelige punten en in een land van democratie vind ik dat veel meer een referendum moet gehouden worden! en dat alle partij hierover hun standpunten eerst mogen verdedigen en dit in een open debat.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails