B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

10 juni 2011

Screen Capture

Bij het uittesten van een Samsung Galaxy tab tab (zie deze review) had ik enkele zaken vastgesteld waarvan ik graag een screen capture gedaan had, een plaatje zegt immers soms meer dan 1000 woorden.

Spijtig genoeg ben ik er niet in geslaagd op het toestel met Android 3.0 een screen capture (printscreen) te nemen. In een eerder bericht heb ik dan maar met een fototoestel een foto genomen van het scherm van de tab (in dit bericht).

Als je op zoek gaat naar mogelijkheden om op een Android toestel een screen capture te nemen, krijg je verschillende suggesties. Geen van deze suggeesties bleek te werken. Eerst waren er de tips om met bepaalde toetscombinaties een foto te nemen, een printscreen button ontbreekt immers in het standaard Android toestenbord. De combinatie power en home leek niet te werken, evenmin als de combinatie van shift home of de home lang ingedrukt houden (het toestel trilde wel eventjes, maar ik vond nergens het plaatje).

Dan zijn er nog de apps die zouden toelaten een screen capture te nemen, zoals bijvoorbeeld ShootMe. Installatie was geen probleem, maar het nemen van een screen capture bleek niet te lukken. Ofwel vroeg de app om nog een extra dev kit te installeren, ofwel kreeg ik een foutboodschap dat de app root toegang nodig had. Maar op een toestel in test was ik niet van plan om iets dergelijks te proberen.

Toen kreeg ik nog een inval. De tab heeft twee camera's, één aan de achterkant en ook één aan de voorkant. Zou de camera aan de voorkant eventueel kunnen gebruikt worden voor een screen capture, door bijvoorbeeld voor een spiegel te gaan staan ? Neen, dit is evenmin een oplossing, want je kan maar één app tegelijkertijd tonen, meer bepaald de camera app. Je kan er wel leuke effecten mee bekomen, zie hieronder.

Related Posts with Thumbnails