Berichten op de social media accounts van de Vlaamse partijen
In de voorbije twee berichten kon u enerzijds kennis maken met de populariteit van de social media accounts van de zes belangrijkste Vlaamse politieke partijen en vervolgens de aangroei van fans, followers, abonnees, ... van deze accounts tijdens de afgelopen maanden. In dit bericht kan u kennis maken met het aantal berichten die op de social media accounts gepubliceerd werden. Waar N-VA de kampioen is qua populariteit van de accounts, hangt dit zeker niet samen met een enorme toevloed van berichten van N-VA. Andere partijen zijn veel actiever, zoals blijkt uit het onderstaande overzicht. (Door op de afbeelding te klikken bekom je een grotere versie).
Op Facebook heeft Groen in mei 2014 maar liefst 205 berichten gepubliceerd en is hiermee koploper. De afgelopen vier maanden waren dit meer dan 500 berichten waarmee Groen nogmaals koploper is. OpenVLD is het minst actief qua aantal gepubliceerde berichten op Facebook.
Op Twitter zijn de verschillen tussen het aantal gepubliceerde tweets voor CD&V, Groen en N-VA zeer beperkt, telkens iets meer dan 1200 tweets. sp.a volgt op aanzienlijke afstand (799 tweets). OpenVLD en Vlaams Belang publiceerden minder dan 300 tweets.
OpenVLD publiceerde op het YouTube-kanaal 18 nieuwe filmpjes en was daarmee het actiefst. Over de afgelopen vier maanden heeft N-VA de meeste filmpjes op YouTube geplaatst.
Instagram is een kanaal dat voornamelijk door Groen gehanteerd wordt. De overige drie partijen die er een account hebben hielden het bij een 20-tal foto's de afgelopen vier maanden, waar dit er bij Groen meer dan 60 waren.
Op Pinterest is het opnieuw Groen die de het actiefst was met 62 nieuwe pins in mei en 177 nieuwe pins de afgelopen vier maanden. De andere partijen bleven sterk achter.
CD&V publiceerde nog een heleboel foto's op Flickr, zowel in mei als in april. Groen en OpenVLD hebben wel accounts op Flickr, maar vertoonden geen bedrijvigheid de afgelopen vier maanden. N-VA is er volledig afwezig.
Het aantal berichten op de verschillende kanalen is zeker geen garantie voor een sterke toename van de populariteit, daar spelen duidelijk andere factoren mee, zoals het inzetten van advertenties of het behalen van een mooi verkiezingsresultaat.
U kan de PDF-versie van dit overzicht opnieuw op Google Docs terugvinden.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home