B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

10 november 2015

Twitter Bel200

De Twitter Bel200 is een lijst van 200 Twitter-accounts, telkens 10 accounts in 20 categorieën (van leden van de regering over politiezones en cultuurhuizen tot een selectie van de social media incrowd). De volledige lijst kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200/members

Van bij de start (november 2014) tot augustus 2015 was de trend dalend. Elke maand was er nog steeds een toename van het aantal followers van de 200 Twitter-accounts, maar deze toename was elke maand een beetje kleiner. In september was er een lichte stijging, die zich lijkt te stabiliseren in oktober 2015. De 200 Twitter-accounts kregen er in oktober 2015 gemiddeld 2% nieuwe followers bij, evenveel als in september.


De Twitter-account van de Twitter Bel200 die de grootste groei liet optekenen is @vtm met 5505 nieuwe followers. Op de tweede plaats komt @philippegeubels met 4915 nieuwe followers. Op de derde plaats komt @Vannieuwkerke met 4896 nieuwe followers. @kevin_major is deze maand de hekkesluiter, zijn Twitter-account kende een afname van 27 followers (hij houdt er nog steeds meer dan 8.700 over ...).

De grootste procentuele stijging per categorie is net als vorige maand voor de CEO's (+4,3%) gevolgd door de federale regering (+2,9%). De groep van universiteiten en hogescholen staat net als vorige maand op de derde plaats met een globale stijging van 2,5%. De minst grote stijging is net als vorige maand voor de Social Media Incrowd (+0,7%). De economen doen het net iets beter dan de social media incrowd met een stijging van 0,9%.


De Twitter Bel200 bedrijven bestaat uit 200 Twitter-accounts van bedrijven. De volledige lijst kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200-bedrijven/members Vermits bedrijven af en toe gebruik maken van advertenties om het aantal followers op te drijven, moet er opgepast worden met conclusies over de evolutie van de followers van deze 200 accounts. In tegenstelling tot de globale lijst, is er hier nog steeds sprake van een lichte vertraging van de toename van het aantal followers. In oktober 2015 bedroeg de toename nog 1,6%.


De grootste toename per categorie is voor de beursgenoteerde bedrijven +9,1% (voornamelijk veroorzaakt door AB InBev News met een toename van 2437 followers), gevolgd door de categorie food & drinks +3,5% (sterkste groeiers hier zijn Coca-Cola Belgie +1071 followers, Coca-Cola Belgique +357 followers en Alpro Belgium +1071 followers).

De Twitter Bel200 non-profit bestaat uit 200 Twitter-accounts van non-profit organisaties. De volledige lijst kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200-non-profit/members De globale toename van het aantal followers van de 200 Twitter-accounts van non-profit organisaties bedroeg in oktober 2015 2,4%. Van december 2014 tot juli 2015 was er een dalende trend, van juli 2015 tot en met oktober 2015 was er daarentegen een stijgende trend.

Het detail per categorie toont net als de afgelopen maanden geen grote uitschieters. De sterkste groeiende account (uit de lijst van 200 non-profit accounts) is @delijn met 1727 extra followers. In oktober kwam @Stad_Antwerpen op de tweede plaats met een toename van 1417 followers.
De categorie "Verenigingsleven" kende in het augustus de grootste relatieve stijging, met name 3,1%. De Twitter-accounts van de OCMW's stegen maar met 0,6%.


De globale lijst van 200 Twitter-accounts kent een stabilisatie van het toename van followers, de lijst van 200 non-profit Twitter-accounts kent een lichte stijging, de lijst van 200 Twitter-accounts van bedrijven vertoont een lichte  daling. Niet echt een consistent signaal. Zolang Twitter geen informatie vrijgeeft over het aantal Belgische accounts, moeten we het met deze indicaties doen.

Related Posts with Thumbnails