B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

12 juni 2011

Tablet of Netbook of ...

Volgend weekend trek ik er voor enkele dagen op uit (en nadien ook nog voor een langere periode). Het is mijn bedoeling zeker volgend weekend onderweg het een en ander te delen met de buitenwereld. Ik vroeg mij bijgevolg af welke apparaten ik zou meenemen. Een GSM en een fototoestel zijn evident. Het zou ook handig zijn tekst te kunnen invoeren (blogposts, mail, ...). Mijn laptop is aan de grote kant, dus die sleur ik liever niet mee. Dan blijft er mij de keuze welk type apparaat ik zou nemen, een tablet of een netbook.

Naar aanleiding van mijn test met de Samsung Galaxy 10.1V tab, zie ook dit eerder bericht, ben ik gecharmeerd door de functionaliteiten en gebruiksgemak van een tablet. Het voordeel van een tablet is de omvang en het gewicht. Met een tablet (met SIM kaart aan boord) kan je bovendien alles zeer eenvoudig delen. Als er wifi is kan je eenvoudig en goedkoop connectie maken (als de wifi gratis is natuurlijk). Via het GSM netwerk is het daarenboven ook mogelijk informatie te verzenden en ontvangen. Het probleem met de Galaxy tab is de connectiviteit naar andere toestellen. De Galaxy tab heeft maar één speciale aansluitpoort. Een fototoestel kan je er bijgevolg niet rechtstreeks op aansluiten en je kan er evenmin SD kaartjes op lezen. Verbindingskabeltjes komen er binnenkort aan (hier gelezen), maar ze zijn er bijgevolg nu nog niet. Het leuke aan een tablet is dat je er ook foto's mee kan nemen, zelfs van redelijke goede kwaliteit tegenwoordig. Maar telkens een tablet uithalen op locatie lijkt mij niet echt gepast. Er is immers de trend dat de fototoestellen de laatste jaren eerder compacter geworden zijn, een tablet hiervoor gebruiken lijkt mij een stap terug te zijn. Voor een Ipad heb je eveneens het probleem met de speciale aansluiting, maar daarvoor zijn er al wel verbindingsstukjes beschikbaar. Maar ik heb het niet voor Apple, de geslotenheid van het platform en de greep van Apple op de appstore is iets dat mij eerder afstoot, vandaar mijn voorkeur voor een Android tab.

Het alternatief is een netbook. Daar heb je het probleem van de verbinding naar het fototoestel niet, een netbook is doorgaans goed voorzien van connectoren (USB, HDMI, SD). Met een netbook kan je bovendien even makkelijk via wifi naar de buitenwereld connecteren. Maar een netbook heeft geen SIM kaart aan boord en kan bijgevolg niet (rechtstreeks) naar GSM. Via een omweg over Bluetooth naar de GSM lukt het bijvoorbeeld wel. Maar op een netbook kan je geen location based services oproepen en heb je geen toegang tot het leuk aanbod aan apps. Het nadeel van een netbook is dat ik voor mijn normale professionele bezigheden relatief weinig op verplaatsing moet, zodat ik het apparaat vermoedelijk niet zo vaak zal gebruiken. Een netbook lijkt mij immers eerder aan de kleine kant om dagelijks op te werken, daarvoor verkies ik mijn gewone, grote laptop. Een ander nadeel van een netbook is dat als je MS Office wil gebruiken, je nog extra mag betalen voor de licentie. Het alternatief zijn natuurlijk de open source varianten. Ik heb echter recent nog ervaren dat het uitwisselen van PPT's met iemand die een open source alternatief voor Powerpoint gebruikt voor ongewenste effecten kan zorgen.

Als ik een netbook zou kopen, zou ik eerder gaan voor een model met voldoende power aan boord natuurlijk ook met een iets hoger prijskaartje. Beide types van oplossingen, enerzijds een (groot) tablet, anderzijds een netbook waarvoor je nog extra softwarelicenties moet bijkopen, zullen min of meer aan elkaar gewaagd zijn qua prijs, met misschien een licht prijsvoordeel voor de netbook.

Ik ben er bijgevolg nog niet uit. Ik heb nog enkele dagen bedenktijd, mijn vlucht vertrekt pas vrijdagochtend. Tips zijn zeker welkom.

2 Bedenking(en) :
Blogger Pvw had op 12 juni, 2011 13:22, de volgende bedenking ...

Waarom geen Xoom? De Android tablet van Motorola heeft wel een micro-usb ingang en een micro-sd slot. Te koop bij http://www.tabletcenter.be/ en op stock. Ik ben er alvast heel tevreden van :-)

 
Anonymous Koen had op 16 juni, 2011 09:38, de volgende bedenking ...

Ik heb een tijdlang met dezelfde vraag geworsteld. In eerste instantie dan maar gegaan voor een Netbook maar dat is uiteindelijk dan weer te beperkt (goed voor muziek, film en internet maar meer dan een imagetank werd het niet). Ben dan uiteindelijk voor de 13" basisversie van Apple gegaan en de netbook via e-bay van de hand gedaan.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails