B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

23 juli 2011

Proximus

Juist een week terug was er de storing waardoor klanten van Proximus in het buitenland niet meer konden bellen. Ik verkeerde ook in die situatie, ik was eveneens op vakantie in het buitenland. Eerst begin je te denken dat er iets mis is aan je toestel. Dan komt het vermoeden dat er iets mis is met je abonnement. Maar als bleek dat het probleem zich ook op een tweede GSM voordoet, kwam er het vermoeden dat er wel eens problemen zouden kunnen zijn met Proximus.

Nadien zag ik de terechte reactie van minister Vincent Van Quickenborne : Proximus moet klanten vergoeden.

Als je luchtvaartmaatschappij je geen plaats kan aanbieden niettegenstaande een geldig ticket, dan moet de luchtvaartmaatschappij je een alternatief aanbieden, met bovendien nog een financiële compensatie. Als blijkt dat je vakantiehotel geen kamer meer heeft voor jou, dan moet je touroperator je een alternatief aanbieden. Als je telecomoperator je in het buitenland in de steek laat, dan krijg je in de pers te lezen dat de telecomoperator van zichzelf vindt dat ze voldoende gecommuniceerd heeft en dat er geen sprake is van schadevergoeding voor de betrokken klanten.

De Belgacom woordvoerder vond overigens dat Belgacom "hier het enige slachtoffer was" (terug te vinden in dit artikel van De Standaard). Dit is natuurlijk perfect te begrijpen. Belgacom heeft zaterdag ongetwijfeld meerdere technici naar kantoor moeten roepen om tussen te komen. Weekendwerk moet ik België extra betaald worden. Bovendien misliep Belgacom inkomsten van haar klanten uit het buitenland. Gezien de stevige tarieven die aangerekend worden zal dit ongetwijfeld een stevige gemiste omzet met zich mee gebracht hebben. Belgacom heeft dus extra kosten en gemiste inkomsten. Je zou voor minder denken dat je geen slachtoffer bent.

In de reacties op Twitter kon de houding van Proximus/Belgacom op weinig bijval rekenen. Verschillende Proximus klanten waren helemaal niet opgezet met de gebrekkige communicatie. Er werd ook verwezen naar Mobile Vikings, een operator die wel rekening zou houden met haar klanten. Het klopt dat Mobile Vikings een zeer interessant aanbod heeft voor mobile internet gebruikers, althans voor zover ze in België blijven (2GB voor 12 euro per maand). Het probleem is echter dat roaming met Mobile Vikings in het buitenland nog steeds een stevig prijskaartje heeft, een halve euro per Megabyte. Sommige tariefformules van Proximus gaan hier nog onder.

Pas dinsdag kreeg ik een SMS van Proximus met excuses. Waar de excuses vorige keer nog ondertekend waren door Didier Bellens, was het deze keer een anonieme boodschap. Van schadevergoeding was inderdad geen sprake. Dat de dienst hersteld was, was evident. Anders zou ik de SMS nooit ontvangen hebben in het buitenland.

Beste klant, onze excuses voor de problemen die u deze zaterdag eventueel heeft gehad in het buitenland. Deze zijn nu opgelost. Dank u voor uw geduld.

Vandaag, een week na de storing, lees ik in de krant dat Belgacom alsnog van plan zou zijn 5 euro belkrediet te geven aan haar klanten. Een rechtstreeks bericht van Proximus of Belgacom heb ik nog niet ontvangen, daarvoor zal ik vermoedelijk nog enkele dagen (of weken ?) moeten wachten.

1 Bedenking(en) :
Anonymous Goya had op 24 juli, 2011 10:29, de volgende bedenking ...

Ik stond zaterdagavond (lokale tijd) in de luchthaven van Perth zonder verbinding. Zeer lastig maar ik heb gelukkig een Australische GSM om me uit de nood te helpen na 5 keer gereboot, SIM kaart eruitgehaald en afgewreven te hebben.

Wat me vooral stoort is het feit dat ik zelf naar info op zoek moest gaan, zelfs toen ik zondag in Dubai geland was geen enkele sms met info of wat dan ook...

En ja, de roaming(data)tarieven van Proximus via het Vodafone netwerk blijven voorlopig onklopbaar!

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails