Europeanen surfen meer dan ze kranten en tijdschriften lezen
Gebaseerd op een bevraging bij 5.000 mensen uit Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje concludeert Jupiter Research dat de Europeanen voor het eerst meer tijd besteden aan het internet-gebeuren dan aan kranten en tijdschriften. In een artikel in de Financial Times heb ik de volgende cijfers teruggevonden :
Print consumption (kranten en tijdschriften) : 3 uren per weekVoor online tijdsbesteding zijn er verschillen die mogelijks kunnen verklaard worden door het aandeel van personen die over een breedbandverbinding (ADSL of kabel) beschikken. In Frankrijk, waar breedband 79% van de aanslutingen uitmaakt is men gemiddeld 5 uren per week online te vinden, in Duitsland waar de breedbandpenetratie 42% bedraagt surft men slechts 3 uren per week. Personen onder de 25 jaar zijn vaker online te vinden (6 uren per week).
Televisie : 12 uren per week
Online : 4 uren per week
Volgens de laatste Belgian Internet Mapping (BIM) studie van Insites (van juni 2006) beschikt 57% van de Belgische huishoudens over een internetverbinding, wat maakt dat 86% van de Belgische bevolking thuis toegang heeft tot internet. 90% van de aansluitingen zijn breedband, slechts 10% belt nog in via een modem. In de BIM studie is ook informatie te vinden over de tijd online. Een gemiddeld aantal uren online wordt niet berekend, er zijn wel percentages per tijdsblok. Deze cijfers zijn overigens gebaseerd op meer dan 16.000 antwoorden.
20% van de home surfers is minder dan een half uur per dag op internet te vinden,Het zwaartepunt lijkt mij tussen 1 en 1,5 uur per dag te liggen, wat toch aanzienlijk meer is dan de 4 uren per week van Jupiter Research . Kan de hogere breedbandpenetratie in België hiervoor de verklaring zijn ?
27% tussen een half uur en een uur per dag,
27% 1 tot 2 uren per dag,
11% 2 tot 3 uren per dag
15% meer dan 3 uren per dag.
Al deze cijfers gelden natuurlijk enkel voor personen die over een internetverbinding beschikken, want internet is nog niet in elk huisgezin binnengedrongen. Bovendien moeten we ons steeds afvragen of beide enquetes de bal niet misslaan. De ervaring met de talrijke enquetes tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen is immers niet altijd positief.
Technorati : survey - Jupiter Research - Insites - Belgian Internet Mapping
Misschien kost het hen gewoon meer tijd om de gewenste informatie te vinden op internet. Er is meer afleiding onder de vorm van banners en links en pop-ups. Voor je het weet ben je iets totaal anders aan het lezen. Heel even en dan weer, hup, verder.
De krant bevat enkel de actualiteit die in de krant staat. Punt.
@mc pvc
Het onderzoek van JupiterResearch zegt niets over de aard van de activiteiten waaraan de tijd besteed wordt. Ik kijk zelf nog steeds graag naar sommige programma's op TV, ik lees graag af en toe een krant en sommige tijdschriften. Wat ik online doe is geen vervanging hiervan, maar inderdaad iets anders.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home