B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

11 mei 2007

De zoektocht naar Paola


Het mysterie van Paola is opgelost, sneller dan ik persoonlijk verwacht had. Paola blijkt een personage uit een theaterexperiment van Het Paleis te zijn. Via een persbericht is het verhaal daarstraks uitgebracht. Enkele bloggers die bevriend zijn met de initiatiefnemers waren getipt (maar hielden zich aan het embargo). De vermoedens die hier en daar geopperd waren, waren onder meer dat het een stunt was van Clo voor Skynet - haar huidige werkgever voor nog enkele dagen (maar waarom zou Paola dan een blog bij digs (van Telenet) opzetten) of voor Sanoma haar toekomstige werkgever. Ofwel had te maken met Metatale die wou nagaan hoe invloedrijk blogs waren. Er waren talrijke vermoedens waren dat het een marketingactie zou kunnen zijn voor een nog ongekend bedrijf, dienst of product. Tenslotte opperde iemand dat het iets met het Koningshuis kon te maken hebben (Albert en Paola ...). Allemaal mis dus, geen commerce maar kunst.

Ondertussen wordt het gebeuren druk becommentarieerd. Hier dus ook. Een Skynetblog, een digs blog, een twitter account, een flickr account, een youtube account, een myspace kan je allemaal opzetten zonder dat je identiteit vrijgegeven wordt. Het wordt natuurlijk lastiger om je identiteit verborgen te houden indien je domeinen begint te registreren (zoals paola246.be en paola246.be). Indien je een "echte" commerciële actie lanceert doe je er natuurlijk best aan eerst te beginnen met de registratie van de domeinnamen (remember het chips-kieken op de Bwards). Het probleem is dan weer dat je identiteit vrij snel door enkele slimmerikken (op de site DNS.be) achterhaald wordt.

Wat is het resultaat van dit alles.
- Pascal mag de kosten voor domeinhosting voor 2 sites voor een jaar betalen.
- De incrowd heeft via diverse publieke kanalen (Twitter, blogberichten op de eigen blogs, commentaren op de blogberichten elders) een onderwerp gevonden om te kunnen converseren. Vermoedelijk was er ook het een en ander te doen op minder publieke kanalen zoals telefoon en email.
- Een aantal blogs hebben extra links gekregen, wat hun populariteit volgens de meetdingetjes (Google Pageank, Technorati, Metatale, Blogoloog en dergelijke) zal verhogen.
- Pascal heeft wat nuttige ervaringen kunnen opzetten met het opzetten van een aggregator.

De teller is voorlopig blijven staan op bijna 40 berichten op 30 verschillende Belgische blogs, de fallout in Nederland niet inbegrepen. Al bij al lijkt mij het mij maar een kortstondig stormpje in een glasje water geweest te zijn, zeker geen perfect storm.

Misschien moet ik zelf maar eens iets dergelijks bedenken, voor het najaar of zo. Maar dan wel eerst een oplossing zoeken voor het registreren van de domeinnamen, tenzij Pascal nogmaals de hosting wil betalen. Indien er iemand mee wil samenzweren, u kan mij vinden op paola bij bvlg punt be.

Technorati : - -

7 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 11 mei, 2007 09:20, de volgende bedenking ...

Bij sommige domeinhosters zie je wel dat bij de naam van de licentienemer gewoon die van de hoster wordt gebruikt. Dan is het volledig onduidelijk van wie het domein is. Ik weet niet of dat helemaal volgens de regels is, maar als je je plan uitlegt denk ik niet dat je er veel problemen mee zal hebben.

 
Anonymous Anoniem had op 11 mei, 2007 09:44, de volgende bedenking ...

Mocht iemand dat denken, ik zat dus _niet_ mee in het complot.

Maar ik ben natuurlijk wel in te huren om de volgende keer de rol van domeinkaper te spelen en zo het domein uiteindelijk veilig te stellen :-)

Ik vind het inderdaad jammer dat het zo vroeg uitkwam, ik had met veel plezier nog een geruchten- en speculatieforum op paola246.be gezet.

Mijn eigen vermoeden ging uit naar Chips vzw, maar dan eerder omwille van Clopins fascinatie met Alternate Reality Games (http://www.clopin.be/index.php?s=ARG) dan omwille van Stefan en het paleis.

 
Blogger Clo Willaerts had op 11 mei, 2007 09:51, de volgende bedenking ...

Goeie analyse bvlg. Dat het wat sneller uitkwam vind ik niet zo erg - de timing heb je met een virale/social media campagne nooit echt in de hand. Het enige wat ik spijtig vind is dat iedereen het voornamelijk over het stormpje had, en niet over de inhoud (de verhaallijn, de stijl, enz). Iets om volgende keer meer rekening mee te houden.

 
Blogger Stefan K. had op 11 mei, 2007 10:31, de volgende bedenking ...

Inderdaad een fraaie analyse!
Waarom het allemaal zo snel uit moest komen lees je hier http://www.kandl.be/archief/000356.html

 
Anonymous Anoniem had op 11 mei, 2007 10:40, de volgende bedenking ...

Zodra je een kennis in de tweede graad bereid vindt om de domeinnaam te registreren (of tenminste om zijn/haar gegevens daarvoor af te staan), dan zit je safe. Dus niet je neef, maar een neef van je neef, en ook niet een van je vrienden, maar een vriend van een van je vrienden. Een straffe kerel die dan nog de link naar jou weet te leggen...

 
Blogger Wolf had op 11 mei, 2007 12:21, de volgende bedenking ...

Naar perfect storm linken is nogal irrelevant.

Voor de rest vind ik het hele Paola-verhaal bijzonder saai en kijk ik uit naar interessantere virals in België. Jochei!

 
Blogger De Jager had op 11 mei, 2007 20:45, de volgende bedenking ...

Een viral die bovendien gejat is, in België hebben ze het blijkbaar nog steeds niet gesnapt dat origineel zijn nog het meest loont.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails