B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

15 mei 2007

Sitemeter

Heel lang geleden heb ik een onderzoekje gedaan naar de tellers die op Belgische weblogs gebruikt werden. Naar aanleiding van dit onderzoek heb ik zelf verschillende tellers op de BVLG blog geplaatst. De Webstats4u teller (nu Motigo) is al geruime tijd verwijderd wegens storende popups. De andere tellers zijn gebleven, niettegenstaande ik eigenlijk weinig met de resultaten doe. Uitzonderlijk ga ik eens kijken naar de resultaten voorgesteld door Sitemeter. Bij mijn bezoek zojuist zien de resultaten van Sitemeter er anders, nieuwer en vooral mooier uit. Sinds wanneer de interface aangepast is kan ik gezien mijn onregelmatig gebruik van deze statistieken niet zeggen.


Naar aanleiding van een vraag van Luc over een vermoeden van ongewenste popup's op de Boerenblog (Motigo ...) was ik nogmaals een kijkje gaan nemen bij Tellertest.com, een Nederlands initiatief waar verschillende tellers met elkaar vergeleken worden. Ik vond er een recent artikel terug waar bedenkelijke praktijken van Sitemeter bekend gemaakt werden (zie ook de bespreking van Sitemeter). Sitemeter plaatst sinds kort tracking cookies van derden op je harde schijf. Dit lijkt mij niet netjes te zijn.

Wat zou ik nu doen ? Sitemeter gedraagt zich niet correct. Anderzijds zijn sommige Sitemeter-statistieken en functionaliteiten wel leuk, zoals de traffic prediction en de wekelijkse mail met overzicht van de bezoekers. Bovendien baseert het TTLB Ecosystem zich op de resultaten van de Sitemeter statistieken. Wat denken jullie er van ? Zouden jullie op je eigen blog een Sitemeter teller laten staan of verwijderen ?

Technorati : - -

7 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 15 mei, 2007 19:18, de volgende bedenking ...

Ik ben persoonlijk wel content van Statcounter (www.statcounter.com). Hun gratis account is onzichtbaar en geeft gedetailleerde gegevens over de laatste 100 hits, en globale data over langere termijn. Goed om snel te kijken wat er leeft op je blog / site. Op hun eigen blog hebben ze nog recent hun nobele filosofie over tracking cookies in de verf gezet.

Meer moet zo'n eenvoudige teller niet doen denk ik. Die predictions zijn wel leuk, maar even betrouwbaar dan de weersvoorspelling van Frank Deboosere.

 
Anonymous Anoniem had op 15 mei, 2007 21:57, de volgende bedenking ...

Hey Bruno - Heb je al eens naar Shinystat gekeken? Ze geven ook de respectievelijke predictions naast de klassieke stats. Ik gebruik het al een tijdje en is best wel ok.

 
Anonymous Anoniem had op 16 mei, 2007 09:23, de volgende bedenking ...

Ik gebruikte vroeger CountStats, maar ik had het vermoedden dat het ding meer niet dan wel werkte. In januari verloor je ook al je statistieken en het duurde weken voor de teller weer op plooi viel. De laadtijd was vaak ook erg lang.

Ik ben dan overgeschakeld op SiteMeter, wat veel vlotter werkt. Mijn statistieken liggen ook een stuk hoger dan vroeger. Dat kan aan de meetmethode liggen (of aan een plotse toename van mijn populariteit op hetzelfde moment), maar ik vermoed dat het eerder ligt aan problemen met de verbinding met de CountStats server.

Dat van die cookies wist ik echter niet...

 
Blogger Luc Callemeyn had op 16 mei, 2007 09:43, de volgende bedenking ...

Dag Bruno,
bedankt voor je verduidelijking eerder deze week over de pop-ups van Nedstat, in mijn geval Motigo-stat.
Ik heb die Motigo op uw aanraden verwijderd, en via een polletje eens gepeild bij mijn bezoekers naar de resultaten, en de meesten geven aan dat het nu oké is.(handig zo'n polletje).
Ik ervaar al langer dat Sitemeter veel minder bezoekers herkent dan bijvoorbeeld Google Analytics, ik zou durven zeggen ongeveer één derde minder. Ik bekijk Sitemeter bijna elke dag, vooral dan om te zien vanwaar de bezoekers komen (referrers), dat is daar heel handig. Ik laat hem vooral staan op mijn site omwille van de mooie visualisatie van het aantal bezoekers.
Mocht Google Analytics mij een visualisatie kunnen geven van het bezoekers aantal zou Sitemeter eraf gaan (heeft/geeft iemand een gouden tip ????).
Ik wist niks van tracking van bezoekersprofiel.
Ook bizar is het gegeven dat je eigenlijk het bezoekersaantal kan aanpassen op je Manager-dashboard door een hoger startgetal in te geven. 't Is maar dat je je niet blind staart op dat aantalletje dat je ergens kan zien.
Verder heb ik ook nog Clicky-stat staan, maar herkent ook minder bezoekers dan G A, toch ook daar een prachtige interface. Je kan daar zelfs ergens zien door te klikken op het IP adres van een bezoeker hoeveel keer en wanneer hij op je site/blog op bezoek is geweest. (zag ik nog nergens anders)
Bedankt voor de support.

 
Blogger Luc Callemeyn had op 16 mei, 2007 12:54, de volgende bedenking ...

Nog een kleine aanvulling: om te tracken wat de bezoekers zo allemaal geklikt hebben maak ik dankbaar gebruik van MyBlogLog. De free versie geeft maar 10 resultaten, maar dat geeft wel een indicatie van de links die je aanbiedt op je site.

 
Anonymous Anoniem had op 16 mei, 2007 21:43, de volgende bedenking ...

Ik vermoed dat Luc het nog over de vorige versie van Google Analytics heeft. De nieuwe versie - die in beta is - vind ik zelf zeer geslaagd.
De visualisatie is zeer ok. En het geheel is een stuk overzichtelijker geworden.Het dashboard is makkelijk configureerbaar, rapportjes worden gemaild, enfin ... ik klaag niet.
(uit een comment op onze blog heb ik wel kunnen afleiden dat nog niet alle accounts omgezet zijn?!)

 
Anonymous Anoniem had op 24 mei, 2007 02:31, de volgende bedenking ...

De nieuwe Google Analytics is behoorlijk indrukwekkend...vooral de wekelijkse statistics die ik elke week in mijn mailbox vind, zijn er overzichtelijk en volledig.
Ik gebruik ook Sitemeter en ook nog ShinyStats. Van laatstgenoemde valt de "free version" best te pruimen.
En dan vergeet ik nog het erg leuke Geocounter, die moet je eens bekijken op http://melancholia.typepad.com

Groeten,
Daniel

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails