B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

14 mei 2007

Meten van invloed


Een tijdje terug is Metatale gelanceerd, met als verkoopsargument dat Metatale een manier gevonden had om invloed in de blogosfeer te meten. Het leuke voor dit blog is dat dit blog in de lijst van 100 meest invloedrijke Vlaamse blogs op de 5de plaats opgenomen staat. Dit heeft voor extra bezoekers gezorgd en extra bekendheid voor mijn berichten, wat steeds leuk is. De premise waarop Metatale gebouwd is, werd onlangs stevig onder vuur genomen door John Baeyens. Andere personen hadden voordien reeds bedenkingen geuit bij de top 100 van blogs, waar een aantal blogs om onduidelijke redenen ontbraken (kerygma en monuments om er maar twee te noemen).

Invloed is toch zo'n moeilijk en diffuus begrip, dat er geen eenduidige manier is om het effectief te meten. Dit is dan ook het grootste element van discussie. Ik heb eveneens mijn bedenkingen bij de inhoud van het begrip invloed volgens Metatale. Metatale zal bepalen welke blogs voor bepaalde thema's invloedrijk zijn. Indien je op zoek bent naar invloedrijke blogs op het gebied van fotografie zal je vermoedelijk verwezen worden naar pietel. Voor pietel is dit vermoedelijk correct. Het is best mogelijk dat de besprekingen over bepaalde producten personen aangezet hebben om bepaalde producten te kopen (of juist niet te kopen), evenals de keuze van plaats van aankoop te bepalen.

Strikt genomen kan Metatale haar premisse nooit waarmaken. Ze kunnen immers geen relatie leggen tussen cijfers die ze meten (aantal posts, aantal commentaren, aantal links, diepte van de links, …) en het uiteindelijke koopgedrag. Ze beschikken niet over gegevens over het consumentengedrag. Bij mijn werkgever beschikken we over een uitgebreide set aan gegevens over onze klanten. Dit laat toe statistisch onderzoek te doen waarbij nagegaan wordt welk type klanten interesse zou kunnen hebben in andere producten of in welke mate klanten reageren op commerciële voorstellen. De resultaten van deze onderzoeken blijven bovendien statistische modellen en geen absolute waarheid. Klanten en prospecten die deze boodschap krijgen gaan in x% van de gevallen in op het aanbod. De invloed volgens Metatale kan nooit de propensity to buy van de business intelligence analisten zijn.

Hoeveel personen zouden een aankoopbeslissing hebben laten beïnvloeden door het lezen van berichten op pietel.be ? Hoeveel personen zouden al een Garmin GPS gekocht hebben naar aanleiding van de berichten op dit blog over mijn ervaringen met de Garmin nuvi ? Hoeveel personen hebben zich ondertussen een Nokia N95 aangeschaft naar aanleiding van de besprekingen van de geselecteerde bloggers die er één mogen uittesten ? Het lijkt mij dat niemand de antwoorden op deze vragen kent.

Voor mij blijft dit blog een kanaal waarmee ik een aantal bedenkingen op ruimere schaal bekend kan maken. Ik heb geenszins de pretentie te geloven dat mijn berichten personen zullen aanzetten hun koopgedrag aan te passen. Sommige blogs hebben voor mij inderdaad invloed, niet omdat ze aanzetten tot aankoop van een product of dienst, maar omdat ze mij wijzen op interessante en relevante informatie, al is het maar een mooie foto of een leuk filmpje. Maar zelfs dergelijke invloed zal Metatale niet kunnen meten. Het is niet omdat ik opmerkzaam gemaakt wordt op een interessant artikel, een mooie foto of een leuk filmpje dat ik hiervan een traceerbaar spoor nalaat, onder de vorm van een eigen bericht op mijn blog of via een commentaar op de oorspronkelijke blog. Trouwens, iemand die een blog volgt via een feedreader zoals Bloglines komt al helemaal niet meer op de site van de blog zelf terecht zodat het bezoek aan de blog volledig aan widgets zoals tellertjes en toolbars ontsnapt.

Technorati : -

11 Bedenking(en) :
Anonymous Tijs had op 14 mei, 2007 20:25, de volgende bedenking ...

Bruno, we zijn druk bezig met het uit/afwerken van MetaTale. Het is dan leuk om af en toe wat feedback te mogen lezen ter inspiratie. MetaTale kan gebruikt worden binnen een aantal uiteenlopende scenarios. In de discussie van de voorbije weken werd vaak enkel verwezen naar het "selecteren van bloggers die een product mogen ontvangen in het kader van een campagne". Je mag dat gerust een pak ruimer zien, denk bijvoorbeeld maar aan het selecteren van een "te volgen groep influencers" in het kader van de online PR strategie (cfr. bloggers als journalisten zoals Bart het eerder al beschreef).

Bekijk je enkel de campagne-aanpak (en de resultaten ervan), hou dan rekening met het feit dat MetaTale een tool is om te zoeken naar influencers, geen magische, allesomvattende applicatie. MetaTale an sich zal je niets kunnen vertellen over de uiteindelijke resultaten van een campagne, maar de adverteerder/campagneverantwoordelijke kan zijn eigen resultaten (want hij/zijn beschikt er uiteraard wel over) wél naast de MetaTale-gegevens kunnen leggen. MetaTale is een instrument, de marketeer/communicatieverantwoordelijke/... zorgt voor de interpretatie en verwerking.

 
Anonymous Pietel.be had op 14 mei, 2007 20:31, de volgende bedenking ...

Ik denk dat je invloed niet mag vereenvoudigen tot directe beïnvloeding van koopgedrag.

Stel: iemand wil een fotocamera kopen en verdiept zich op enkele blogs. Na het lezen van meerdere berichten, consulteren van de fotohandelaar en het lezen van een vaktijdschrift koopt hij een bepaalde camera. Blogs hebben daarbij een (beperkte) vorm van invloed gehad.

Of: ik ben op zoek naar een GPS en leer bij jou dat ik een bepaald merk of bij een bepaalde winkel vooral niet moet kopen.

Of: ik leer op een blog voor de eerste keer over een nieuw product, zeg maar; fotoboeken bestellen op internet. Later bestel ik zo'n boek. Dan heeft het blog daarin een rol gespeeld.

Ik geloof inderdaad niet dat één bepaalde blogger koopgedrag beïnvloed. OF dat 'dé bloggers' beïnvloeden welke dienst je gebruikt, welk product je koopt of waar je geen voet meer binnen zet.

Maar in een geheel van factoren spelen ze een rol. Al was het maar omdat ze op oprechte wijze ervaringen delen, aanbevelingen doen en potverdekke hoog in google opduiken.

En op dat vlak geeft metatale een inzicht aan adverteerders waar ze best adverteren voor bepaalde producten of diensten en bewijst het zijn nut. Ik zeg ook duidelijk: adverteerders, want voor vele anderen heeft Metatale inderdaad geen nut. Zo ook voor de bloggers.

Pietel

 
Anonymous Stijn had op 14 mei, 2007 21:03, de volgende bedenking ...

Acht links naar eenzelfde website, zit daar iets achter?

 
Blogger bvlg had op 14 mei, 2007 21:07, de volgende bedenking ...

@stijn replace all

 
Anonymous Bart had op 14 mei, 2007 21:26, de volgende bedenking ...

Het klopt, Bruno. Net zoals GRP's (http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_Rating_Point) of CIM-cijfers geen rechtstreekse cijfers zijn die wijzen op verkoop.

 
Blogger Wolf had op 14 mei, 2007 22:17, de volgende bedenking ...

Help, deze post zegt evenveel als: een reclamecampagne geeft geen gegarandeerd verkoopsresultaat.

NOGAL WIEDES JA

 
Anonymous Fredegre had op 14 mei, 2007 22:20, de volgende bedenking ...

Ik sluit me grotendeels aan bij pietel, waaraan ik enkel nog wou toevoegen dat blogs om een aantal redenen meer impact hebben dan sommige andere media die ons beïnvloeden: 1. het is online, dus er is meestal een link naar wat je aankaart, en die link is snel gevolgd. Vergelijk het met een advertentie of een artikel in de krant, waarbij je na het lezen nog altijd de moeite moet doen om je pc aan te zetten of het te noteren. 2. Het is tegelijk een heel persoonlijke vorm van communicatie: je vertrouwt de auteur meer dan bijvoorbeeld een journalist of - godbetert - marketeer. Door zijn of haar postings te lezen, ontwikkelt de lezer een band met de blogger waar marketingmensen alleen maar van kunnen dromen. De combinatie van die twee factoren - online én persoonlijk - geven blogs een enorm potentieel.

 
Blogger bvlg had op 14 mei, 2007 22:50, de volgende bedenking ...

Beste reageerders,

Alvast bedankt voor de talrijke en waardevolle reacties.

Blogs hebben invloed, dat valt niet (meer) te ontkennen. Waar ik in het bericht aandacht aan wou besteden is dat de koppeling tussen invloed volgens Metatale (of een ander meettool) en koopgedrag helemaal niet bewezen is. Elementen die op invloed kunnen duiden (zoals klikgedrag) worden vermoedelijk helemaal niet door Metatale gecapteerd.

Mij lijkt het meten van invloed van blogs in het algemeen of specifieke blogs in het bijzonder enkel maar mogelijk is door enquetes bij een heleboel personen. Op basis van een dergelijke enquete (bij voldoende personen) kan eventueel een model opgesteld of gevalideerd worden.

 
Anonymous Fredegre had op 15 mei, 2007 00:26, de volgende bedenking ...

Zeg dat dan meteen, hé. :-)

 
Blogger Jesse Wynants had op 15 mei, 2007 14:13, de volgende bedenking ...

Ik heb zo ook al eens aan het vergelijken geweest voor i-wisdom. En ik vraag me ook af waarom i-wisdom er niet tussen staat.

Het lijkt misschien wel of er een typepad probleem is maar dan zou maarten schenk er ook niet moeten instaan. Maar als ik feedlezers, technorati vergelijk met ander wel top 100 blogs, vind ik het een beetje raar.

Of is het omdat i-merge zelf een reclame bureau is en dus niet echt geschikt is voor andere bureaus als influencer. Maar dwz dat de top 100 toch hier en daar een vertekent beeld geeft.

 
Blogger Frank had op 15 mei, 2007 19:55, de volgende bedenking ...

@Jesse: er is helemaal geen probleem met typepad blogs hoor. Uiteraard filteren we ook geen buro's eruit. Meer nog: momenteel hebben we geen blacklist.

@Bruno: de twee die je aanhaalt die je hoger had verwacht, daarvoor is alle 2 een technische reden. We hebben dit de twee dames ook uitgelegd, en in updates van even na de launch staan ze alle 2 een heel stuk hoger.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails