B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

07 april 2011

Met de wagen naar Brussel

De laatste dagen is er opnieuw veel te doen over de reductie van CO2 en fijn stof door het bannen van het autoverkeer in steden. Volgens allerlei groepen moeten de personen die zich naar de steden verplaatsen maar meer gebruik maken van het openbaar vervoer (naast natuurlijk ook andere maatregelen). Je kan ook iedereen verplichten om naast hun werk te gaan wonen, zodat woon-werkverplaatsingen tot een minimum beperkt worden. Maar dit is natuurlijk geen haalbare optie. Sommige personen zullen het bijgevolg niet eenvoudig hebben om het volledig traject van hun woonplaats naar hun werkplaats met het openbaar vervoer af te leggen, het gebruik van de wagen voor het ganse traject of een deel ervan zal noodzakelijk blijven.

Zelf woon ik in een landelijke gemeente niet zo heel ver van Leuven. Voor mijn verplaatsing naar Brussel maak ik gebruik van de wagen, van mijn woonplaats tot in de bedrijfsparking hartje Brussel. Ik heb lange tijd van het openbaar vervoer gebruik gemaakt van de rand van Brussel naar het centrum. Door de jaren heen bleek echter veel moeilijker om met de wagen uit de richting Leuven tot bij een metro station te komen en daar een plaats te vinden voor mijn wagen.

Initieel reed ik tot metro station Roodebeek, aan de Shopping te Sint-Lambrechts-Woluwe. Daar was vroeger (en nu nog steeds) een niet zo uitgebreide parking. Indien deze vol stond, kon je in de naburige straten parkeren. In deze straten is ondertussen betalend parkeren ingevoerd, dus ofwel moet je zeer vroeg komen of betalen. Bovendien is de verbinding tussen de E40 en de parking Roodebeek verre van optimaal geworden. Door de drukte (files !) op de Woluwelaan vraagt dit beperkt traject relatief veel tijd. Later ben ik uitgeweken verder naar de terminus, naar metro station Kraainem. Daar bevindt zich eveneens een parking, maar die stond steeds bomvol vermoedelijk met wagens van personen die in het vlakbij gelegen UCL ziekenhuis werken. Het alternatief was een woonwijk waar volop parkeergelegenheid was. Vermits de bewoners deze toestroom van auto's niet zagen zitten, werd voor de ganse wijk een systeem van bewonersparkeren ingevoerd. Pendelaars zijn bijgevolg niet meer welkom in de bewonerswijk, eigen bewoners eerst. De laatste piste die ik dan een tijdje geprobeerd heb is het parkeren op de parking aan de Reyerstunnels. Van die onbewaakte, eerder afgelegen parking is het even stappen naar het premetro station Diamant. Daar kan je de tram richting Noordstation nemen. De frequentie van die trams was toen een pak lager in vergelijking met de "echte" metro van Roodebeek (of Kraainem). Bovendien hadden de trams stevig last van het autoverkeer op de Rogierlaan, de trams rijden immers slechts voor een deel op een eigen bedding die ook door talrijke automobilisten gebruikt wordt. Met de wagen van de Reyerstunnels tot mijn werkplek is niettegenstaande de heksenketel die het Meiserplein soms is, korter in tijd en veel flexibeler. Het parkeren in de bedrijfsparking is bovendien veel veiliger. Bijgevolg duik ik al een hele tijd met de wagen Brussel binnen.

De Brusselse ring bevindt zich grotendeels op Vlaams grondgebied, zeker aan de noordkant. Het openbaar vervoer te Brussel is een materie die beslist wordt op het niveau van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het gevolg hiervan is dat de problematiek van woon-werkverkeer van Vlamingen eigenlijk geen deftige oplossing krijgt. Het Brussels openbaar vervoer is niet voorzien om pendelaars van de noordkant op een efficiënte wijze richting centrum te brengen. Het plan om het einde van de E40 aan de Reyerstunnels stevig aan te pakken en het aantal rijstroken aanzienlijk te verminderen getuigt van een aanpak gericht op de bewoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en helemaal niet op de automobilisten die van de E40 gebruik maken.

Alle discussies over het terugdringen van het autoverkeer uit de stadscentra zijn nutteloos indien geen deftig werk gemaakt wordt van een geloofwaardig aanbod van openbaar vervoer. Gezien de Belgische realiteit van bevoegdheden op verschillende niveau's en de tegengestelde doelstellingen op de verschillende niveau's zie ik op korte termijn nog niet veel bewegen. Waarom zou het Brussels Hoofdstedelijk Gewest investeren in openbaar vervoer dat gericht is op personen die nu toch geen belasting betalen en die evenmin hun stem uitbrengen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ? En het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ziet tegenwoordig samenwerking met Wallonië veel meer zitten dan met Vlaanderen. Ik zal bijgevolg nog een hele tijd met de wagen Brussel binnenrijden.

1 Bedenking(en) :
Anonymous Jan Seurinck had op 08 april, 2011 01:48, de volgende bedenking ...

Kom nu toch. Ga naar Leuven met de bus of fiets, neem een trein en je bent overal in Brussel. Ik krijg het een beetje van dat 'ons openbaar is slecht geregeld'.

We hebben een sporennet zo dicht dat de vereniging der spinnen er onderzoek op doet en bussen zijn, behalve in de Westhoek voorhanden op elke mogelijke plek.

Of misschien. En hier begeef ik me op glad ijs, misschien moeten we maar eens denke over al dat randwonen. Moeten we niet wat meer stedelijk denken? Ik zeg maar wat.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails