B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

13 juni 2011

Facebook Insights

In de eerste jaren van dit blog (2005 tot 2007) besteedde ik veel aandacht aan het fenomeen blogging. Dit blog kreeg bekendheid door de diverse lijstjes van Belgische blogs die je er toen kon vinden. Nadien werd de focus ruimer en kreeg Twitter (voornamelijk in België) eveneens aandacht. Pas recent kon u hier berichten over Facebook vinden, met een focus op Facebook in België. Gezien de interesse voor Facebook leek het mij de moeite om ook zelf een Facebook page aan te maken. Een dergelijke page liet mij toe om zelf te ervaren wat er bij komt kijken om een page aan te maken en te onderhouden. Mijn berichten zal je steeds op dit blog vinden, op de BVLG Facebook page zal je louter verwijzingen vinden naar berichten op dit blog. Bovendien heb ik gemerkt dat personen de wall gebruiken om mij te contacteren.

Als beheerder van een Facebook page krijg je via Insights een blik op statistieken van de page. Graag wil ik twee plaatjes hier delen. Op de enkele maanden dat de BVLG Facebook page bestaat heeft deze page reeds 115 fans bekomen, wat ik een hele prestatie vind. Volgens personen die zich opwerpen als experten in het beheren van Facebook pages moet je om een goede relatie op te bouwen met je fans toch zeker dagelijks een bericht toevoegen aan je page. Hierin schiet ik natuurlijk schromeloos tekort. Als zelfs op dit blog tegenwoordig niet meer dagelijks een bericht terug te vinden is, dan kom ik er zeker niet toe elk dag iets op de Facebook page te plaatsen. Zelfs één keer per week lukt mij amper. Gelukkig zijn er enkel maar fans bijgekomen, er heeftg nog geen enkele fan afgehaakt (althans volgens de Insights stats). De interactie op de BVLG page is zoals uit het onderstaande plaatje blijkt ook redelijk beperkt. Misschien moet ik het heel gamma tips om interactie te bevorderen ook beginnen toe te passen, zoals bijvoorbeeld beschreven in 21 Sneaky Tactics to Generate a Buzz on Facebook.


Nog een leuke grafiek is het inzicht in de verdeling man/vrouw en de leeftijdspyrammide van de fans. Vrouwen zijn duidelijk in de minderheid (slechts 29%). De leeftijdsgroep 25-34 is duidelijk het sterkst vertegenwoordigd. Oudere vrouwen vallen al helemaal niet voor de BVLG Facebook page. Zoals kon verwacht worden bevindt het overgrote deel van de fans zich in België (93 op 115). Het feit dat Mechelen de populairste stad is zou wel eens met Telenet kunnen te maken hebben.


Wie weet organiseer ik binnenkort wel een "Fan Page Day" (tip 12) of een "Fan of the Week" (tip 6) of zelfs een "Contest" (tip 14). Alle gekheid op een stokje, alle fans zijn bedankt voor hun belangstelling en indien er opmerkingen of suggesties zijn, wil ik zeker mee rekening houden.

Related Posts with Thumbnails