Bezoekers
In de discussie op verschillende blogs over invloed van blogs en bloggers is al ruimschoots aandacht besteed aan het element invloed. Wat tot nu toe nog amper aan bod kwam zijn bezoekers. Een blog mag dan al heel invloedrijk zijn, indien er weinig bezoekers zijn en indien deze bezoekers voornamelijk de incrowd van het blogwereldje vormen, dan zal er geen interesse zijn van adverteerders om advertenties te plaatsen op deze "invloedrijke" blog.
De bezoekers op deze blog worden op verschillende wijzen in kaart gebracht.
Door enkele publieke tellers.
BelStat
Sitemeter
OneStat
RealTracker
MapStats
En eveneens door enkele afgeschermde tellers, die soms een bijproduct zijn van een andere dienst.
Google Analytics (spijtig genoeg nog de oude interface ...)
Feedburner Site Stats (RSS-feeds voor dit blog)
103bees (analyse van de zoekargumenten)
MyBlogLog (community van blogbezoekers)
Vermoedelijk zijn er nog andere diensten die mijn blog in het oog houden en bijgevolg over statistieken beschikken. Ik denk bijvoorbeeld aan Adhese/Enchanté (een advertentienetwerk dat af en toe een reclameblokje laat zien) waarvoor een stukje javascript aanwezig is in de blog template.
Ik ben er vrij zeker van dat al deze tellers (publieke en minder publieke) onderling verschillen qua telresultaten. Er zullen ongetwijfeld technische redenen zijn om sommige van de verschillen te verklaren, maar dat is het minste van mijn zorgen. Al deze tellers slagen er immers maar in een deel van de bezoekers in kaart te brengen. Personen die de feed van een blog in hun feedreader lezen ontsnappen aan al deze tellers. Het doorklikgedrag op de links in de blogberichten kan evenmin volledig opgevolgd worden. Als auteur van een blog ben ik geïnteresseerd in het totale bereik (rechtstreekse lezers en lezers via een feedreader). Een adverteerder is natuurlijk enkel maar geïnteresseerd in het aantal keren dat een advertentie getoond werd (en aangeklikt werd).
Het begrip invloed zal vanuit het standpunt van een blogger samenhangen met het totaal aantal bezoekers en de reacties van deze bezoekers op de berichten, zowel door commentaren op de blogberichten zelf, door links als door offline conversaties. Het begrip invloed bekeken vanuit het standpunt van een adverteerder zal samenhangen met het aantal rechtstreekse bezoekers aan de blog, het doorklikgedrag en het aantal personen dat uiteindelijk overgaat tot de actie waarvoor de advertentie opgezet (een aankoop, een sollicitatie, ...).
Moraal van het verhaal : het tellen van bezoekers aan een blog en het nagaan van de invloed van een blog hangt samen met het standpunt dat je inneemt.
Note to myself. Ik zou dringend werk moeten maken om de rechterkolom van deze blog op te kuisen. Allerlei overbodige gadgets zouden best verwijderd worden.
Je hebt gelijk - bereik (aantal bezoekers/lezers) is belangrijk.
Eigenlijk zijn er twee begrippen die momenteel (volgens mij) door elkaar gebruikt worden met dezelfde term 'invloed'.
Laten we die voor het gemak even uit elkaar halen, en verschillende benamingen geven.
'Influence' zoals MetaTale dat wil definiëren is 'de mate waarin een blog andere bloggers tot actie kan aanzetten'.
'Invloed' zoals jij dit bedoelt is influence maal invloed.
Dus de mate waarin een blog effect heeft, vermenigvuldigd met het aantal mensen die dat blog bereikt.
Hetgeen we dan nog missen is de 'indirecte influence'. Wat als een blog met heel weinig bereik een ander blog met een zeer groot bereik beïnvloedt? Zijn 'influence' blijft gelijk; zijn directe 'invloed' is klein (wegens klein bereik). Maar zijn indirect invloed (eigen influence x indirect bereik x een soort dempingsfactor?) kan veel groter zijn.
@Bart: "'Influence' zoals MetaTale dat wil definiëren is 'de mate waarin een blog andere bloggers tot actie kan aanzetten'." (en "invloed" is dan blijkbaar nog iets anders)
Misschien moet je toch een eigen term bedenken voor wat jij "influence" noemt. Een verschillende definitie geven aan "invloed" en "influence" terwijl deze gebrippen linguistisch equivalent zijn lijkt me not done.
Wat dacht je van de BAP van een blog? De "blogosphere activation potential"?
Met een eigen bedachte term vermijd je eindeloze semantische discussies.
Zolang je blijft herhalen "invloed is wat ik beweer dat het is", zullen er altijd mensen blijven tegenpruttelen. Dat komt omdat je een nieuwe, eigen invulling geeft aan een bestaand begrip.
Als je zelf een term uitvindt, zal niemand tegenpruttelen als je uitlegt wat die term betekent.
Ik zag net deze post op de google analytics blog. De nieuwe interface zou dus beschikbaar moeten zijn.
Het bedenken van een eigen goede term vind ik een briljant idee, niemand anders kan het namelijk uitleggen. Goede tip!
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home