B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

11 juni 2008

Famous Belgians

De auteurs van de Freakonomics blog stelden in een bericht het volgende over ons landje : Belgium is suffering a severe shortage of famous people. Between the five of us at dinner, we managed to come up with one-and-a-half famous Belgians: Hergé (the author of the Tintin books), and Tia Hellebaut, a leading women’s high jumper (whose surname couldn’t be recalled).

In het bericht werd verwezen naar een site Famous Belgians. Op dit ogenblik staan op deze site 259 Belgen. Of deze allemaal wereldwijde bekendheid genieten lijkt mij zeer betwijfelbaar. Zelfs Walter Capiau, Lynn Wesenbeek en Eddy Wally staan in de lijst.

Op één van de pagina's stond een oproep om extra namen in te sturen : With your help I should be able to break the 300 barrier soon !. Op het eerste zicht zag ik toch al een aantal namen die ontbraken, bijvoorbeeld Anne Teresa De Keersmaeker, José van Dam, Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne, Pierre Deligne en Ingrid Daubechies.

Mijn oog viel echter ook op de datum van laatste wijziging van de info, namelijk 2 maart 2004. Het domein famousbelgians.net is sinds juli 2001 geregistreerd op naam van Marc Tielemans, woonachtig te Swindon, UK. Ik heb zo'n vermoeden dat dit wel eens een uitgeweken Belg zou kunnen zijn. Bijkomende info over Marc Tielemans heb ik op de site famousbelgians.net niet gevonden. Bovendien vond ik via Google, Linkedin en Facebook ook niet zo direct info over deze Marc Tielemans (op Linkedin zijn er wel drie naamgenoten die echter niet woonachtig zijn in het UK). Blijkbaar vind Marc Tielemans het nog de moeite dit domein jaarlijks te hernieuwen. De site zal hem toch een beetje geld kosten, omdat ik toch nergens reclame bespeur.

Het zal vermoedelijk nog eventjes duren eer er 300 bekende Belgen op de site Famous Belgians zullen staan. Gelukkig is er nog een uitgebreide lijst op Wikipedia met bekende Belgen. Voorlopig bevat deze lijst nog geen subrubriek met bekende Belgische bloggers.

Related Posts with Thumbnails