Spam op sociale netwerken
Het beveiligingsbedrijf Cloudmark heeft marktonderzoeksbureau Harris Interactive gevraagd een onderzoek te doen naar spam op social networks. Voor dit onderzoek werden 2033 volwassenen uit de VS (18 jaar of ouder) gecontacteerd. Hiervan waren 972 personen gebruiker van één of meerdere social networks. Van deze gebruikers van social networks verklaarde 83% reeds ongevraagde uitnodigingen of berichten op hun social network account ontvangen te hebben. 66% van de ondervraagde personen zouden bovendien geneigd zijn naar een ander social network over te stappen indien de stroom aan ongewenste berichten te sterk zou oplopen.
Spam is een fenomeen dat op internet duidelijk de kop opsteekt. Maar in het "echte" leven komt dit ook voor. Hoe vaak worden we niet geconfronteerd met ongewenste telefoontjes, zowel thuis als in de werkomgeving. Af en toe krijg ik zonder dat ik er om vraag headhunters aan de lijn, of televerkopers die abonnementen op tijdschriften, lederen salons, waterontharders of wijn proberen te slijten. Bezitters van een fax krijgen nog af en toe faxen toegestuurd met promotie voor ongewenste en zeker ongevraagde producten en diensten. Op professionele events kom ik soms opdringerige personen tegen, persoonen die je absoluut de diensten van hun bedrijf wensen voor te stellen. Sommige bedrijven spelen het subtieler door een zogenaamde wedstrijd te organiseren (voor een boek of een fles wijn) waar je een business card moet achterlaten zodat men je achteraf kan opbellen of mailen. Dit soort contacten heeft niet de naam spam, maar komt eigenlijk op hetzelfde neer. Ik heb bovendien de indruk dat ik persoonlijk in het "echte" leven meer last heb van dergelijke ongewenste telefoontjes en andere pogingen tot contact dan op social networks.
De onderzoekers van Harris Interactive hebben een originele formulering om geen foutenmarge op te geven : This survey is not based on a probability sample and therefore no estimate of theoretical sampling error can be calculated. De mening van 972 Amerikanen veralgemenen naar de miljoenen gebruikers van social networking sites wereldwijd lijkt mij een beetje te kort door de bocht gaan. De messaging faciliteiten van social networks laten inderdaad toe gebruikers van social networks ongevraagde en ongewenste boodschappen te sturen. Of dit nu vaker voorkomt in vergelijking met het "echte" leven blijft een open vraag. Door één negatief element van social networks uit te vergroten wordt bovendien weer vergeten dat deze netwerken ook veel voordelen met zich mee brengen. Maar ja, de opdrachtgever van dit onderzoek was toevallig een beveiligingsbedrijf ...
Bruno, een van mijn collega's heeft hier nog iets interessants over liggen. Stuur me even een mailtje, dan bezorg ik het je. (steven apenstaart lvtpr dot com )
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home