B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

27 augustus 2008

Uitnodigingen voor bloggers

PR en communicatiemensen hebben al een tijdje de weg naar bloggers ontdekt. Producten en diensten worden aan bloggers getoond, in de hoop natuurlijk dat de gecontacteerde bloggers voldoende ruchtbaarheid geven aan de voorgestelde producten of diensten. Dit kan tegenwoordig reeds live tijdens het lanceringsevent bijvoorbeeld door lifestreaming van de presentaties of live twittering, of door blogberichten die al dan niet met enige vertraging op de blogs gepubliceerd worden.

Enkele voorbeelden
  1. Introductie van Fanta Mango door het ongevraagd versturen van blikjes naar meerdere bloggers
  2. Uittesten van Nokia N95 door enkele bloggers
  3. Lancering van Windows Vista
  4. Uitdelen van Nuance Dragon Naturally Speaking spraakherkenningssoftware
  5. Uittesten van verschillende Bongo bonnen
  6. Seminar De 5/95 Doorbraak van Ben Tiggelaar
  7. Uitdelen van Manix condooms
  8. Uittesten van de Canon HF10 camcorder door enkele bloggers
  9. Uitdelen van Billy cadeaubonnen
  10. Lancering van Photosynth door Microsoft

Het komt voor dat sommige bloggers zich onheus behandeld voelen omdat zij niet of de hoogte waren van een lancering of omdat zij niet uitgenodigd waren door de organisator. Een korte handleiding om er voor te zorgen dat je ook uitgenodigd wordt.

  1. blijf op de hoogte van wat leeft in de twitosfeer en in de blogosfeer, zo kan je de vinger aan de pols houden om te zien welke events er aan komen
  2. op sommige events worden cadeautjes uitgedeeld, Billy cadeaubonnen tijdens Brussels Girl Geek Dinner 7 of Nuance Naturally Speaking spraakherkenningssoftware op de eerste Leuvense Blogmeet, als je er tijdig bij bent kan je je aanmelden voor deze activiteiten die meestal gratis zijn
  3. zorg er voor dat de lezers van je blog een duidelijk beeld hebben van de onderwerpen die jou interesseren en die dan ook op je blog of in je Twitter-boodschappen aan bod komen
  4. bouw je reputatie op in je gekozen onderwerpen en zorg er voor dat andere blogs naar jouw blog linken
  5. kies je domein en onderscheid je van andere blogs, waarom zouden Canon of Nikon jou contacteren indien ze een nieuwe camera lanceren, rekening houdende met het feit dat er reeds een heleboel steengoede fotoblogs zijn
  6. zorg er voor dat je blog voldoende lezers heeft
  7. ga af en toe na of je blog hoog genoeg scoort in de Technorati rangschikking, de Metatale rangschikking, de Marketingfacts Top 100, ...
  8. maak gebruik van bijeenkomsten van bloggers om contacten te leggen met collega-bloggers en met personen die in het PR en communicatie-gebeuren actief zijn (die vaak ook zelf bloggen)
  9. denk er aan dat je snel door de mand zal vallen als je louter blogt om uitgenodigd te worden op events of het ontvangen van allerlei gadgets en producten
  10. blijf jezelf

In de presentatie van Evert Jan De Kort tijdens de laatste BGGD7 kwam aan bod dat shoppers slechts in beperkte mate hun koopgedrag afstemmen op informatie die ze op blogs vinden. Dit leek mij wel tegenstrijdig met de intentie van Billy om het publiek van BGGD7 als proefkonijnen voor hun prepaid virtuele shoppingkaart te gebruiken.

Indien je nog tips hebt voor bloggers, laat het mij weten via de bedenkingen hieronder.

9 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 27 augustus, 2008 10:15, de volgende bedenking ...

Ik denk dat je nog een tip vergeten bent: "11. Heb geduld".
Het opbouwen van een blogreputatie vergt tijd. Als je koppig doorbouwt aan je eigen blog"merk", merk je na verloop van tijd vanzelf wel dat andere merken erin geïnteresseerd geraken...

En eventueel: "12. Leer ontwijken"
Bereid je alvast voor op het afwimpelen van ongevraagde uitnodigingen als de PR-people je wél ontdekt gaan hebben. 't Is niet omdat je een leuke blog hebt over onderwerp X, dat je je voor de kar van verkapte reclamecampagnes van Y en Z moet laten spannen.

 
Anonymous Anoniem had op 27 augustus, 2008 11:07, de volgende bedenking ...

Helemaal mee eens Bruno, en de aanvulling van Dirk kloppen ook.

Nu hopen dat genoeg nieuwe en "achtergestelde" bloggers dit lezen :-)

 
Blogger Maarten Schenk had op 27 augustus, 2008 11:23, de volgende bedenking ...

Dit lijstje roept heel wat herinneringen op :-)

Kijk maar eens naar dit filmpje.

 
Anonymous Anoniem had op 27 augustus, 2008 11:46, de volgende bedenking ...

Goh, indien je wil dat ik of mijn collega's je contacteren, of free stuff toezenden, moeten we ook weten waar we dat naartoe kunnen zenden :-).

Mensen die online anoniem willen blijven, zijn bijvoorbeeld een stuk moeilijker te bereiken. Gelukkig kan je dat zelf verhelpen door alternatieve contactmogelijkheden aan te bieden.

Je kan ook zelf aangeven welke info jou interesseert op je 'about'-pagina. Kijk bijvoorbeeld eens op deze links:

http://imkedielen.wordpress.com/2008/08/08/spam-allergie/

en

http://www.pr-squared.com/2008/08/bloggers_be_proactive_in_educa.html

Je mag dat ook steeds op mail zetten naar pieter punt de wit @ leadsunited punt com uiteraard :-)

 
Anonymous Anoniem had op 27 augustus, 2008 11:51, de volgende bedenking ...

Die Fanta Mango blikjes werden niet "ongevraagd" verstuurd hoor. Er werd vooraf contact opgenomen met de bloggers om te vragen of ze zo'n blikje wilden ontvangen.

Ik had destijds wel wat kritiek op dat initiatief, maar dat had niets te maken met het vermeende "ongevraagde" karakter van de actie.

 
Anonymous Anoniem had op 27 augustus, 2008 13:06, de volgende bedenking ...

Zeer correcte analyse. Uit pr-perspectief toch ook opmerken dat we ook steeds uitgaan van 'wat levert dit de blogger op' en dan pas 'wat levert dit ons op'. Primair is daarenboven dat alles vrijblijvend moet blijven.

Samen met collega-blogger Tim hebben we een tijdje terug overwogen een dienst op te zetten tussen pr kantoren en blogger in. Op die manier kan alles gecentraliseerd worden en bloggers kunnen zich inschrijven voor bepaalde acties. Op die manier worden enkel bloggers gecontacteerd die interesse tonen. Beetje genre buzzer.nl maar dan kleinschaliger en minder commercieel. Misschien moeten we dat idee wel terug oppikken.

 
Anonymous Anoniem had op 27 augustus, 2008 14:30, de volgende bedenking ...

Geef de juiste mensen gewoon even aan dat je op de hoogte wil gehouden worden van alle nieuwtjes en laat blijken dat je interesse hebt in iets.

 
Anonymous Anoniem had op 27 augustus, 2008 16:21, de volgende bedenking ...

Punt negen! Doeme toch!

 
Anonymous Anoniem had op 04 september, 2008 14:44, de volgende bedenking ...

Zelf was ik deel van de initiatiefnemers van enkele van de bovenstaande voorbeelden (nokia giveaways, tests en de billy). Als blogger stel ik zelf niet veel voor, ik ben dus nog nooit gevraagd door een PR-mannetje.
Ik zal ook niet snel iets schrijven over iets waar ik op werk, my blog = my garden.

Mijn tips
1 wees nederig, het zijn geen journalisten die pagina's moeten vullen. Ze doen het voor de fun.
2 Doe het voor de feedback. Over het product bloggen doen ze niet altijd. Er is wel altijd feedback. Die feedback is heel waardevol (in real life of in de vorm van een plogpost/twiitter). Je boodschap is human-tested. Je ziet plots andere voor- en nadelen aan het product die je anders zou missen omdat je er te diep in zit.
3,4,5,6 vinger aan de pols...

Ook nog, pr-mannekes die nog steeds geloven dat ze via blogs de harten van hun doelgroep kunnen winnen zijn goed mis. Het helpt een beetje, het maakt de campagne af, het is leuk om te doen, je leert mensen kennen, that's it!

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails