Google Generation
In het rapport "Information behaviour of the researcher of the future" wordt onderzocht hoe de Google Generation omgaat met het opzoeken van informatie. De Google Generation wordt hierbij gedefinieerd als personen geboren na 1993. Het rapport is besteld door de British Library en het Joint Information Systems Committee, een Britse academische organisatie belast met het onderzoek van innovatieve toepassingen van ICT voor ondersteuning van onderzoek en onderwijs.
Het rapport vermeldt enkele verrassende trends over het gedrag van de Google Generation :
• the information literacy of young people, has not improved with the widening access to technology: in fact, their apparent facility with computers disguises some worrying problems
• internet research shows that the speed of young people’s web searching means that little time is spent in evaluating information, either for relevance, accuracy or authority
• young people have a poor understanding of their information needs and thus find it difficult to develop effective search strategies
• as a result, they exhibit a strong preference for expressing themselves in natural language rather than analysing which key words might be more effective
• faced with a long list of search hits, young people find it difficult to assess the relevance of the materials presented and often print off pages with no more than a perfunctory glance at them
De onderstaande grafiek geeft ook inzicht welke zoekpatronen er per leeftijdsgroep gehanteerd worden.
Vandaag moet je op een fundamenteel andere manier omgaan met informatie dan tien jaar geleden. Alleen in het onderwijs is dat niet altijd doorgedruppeld. Nu ligt de nadruk –denk ik- nogal op veilig surfen enz. terwijl die pubers beter weten wat ze doen dan wie ook.
Heb er ooit een stukje aan gewijdt: http://publicrelated.blogspot.com/2008/07/really-smart-students.html
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home