Bizz over bloggen
Zopas maakte iemand mij attent op een artikel in het tijdschrift Bizz, in het december 2009 - januari 2010 nummer : Wat schrijven bloggers over uw merk ?
Het artikel lijkt gebaseerd te zijn op een gesprek met Annelies De Meulenaere, werkzaam bij het communicatieadviesbureau Akkanto, zij wordt als enige vermeld in de marge van dit artikel. Een link naar de Akkanto website wordt niet vermeld, wel een link naar de persoonlijke blog van Annelies De Meulenaere : Beyond PR. In 2009 verschenen op deze Engelstalige blog 37 verschillende berichten, het laatste op 8 december 2009. In één van de berichten vond ik zelfs een link naar mijn blog, hoera. Ik kende Annelies De Meulenaere overigens nog niet. En op basis van de resultaten van de zoekmachines had ik niet de indruk dat Annelies De Meulenaere al geconnecteerd is aan de Belgisch blog-scene.
Terug naar het Bizz-artikel over bloggen. In dit artikel staan toch een aantal uitspraken waar toch enige bedenkingen kunnen geuit worden.
"via blogzoekmachines zoals Bloglines of Technorati"
Bloglines zou ik eerder als een RSS-feedreader beschouwen. Technorati is inderdaad een blogzoekmachine, maar het afgelopen jaar heeft Technorati geen potten meer gebroken en is het de facto irrelevant geworden voor het Belgische bloggebeuren. Andere blogmonitoring diensten, zoals Attentio, Nielsen Blogpulse, Google Alerts, Icerocket komen helemaal niet aan bod in het artikel.
"Met blogmonitoring reageert u op wat anderen schrijven, maar door zelf te blogggen kunt ú de toon zetten."
Volledig mee akkoord. Op de site van Akkanto, wat volgens het Bizz-artikel toch een communicatieadviesbureau is, kan ik geen bedrijfsblog vinden. Blijkbaar hebben ze wel de weg naar Twitter gevonden, maar op de Twitter account is er nog geen enkele bedrijvigheid te bespeuren. Een medewerkster van Akkanto verkondigt via een artikel in Bizz een standpunt dat door haar eigen werkgever nog niet gevolgd wordt.
Blogmonitoring was een tijdje terug zeker relevant. Ondertussen moet het opvolgen van wat over een persoon of een bedrijf geschreven wordt zeker niet beperkt blijven tot blogs. Twitter en Facebook zijn communities die op dit ogenblik een veel grotere impact hebben dan blogs. Het is dan toch spijtig deze helemaal niet aan bod in het recent artikel in Bizz.
In het laatste blokje bij het artikel wordt verwezen naar een vroeger verschenen Bizz artikel over dit onderwerp : Een bedrijfsblog die mag gezien kan worden. Dit artikel, dat in maart 2007 nummer van Bizz verschenen is, is gratis te vinden op de Bizz website, via deze link en vervolgens doorbladeren naar pagina 36 en 37. Dit artikel is gebaseerd op een gesprek van Geert Van Coillie, CEO van C Box. In het artikel wordt ook verwezen naar de eigen blog van Geert Van Coillie. Maar het laatste bericht - Freeconomics en alles wordt gratis - dateert van 12 mei 2008. Neemt hij bloggen dan wel voldoende serieus, het laatste bericht dateert van 12 mei 2008. C Box positioneert zich toch als een communicatieadviesbureau : "We kunnen u begeleiden in gedrukte media, online toepassingen of persrelaties."
Ik vraag mij af of Bizz wel zelf toepast wat in het tijdschrift voorgesteld wordt. Er is inderdaad een Bizz Blog. Het laatste artikel dateert van een maand terug (9 december 2009), het artikel daarvoor van 23 november 2009. Op de 10 berichten (die teruggaan tot 28 augustus 2009) waren er welgeteld 3 artikels met slechts 1 reactie. Een zeer actief medium kan je de Bizz blog bijgevolg zeker niet noemen.
En hoe lang zou het duren eer Bizz, Akkanto, Annelies De Meulenaere, Geert Van Coillie of C Box dit blogbericht opmerken ? Zouden ze blogmonitoring ook in de praktijk toepassen ?
Een (betalende) publireportage van dat 'PR' bureau zekers...
Ik vind Bizz best wel een leuk tijdschrift. Staan soms interessante korte stukjes in en is ideaal voor als je eens 15' over hebt.
Maar trendsettend of diepgaand kan je het niet niet noemen natuurlijk.
Ik kan me trouwens geen enkel artikel over 'internet en communicatie' in de populaire pers herinneren waar ik ooit iets heb bijgeleerd. Net zoals in dit artikel gaat het in het beste geval over algemeenheden en je mag al tevreden zijn als er geen fouten in staan.
Niet?
Ach, nog een tijdschrift waar het netwerk en het "ons-kent-ons" er zo van afdruipt.
Uw blog staat anders wel in haar blog list...
@Bruno: Technorati is outdated, wat is dan wel het blogmonitoring platform dezer dagen?
@bigblogger
het probleem is dat er eigenlijk geen (gratis) alternatief gekomen is voor Technorati. Veel meer aandacht wordt nu besteed aan de real time search, waarvan Twitter Search het grote voorbeeld is, vaak verwijzen de tweets ook naar de relevante blogposts.
Benieuwd of hier reactie op zal komen...
@bigblogger @bvlg: Regelmatig maak ik gebruik van SocialMention.com
handige zoekmachine die blogs, twitter, Facebook enz. doorzoekt.
Ik zou Annelies De Meulenaere nu ook niet als blogreferentie interviewen, mocht ik de plak zwaaien of de pen hanteren bij Bizz.
@bigblogger Ik denk niet dat er 1 platform uitspringt. Zeker in België met de twee verschillende landstalen zal het meer een combinatie van verschillende tools zijn die je moet inzetten.
Er zijn partijen die oplossingen aanbieden vb Radian6 maar zij monitoren niet in het NL. Attentio doet dat wel maar ik kreeg de indruk dat ze nog wat dingen missen af en toe.
Oplossing: eigen tools ontwikkelen en van sowieso van nabij Twitter volgen. Twitter is real-time dus je moet snel kunnen reageren op bepaalde zaken (zie ook Eurostar afgelopen weken)
Ik zie dat ze in haar bloglijst toch Bnox staan heeft, en Pietel, en BelgianCowboys, en Communicatiemannen.
Maar dat zegt op zich natuurlijk niet veel, het kan gewoon namedropping zijn.
Beste Bruno,
Bedankt voor uw reactie op het artikel ‘Wat schrijven bloggers over uw merk?’ dat recent in Bizz verscheen.
Het artikel dat u in Bizz las, is een neerslag van het onderzoek dat ik voor mijn Master in Meertalige Bedrijfscommunicatie heb gedaan, gecombineerd met ervaring die ik bij akkanto heb opgedaan. Ik kende Benny Debruyne niet voor de publicatie van dit artikel. We zijn met elkaar in contact gekomen toen Bizz interesse had in de publicatie van een artikel rond blogmonitoring en bloggen voor bedrijven.
Wat uw opmerking over de blogzoekmachines betreft: ik ben het met u eens dat mijn opsomming onvolledig is. In de uitgebreidere versies van mijn artikel in o.a. Tekstblad stond er een meer uitgebreide (maar nog steeds niet exhaustieve) opsomming die onder meer Blogpulse, Icerocket, Google Blog Search vermeld. Het Bizz-artikel is geschreven voor een breed publiek, niet voor specialisten.
Ik denk dat u het met mij eens bent wanneer ik zeg dat bedrijf altijd de keuze heeft om al dan niet te bloggen. Dit hangt o.a. af van het soort bedrijf (bv. de sector, in het geval van akkanto is dit B2B) en zijn bedrijfsstrategie.
We hebben een inactieve Twitter-account, dat klopt. Ook dit is een bewuste beslissing: we hebben een slapende account gemaakt, die we enkel gebruiken bij wijze van test.
Het klopt dat het laatste artikel op mijn blog dateert van 8 december 2009. Bloggen is voor mij een manier om bepaalde interessante zaken te delen met anderen. Wat niet wegneemt dat ik de blogosfeer, vooral dan op het vlak van corporate communicatie en met een voorkeur voor de Belgische blogosfeer, met veel fascinatie op de voet volg. Het is voor mij een manier om mijn kennis te delen en nieuwe inzichten op te doen van bloggers met ervaring. Zoals ik duidelijk aangeef, is mijn blog een onafhankelijke blog.
Uw commentaren zijn altijd welkom; ik wissel graag eens met u van gedachten.
Annelies
Heb de twitter hype bewust aan me voorbij laten gaan, wachten op de volgende golf...
Ik vind dat het artikel spatie (1 A4 text op 2 paginas) is welt e klein om veel info te geven. Ik besef dat Annelies meer weet dan er in BIZZ verschenen werdt. Het is gebeurd heel vaak in tijdschrijften en kranten. Ik heb al artikels geschreven voor enkele tijdschriften en amper de helft werd gepubliceerd. Waarschijnlijk de reden waarom het opsomming van Annelies afgekapt werd.
In totaal vindt ik het artikel goed omdat het doel is bereikt , trachten te antwoorden op de vraag : “Wat schrijven bloggers over uw merk ?” Was ik CEO met weinig kennis in IT dat zou ik begrijpen date r miscchien aktie moet gebeuren ivm mer merk en dus monitoring te zetten op enkele blogs.
Wat betreft Twitter, tjs Akkanto doet bjikbaar niks dermee maar de naam werd genomen wat al goed is. Wie week wat men kan doen met een Twitter account van een bedrijf of organisatie die geen twitter account heeft ? Deze bv bestaat niet : http://twitter.com/internationalpolarfoundation
En ik heb liever een “born-dead” twitter account dan een “over-polluted-met-stupid” zoals http://twitter.com/lancearmstronG . Meer dan 2 miljoen mensen lezen?/verliezen hun tijd met iemand die begrijpt niet de echte bedoeling van microblogging. Tweets zoals “ik ben op het restaurant met m’n kinderen”, “ik eet een banaan” of “youpie ik heb deze morgen 50km gefiets” vindt ik irrelevant en niet interessant = pollutie. Ok jullie hebben het begrepen, ik vindt twitter niet een goeie communicatie tool. Misschien wel voor één op duizend sites.
Wat bedrijfsblogs betreft. Het zelfde, beter niks dan niet interessant. KMOs of bedrijven met financiële problemen willen zeker niet hun CEO zien aan’t bloggen drie keer per dag. En CEO zijn ook met verlof of bezig met jaareindresultaten enz. Ik denk date r hier meer begrip moet komen. Misschien een beter voorbeeld van CEO blog is http://www.virgin.com/richard-branson/blog/ . Ik denk ook dat bizz een vlaamse bedrijf als voorbeeld geven ? Was een een Franstalige bedrijf in de Franse versie van het artikel ?
Ik ga ook volledig akkoord met Annelies. Ieder bedrijf moet niet bloggen of heeft geen tijd om te bloggen.
Ik vind ook logisch dat Bizz niet te veel blogt. Iets interessant moet in de tijdschrift komen (ze moeten geld maken) en de rest op de blog is misschien minder interessant of ook niet echt interessant.
Voor de laatste vraag van Bruno Peeters, wel ik denk dat in minder dan 28u is niet slecht om het bericht te zien en derop te antwoorden.
PS: Waarvoor wordt deze testblog nog gebruikt ? http://bvlgtest.blogspot.com/
Ik heb de opmerkingen over het artikel en de bijbehorende commentaren gelezen, en zal er hier graag op ingaan.
Dit artikel past in het Toolkit-deel van Bizz. Daarin vertrekken we steeds van een praktische vraag (in dit geval: Hoe blogmonitoring gebruiken in bedrijfscommunicatie?), die we in artikelvorm laten beantwoorden door één expert of bedrijf. Dat er geen andere experts of bedrijven aan het woord komen, is een bewuste keuze. Op basis van haar eindverhandeling over dit onderwerp was Annelies een geschikte expert voor dit onderwerp.
In de opsomming van blogmonitoringdiensten heb ik inderdaad moeten schrappen omdat de tekst te lang was. Ik heb Technorati behouden als "bekende naam", maar misschien was het beter geweest om geen enkel voorbeeld te behouden.
Wie gespecialiseerd is in blogmonitoring, Twitter of Facebook, zal in Bizz inderdaad niet veel bijleren. De bedoeling van dit artikel was uit te leggen hoe blogmonitoring relevant kan zijn en hoe je het zelf kunt toepassen in je organisatie. Je moet het artikel eerder zien als introductie over het onderwerp. Je zou er volgens mij van versteld staan hoeveel mensen waarvan je zou verwachten dat ze ermee vertrouwd zijn, nauwelijks weten wat Twitter is of hoe een blog werkt.
De Bizz-blog staat, net als het Twitter-account, inderdaad op een laag pitje. Het is moeilijk om een goed format te vinden, vind ik. Bizz is een maandblad: onze artikels worden twee weken tot een maand voor ze verschijnen al geschreven. Ik laat liever niet te veel los over waar ik precies mee bezig ben. Tegelijk mag de blog geen vuilbak worden voor informatie die niet interessant genoeg is voor het magazine zelf. Twitter vind ik het handigst, bijvoorbeeld om getuigenissen of voorbeelden te zoeken over een bepaald onderwerp.
Met betrekking tot de commentaren. Dit artikel is geen publireportage. Dat is een vorm van reclame. De Bizz-redactie kiest autonoom de onderwerpen en experts die aan het woord komen. Het staat iedereen vrij om voorstellen te doen. Van een ons-kent-onsnetwerk is evenmin sprake. Zo goed als alle mensen die ik interview voor Bizz-artikels, ontmoet ik voor het eerst. We letten er bovendien op dat één bepaalde persoon of bedrijf niet te vaak aan bod komt.
Suggesties over hoe Bizz meer trendsettend kan worden, zijn steeds welkom :-)
Bepaalde blogmonitoring diensten komen, om begrijpelijke redenen, misschien niet aan bod in Annelies' artikel, typfouten anders wel in het úwe, beste Bruno.
Als gerenommeerd blogger kan dat tellen!
Hierdoor wel jammer van de geloofwaardigheid: wie een reactie schrijft of kritiek geeft op andermans schrijven, wordt geacht het zelf foutloos te doen.
Gemiste kans!
Ander en beter?
Wat mij opvalt is de tone-of-voice: zowel Annelies De Meulenaere als Benny Debruyne antwoordden met iets dat op een lezersbrief lijkt - of erger nog een soort van rechtzetting.
Je merkt het ook op hun sites zelf; een soort houterigheid in aanpak die uit de vorige eeuw stamt. Daar gaat het volgens mij van bij het begin al mis met de online aanwezigheid van beiden.
Ik weet: dit is meer gevoel dan feit, maar ik denk dat ik er wel op zit.
@ Benny Debruyne: Om te antwoorden op je vraag "Hoe kan Bizz meer trendsettend zijn?" --> neem een kijkje in de Britse en Amerikaanse versie van het tijdschrift Wired. Veel ideeën die nu in Bizz komen te staan, stonden een viertal jaar geleden al in die tijdschriften...
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home