B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

29 juli 2011

Google Plus experimentje

Vorige zondag heb ik op dit blog een bericht gepubliceerd over het aantal Belgen op Google Plus.

De blogpost heb ik bewust via verschillende kanalen bekend gemaakt. In de eerste plaats werd de publicatie van deze blogpost gemeld aan de followers van de @bvlg Twitter account. Deze Twitter account kent nu 1555 followers. Mijn Twitter berichten worden automatisch overgezet naar mijn persoonlijke Facebook account. Deze account telt op dit ogenblik 183 Facebook friends. Daarnaast heb ik op de BVLG page op Facebook ook een bericht geplaatst dat verwees naar de blogpost. Een bericht op Google Plus zelf mocht natuurlijk niet ontbreken. Op dat ogenblik waren er zo'n 90 personen die mij aan hun circles toegevoegd hadden.

Het cross posten via de verschillende kanalen had onder meer tot doel om na te gaan welk kanaal het meeste bezoekers zou opleveren. Al die verschillende kanalen en sites hebben diverse bronnen van statistieken. In de eerste plaats is er Google Analytics die de bezoekers aan dit blog opvolgt. Google Analytics rapporteert 241 pageviews voor het bericht over Google Plus. Twitter zorgde voor 65 pageviews (39 voor twitter.com + 25 twitterfeed + 1 mobile.twitter.com). Google Plus zorgde voor 20 pageviews, Facebook zorgde voor 16 pageviews (15 facebook.com + 1 m.facebook.com). 107 pageviews waren volgens Google Analytics "direct", wat dit ook moge betekenen ...



Bit.ly biedt ook statistieken aan. Een "+" plaatsen achter de bit.ly URL laat je toe de statistieken voor een verkorte URL te bekijken. Volgens bit.ly is de verkorte link 138 keer aangeklikt. Bit.ly geeft ook detail over de referrers. Bijvoorbeeld Facebook leidde maar tot 3 clicks. Het doorkoppelen van mijn Twitter berichten naar Facebook had voor dit voorbeeld amper impact, zo goed als geen bezoeken aan de blogpost. De bit.ly link naar de blogpost is enkel via Twitter verspreid, wat dus leidde tot 135 kliks. Deze kliks waren overigens verdeeld over meerdere tweets, mijn oorspronkelijke tweet werd 7 keer verder verspreid. Al deze kliks worden niet herkend als afkomstig van Twitter (onder meer door het gebruik van Twitter clients).



Op de Facebook BVLG page krijg ik als admin ook te zien hoe vaak de boodschap bekeken is, in dit geval 209 keer. Facebook weet ongetwijfeld wel hoe vaak effectief op de link geklikt werd, maar maakt deze info niet bekend aan de admin van een page. De 209 impressions leidden dus zeker niet tot 209 bezoeken aan mijn blog.



Google Plus biedt nog geen stats aan. Het bericht op Google Plus met de link naar de blogpost kreeg één keer een +1, kreeg één share en ook één comment.



Conclusie van dit alles. Het publiceren van een doorverwijzing naar een blogpost op Twitter bleek in dit experimentje het grootste effect te hebben. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ik daar een ruime schare followers heb. Google Plus leidde tot meer bezoeken aan mijn blog dan Facebook. De overlap tussen de followers op Twitter, Google Plus en Facebook lijkt mij zeer groot te zijn voor mijn accounts. Blijkbaar vonden deze followers het de moeite eerder de doorverwijzing vanuit Google Plus te volgen. Facebook bewijst eens te meer dat het niet leidt tot een hoog aantal doorverwijzingen (lees bijvoorbeeld ook het interessant verhaal op How we measured that most pages reach only 3%-7.5% of their fans).

Tot nu toe ben ik nog niet op zoek gegaan naar tools die toelaten automatisch berichten op de drie platformen tegelijkertijd te plaatsen. Uit het bovenstaande experimentje blijkt niet echt dat dit een sterk effect zou hebben op het aantal doorverwijzingen naar mijn blogposts.

3 Bedenking(en) :
Anonymous Luc Van Braekel had op 29 juli, 2011 10:40, de volgende bedenking ...

Mijn ervaring is dat een blogartikel dat techneuten en early adopters aanspreekt (dus typische internet-onderwerpen) meer kliks ontvangt via Twitter, maar een blogartikel over politiek of de gewone actualiteit meer kliks ontvangt via Facebook. Een typisch voorbeeld, mijn blogartikel over Laurette Onkelinx die haar middenvinger in de lucht stak kreeg meer bezoeken via Facebook dan via Twitter.

Overigens lijkt de enige manier om nauwkeurig na te gaan via welke bron de bezoekers komen, een verschillende URL te gebruiken voor hetzelfde artikel. Sommige Twitter-clients geven namelijk geen referrer door en worden dus gezien als "direct". Dit kan leiden tot een onderschatting van het aantal bezoekers dat via Twitter langskomt.

 
Blogger Bruno Peeters had op 29 juli, 2011 10:49, de volgende bedenking ...

Bedankt voor je reactie Luc.

Ik heb ook ervaren dat berichten over Facebook soms enorm veel bezoekers uit Facebook opleveren. Het probleem met Facebook is dat je niet kan zien van waar de berichten juist kwamen, wie Facebook-berichten met een link gepost had.

In blogger.com zie ik niet onmiddellijk een manier om verschillende URL's op te geven, maar voor andere platformen lijkt het mij inderdaad een interessante tip.

 
Anonymous Herman dailybits had op 29 juli, 2011 10:55, de volgende bedenking ...

Mooi artikel en toevallig ben ik ook met een grote stats-blogpost bezig omtrent enkele blogposts van de afgelopen weken.

Zo heb ik een "liveset tomorrowland 2011"- blogpost, die een eigen leven is beginnen leven op facebook (dan ook de doelgroep van die blogpost) en massaal facebook-trafiek is beginnen genereren met +122 facebook likes tot gevolg.

De trafiek van twitter is daarbij zeer laag, daar twitter toch een vluchtiger medium is.

Het valt me trouwens op hoeveel verschil er is tussen de stats van analytics, bit.ly, facebook insights, wp stats-plugin,....

Mijn blogpost komt zondag of maandag online (met alle juli-cijfers).

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails