The Hierarchy of Social Marketing
De piramide van Maslow komt uitvoerig aan bod in cursussen psychologie en wordt soms ook wel eens opgevoerd in marketing presentaties. De piramide van Maslow beschrijft de hiërarchie van menselijke behoeften, zie ook het onderstaande plaatje.
John Jantsch van de Duct Tape Marketing blog heeft ook een piramide opgesteld om de hiërarchie van social marketing aan te geven. De basis van de piramide wordt gevormd door blogging. De top van de piramide is micro-blogging, zoals gekend in Twitter, Thwirl, Plurk en FriendFeed.
John Jantsch heeft het in zijn bericht zelfs kort over de vergelijking van blogging en sex. Waarnaar gaat uw voorkeur uit ?
In het kader van social marketing/social PR zou ik blogging en RSS durven omdraaien.
Waar voor 'particulieren' een blog een eerste stap kan zijn om zich op het net te begeven, zou voor marketeers moeten gelden dat RSS-feeds belangrijker zijn. Immers, waarom communiceren als je niet weet welke richting je uit wil/moet.
Wat denk jij, B?
In de piramide van Maslow bestaat de basis uit basisbehoeften, waar de mens niet zonder kan. Bloggen of actief zijn op weblogs lijkt me geen vereiste om te participeren in social media.
Het model van Maslow toont een hierarchie, waar de volgende stap pas kan gerealiseerd worden indien de onderstaande stappen vervuld zijn.
De hierarchie van social marketing is een leuk gimmick, maar is niet echt gestoeld op onderzoek of psychologische inzichten. Je kan bijvoorbeeld talrijke argumenten aanhalen om de lagen van plaats te verwisselen. Je kan bijvoorbeeld perfect bloggen zonder RSS te gebruiken. Je kan social bookmarking doen (delicious gebruiken) zonder dat je daarvoor zelf een blog moet hebben. De eerste gebruikers van Twitter, het voorbeeld van microblogging waren bloggers. Ik betwijfel echter of alle gebruikers van Twitter zelf een blog hebben ...
Conclusie : leuk bedacht, maar de piramide houdt niet echt steek ...
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home