B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

29 oktober 2009

Bye Bye Cherry

Midden juni kreeg ik een mailtje waarin ik uitgenodigd werd voor een event waar de vierde Belgische mobiele operator zou gelanceerd worden. Deze operator bleek Cherry te zijn. Bovendien bleek Cherry nog iets extra te hebben. Dit extra komt er op neer dat een GSM met Cherry software gebruik maakt van WiFi als het toestel een WiFi netwerk detecteert, wat goedkoper telefoneren mogelijk moet maken. Cherry laat zelfs toe tijdens een gesprek over te schakelen tussen bellen over GSM en bellen over WiFi. Het lanceringsevent op 20 juni kwam reeds aan bod in een eerder bericht. De talrijke opgedaagde bloggers op het lanceringsevent kregen een Nokia E51 in bruikleen om Cherry tijdens de vakantiemaanden uit te testen.


Door als leverancier van een innovatieve dienst beroep te doen op bloggers stel je je natuurlijk kwetsbaar op. Bloggers zijn immers een zeer kritisch publiek. Ze zullen niet nalaten een product of een dienst af te breken indien het product of dienst niet naar behoren functioneert. Cherry had een feedback kanaal opgezet waar de testende bloggers hun problemen konden melden. Ook op Twitter verschenen talrijke boodschappen met de tag #cherrybeta. Luc Van Braekel heeft een uitvoerige bespreking gemaakt van Cherry. Hij kwam bovendien ook aan bod in een reportage op Kanaal Z.

Zelf heb ik ook kunnen vaststellen dat het Cherry concept werkt. Thuis kon ik inderdaad via de eigen (beveiligde) wifi bellen en de Cherry software schakelde automatich over indien de wifi ontvangst onvoldoende werd. Op het werk is er echter geen wifi en langs de E40 evenmin. Ik heb de Nokia E51 ook meegenomen op vakantie, maar op mijn vakantielocatie bleek geen wifi beschikbaar te zijn, zodat testen daar niet mogelijk was. Na afloop van de testperiode moesten de testers beslissen of ze het toestel wilden kopen voor een bedrag ruim onder de aankoopwaarde (en ook een abonnement op Cherry nemen). Ik ben niet ingegaan op dit aanbod, ik heb mijn telefoon maandag terugbezorgd. Ik wou niet overschakelen van mijn HTC naar de Nokia E51. Bovendien wou ik mijn abonnement stopzetten waardoor ik mijn huidig nummer zou kwijtspelen.

De initiatiefnemers van Cherry hebben een gedurfde beslissing genomen door bloggers in te schakelen als proefpubliek. Tijdens het lanceringsevent kregen we een doos toebedeeld. Voor zover mij bekend zijn de meeste zoniet alle uitgenodigden op het lanceringsevent op het aanbod ingegaan. De deelnemers moesten een document tekenen waarin we akkoord gingen met de testvoorwaarden, meer bepaald dat we het toestel nadien moesten inleveren of tegen een vooraf bepaald bedrag overnemen.

Tijdens de testperiode werd er kort op de bal gespeeld, bijvoorbeeld door snel en gepast te reageren op de gemelde problemen. Toen de Cherry software in de loop van de testperiode niet meer bleek te functioneren wegens een vervallen softwarelicentie kregen we snel een alternatief aangeboden. Tijdens de testperiode werd er ook enkele keren een nieuwe software versie verspreid. Enkele keren werd er ook een bijeenkomst georganiseerd waar de testers rechtstreeks feedback konden bezorgen. Maar door omstandigheden (het was immers vakantieperiode) ben ik niet op één van deze bijeenkomsten geraakt. Ik heb op dit ogenblik geen weet van testers die op het aanbod van een Cherry abonnement ingegaan zijn. Indien ik nog geen gsm had zou ik het Cherry-aanbod misschien overwogen hebben indien ik vaak in een wifi-zone zou vertoeven. Maar ondertussen loop ik al een tijdje rond met een mobieltje en vertoef ik vaak op een werkplek waar (nog) geen wifi beschikbaar is ...

1 Bedenking(en) :
Anonymous Peter Dedecker had op 30 oktober, 2009 02:36, de volgende bedenking ...

Voor mij zou zoiets wel superhandig zijn: ik zit bijna constant in een WiFi zone, en bel ook het meest als ik in dat WiFi bereik zit. Zou ik ferm veel op kunnen besparen dus. Enig idee of ze binnenkort ook iets dergelijks voor Android uitbrengen? Want ik heb ook geen zin om met die Nokia rond te lopen.

En als het datapakket nog goed meevalt (Mobile Vikings alike of zo) zou dat wel eens heel interessant kunnen worden.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails