B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

20 oktober 2009

Stop blocking

Een heleboel bedrijven laat niet toe dat hun werknemers via de werkcomputers toegang krijgen tot een heleboel websites, waaronder sociale netwerksites zoals Twitter, Facebook, Netlog, MySpace, ... De Amerikaanse website Stop Blocking roept al een hele tijd op een einde te maken aan deze praktijk.

Begin oktober werden de resultaten van een survey van Robert Half bekend waaruit bleek dat 54% van de bedrijven toegang tot sociale netwerksites blokkeren. De survey is gebaseerd op antwoorden van 1.400 CIO's van bedrijven uit de VS met minstens 100 werknemers. Volgens Mashable hadden eerdere onderzoeken gelijkaardige percentages gerapporteerd.

Dat 54% van de bedrijven sociale netwerksites ontoegankelijk maakt werd snel opgepikt in de twitosfeer, zelfs door Belgische Twitter gebruikers, bijvoorbeeld door bnox en HoratioNelson.

Toevallig merkte ik ook nog een gelijkaardig bericht op. Een internationale law firm, Fulbright & Jaworski, maakte in het 6th Annual Litigation Trends Survey Report bekend dat 52% van de gecontacteerde bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk en 46% uit de Verenigde Staten zeggen toegang tot social netwerksites blokkeren. Deze resultaten werden afgeleid uit de antwoorden van 408 company lawyers.

Op het eerste zicht lijken de resultaten van deze studies elkaar te bevestigen. Het probleem is echter dat deze cijfers als absolute waarheid beschouwd worden waarbij verondersteld wordt dat de cijfers ook van toepassing zouden zijn voor de Belgische situatie. Zelfs de lokale IT pers trapt in deze valkuil. In het archief van Datanews vond ik bijvoorbeeld twee markante berichten waarbij cijfers van onderzoeken van een betrokken leverancier zonder enige duiding voorgesteld werden als algemeen geldig.
Werkgevers blokkeren sociale netwerken vaker dan websites over wapens : Momenteel blokkeert - als het klantenbestand van ScanSafe te veralgemenen valt - 76 procent van de bedrijven sociale netwerken.
LinkedIn en YouTube steeds vaker geblokkeerd : Meer dan 80 procent van de klanten van Email Systems blijkt deze sociale netwerksites te blokkeren.
Dat in België sociale netwerksites geblokkeerd worden door een heleboel bedrijven is spijtig genoeg een uitgemaakte zaak. Over hoeveel bedrijven het gaat is echter niet duidelijk. Voor zover mij bekend zijn er tot nu toe voor België geen betrouwbare cijfers beschikbaar. Laat ons dan ook stoppen met cijfers uit niet altijd betrouwbare buitenlandse onderzoeken als waarheid te poneren voor België.

3 Bedenking(en) :
Blogger Maarten Schenk had op 20 oktober, 2009 10:36, de volgende bedenking ...

Het is ook geen nieuws dat x procent van de klanten van bedrijven die filtersoftware gebruiken het soort bedrijven zijn dat... filtersoftware gebruikt om bepaalde sites te blocken. Duh! :-)

 
Anonymous Filip had op 20 oktober, 2009 11:15, de volgende bedenking ...

Inderdaad een spijtige zaak.
Maar wie een beetje creatief is kan dit probleem toch gemakkelijk omzeilen ...

Afhankelijk van de situatie zijn er mogelijkheden zat.

Succes allemaal !

 
Anonymous herm dailybits had op 20 oktober, 2009 11:34, de volgende bedenking ...

Als consultant kom ik bij vele bedrijven en er zijn wel enkele trends:

Facebook -> Bijna overal geblokkeerd. Lijkt me ook redelijk correct, voor wat het gebruikt wordt door de meeste facebookers: taarten gooien en testjes invullen.

Twitter -> veel geblokkeerd, behalve bij de "hippere" IT-bedrijven. De grote bedrijven/fabrieken weten er geen raad mee, dus blokkeren het maar.

Linkedin -> Bijna overal toegankelijk, buiten bij mijn eigen groot IT-consultancy bedrijf. Vele IT'ers worden via linkedin weggesnoept door headhunters... Bij de grote bedrijven, dan weer juist wel bereikbaar, omdat het hele management het gebruikt.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails